Labyrinten

Mosse, Kate

| 2007

Labyrinten är berättelsen om kampen mot döden - eller snarare för evigt liv. Platsen är Carcassonne i södra Frankrike. Året är 1209, det år då albigenskrigen inleds och Sydfrankrike införlivas i det franska riket. Den unga kvinnan Alaïs får överta en mystisk bok av sin far, en bok som han hävdar innehåller den sanna Graalens hemlighet. Trots att Alaïs inte förstår innebörden av de egendomliga orden och symbolerna i boken vet hon att ödet har utsett henne att skydda den. Det kommer att krävas stora offer och en stark tro för att försvara labyrintens hemlighet - en hemlighet som sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden, till det forntida Egypten. Under en arkeologisk utgrävning i bergen utanför Carcassonne 2005 faller Alice Tanner över två skelett i en dold grotta - en grav, visar det sig. Inuti kryptan förnimmer hon en överväldigande ondska och inser att hon på något sätt...

Underbar bok, har alla ingredienser för en fulländad historisk roman med dubbla tidslinjer. Magisk och spännande.

Anna Jensen

2015-07-25

En underbart spännande roman som är mycket välskriven och har ett mycket bra språk. Jag var lite rädd att det skulle bli rörigt att hoppa mellan 1200-tal och 2000-tal, men det gick utmärkt och gjorde det hela bara ännu mer intressant. Mosse är helt klart en ny favorit! Det här var en av de bästa böckerna jag läst.

2014-05-22

För ganska många år sedan så råkade jag köpa Kate Mosses Kryptan och då upptäckte jag att den ingick i en serie där Labyrinten är första delen. Det var alltså bara att försöka hitta den först, vilket jag gjorde till slut. När miniserien plötsligt dök upp på TV så insåg jag att det nog var dags att ta sig an först boken sedan serien. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/05/labyrinten-av-kate-mosse.html

Malin Sundman

2014-04-18

Näe jag gillade nog varken språket, personerna eller storyn. En besvikelse.

Anna Andreasson

2013-05-26

Med en lite svår början fastnade jag i en spännande berättelse. Inte många böcker gör att jag gråter men denna fångade mig och dess karaktärer. Älskar den

Susanne Rydvald

2012-10-16

Läste den för längesen, men dåligt minne sitter fast. Ärligt talat skulle jag föredra att brinna i helvete än att knalla vilse i all den skit samlat i denna boklabyrint

Izabela Horn

2012-03-04

Jag trodde boken skulle vara bättre, en svag 3 i betyg.

Tina Lantz

2011-11-20

Den hade ju potential... Författaren borde få berättat för sig att kvantitet inte alltid är samma sak som kvalitet.

h4l h4rtl3y

2011-07-22

Va?? Rörig, stolpigt skriven (översatt?), ... Ok, jag lade den ifrån mig efter 150 sidor, så kanske jag inte har så mycket att säga, egentligen. Men, den kändes såå triiiist.

Linn Lagerström

2011-03-26

Hade potential att bli riktigt bra men blev bara en okej story.

Anna Sandstedt

2010-07-22

Tyckte rätt bra om den här boken, inte alls av Dan Browna kaliber men läsvär och spännande.

En bok helt i min smak. Jag gillar böcker som handlar om olika sällskap och deras vanor. Läs den!

2010-02-01

En tegelsten på 622 sidor som sålt i över två miljoner exemplar i Storbritannien och USA. De första 400 sidorna är mycket bra. Den historiska miljön och platsen intresserar mig och inspirerar till bredvidläsning. Nutidsberättelsen är till form en slags äventyrsberättelse på jakt efter historien. Har verkligen två miljoner människor läst ut hela boken? Jag gjorde det för att få veta hur det går. Berättelsen faller platt till marken. Faktiska historiska händelser återberättas torrt och inte i romanform. Nutidsberättelsen blir helt osannolik och berättartonen sentimentalt romantisk. Är det skicklig reklamkampanj som ligger bakom säljframgången?

Magnus Karlsson

2010-01-25

Känns som en bok av Dan Brown, om det inte vore för att den är några hundra sidor för lång och alldeles för ointressant.

Annelie S

2009-10-08

Nja, den här boken tycker jag är lite krånglig. Massor av karaktärer att hålla reda på samt att jag har svårt att föreställa mig det författaren beskriver eftersom jag inte riktigt förstår. Kanske jag som är obildad? ;-) Hur ser ett citadell ut, tex?

Hans Olsson

2009-09-11

Detta är den sämsta bok jag någonsin läst. Språket är uselt och platt. Jag hoppades verkligen att boken skulle komma igång, men det gjorde den aldrig. De sista 70 sidorna gick dock fortare, men då bara för att jag ville bli av med skräpet och man kan dessutom med gott samvete hoppa över sidor utan att missa något. Att läsa vartannat kapitel fungerar utmärkt. Eller ännu hellre, skippa den helt.
Undvik den här boken som pesten!