La Storia

Morante, Elsa

| 2005

In Rom erlebt die verwitwete Lehrerin Ida mit ihren beiden Söhnen den Faschismus, die Verfolgung der Juden, den Krieg und die Nachkriegszeit. Nino, der Ältere, entwickelt sich vom halbwüchsigen Gauner zum Partisanen. Und Giuseppe, der zweitgeborene Sohn, ist auch kein gewöhnliches Kind - Elsa Morante entwirft ein dichtes Fresko der Stadt Rom und ihrer Menschen, der Kleinbürger, Partisanen und Anarchisten.

Kerstin

2018-11-02

Den var lite kämpig att komma igenom, men det var det värt! Det var vemodigt att lägga en stor och viktig läsupplevelse bakom sig. Den kom första gången på 70-talet, återutgavs 2012.
Boken handlar om en kvinna och hennes familj, framförallt hennes två söner, under åren 1941-1947 i Rom. Brinnande världskrig och stormakterna slåss i och om Italien. I boken är det bakgrundsfakta om de stora skeendena men berättelsen handlar om det lilla, att leva och överleva. Många intressanta personporträtt, men också ganska spretigt emellanåt, exempelvis detaljerade drömbeskrivningar tyckte jag var jobbiga att ta mig igenom. Men det var en fin beskrivning av en liten pojke som växer upp i en krigsskadad stad. Och väldigt lärorikt!

Kristina Carlsson

2016-04-17

Läs!

Mariann Winge

2016-02-12

En underbar berättelse om ett gömt barns uppväxt

Maritha .

2015-02-17

Stark trea. Skulle ha fått en fyra om den inte mot slutet drunknat i politiska/idealistiska monologer och diskussioner som jag med möda endast skummade igenom för att orka igenom hela boken. Innan dess mycket bra och intressant.

Klinga

2014-05-15

Morantes skrivande tycks ha drivits av själva berättandet. Romanen är helt befriad från försök att sälja något (en ideologi, en världsuppfattning). Ida bor med sina söner Nino och Useppe. Den äldre och hans vänner dras snart in i fascisternas skugga (WWII) men blir efter en tid partisaner som lever i bergen och undergräver Mussolinis krig.
Ida och Useppe lever ett liv på flykt. Berättelserna ringlar sig fram. Ingen viktigare än en andra. Hundar och deras beteende ägnas nästan lika mycket plats och energi som flykten undan kriget.
Ett tidsdokument som ändå (och det är dess enda brist) inte lyckas att göra själva samhället och staden synlig.

Anders H

2013-11-07

Mycket bra och fängslande bok. Läs den!

2011-07-09

Nej, jag tycker inte att romanen är särskilt gripande. Men så har jag genom åren läst massor av berättelser om 1940-talets fasor. Vissa avsnitt är minnesvärda och gripande, men personerna skildras med distans. Vi betraktar. Det blir långtråkigt och jag avbryter läsningen halvvägs. För den uthållige och historiskt intresserade är romanen antagligen läsvärd alla 600 sidorna.

Lars Sederlin

2011-01-16

En bok att läsa och gripas av.

Tony Andersson

2010-05-28

Såg att Katarina Persson hade tagit upp denna bok. Hon är den som mest liknar min läsprofil - 39% Och visst har jag läst den för länge sen. Den var gripande och säkert värd sina fem.

lena söderberg

2010-01-18

Det är på svenska jag här fick ett av mitt livs största läsupplevelser.Läste delar av den på en liten grekisk taverna med tårarna strömmande efter kinderna. Tavernaägaren blev så bekymrad o försökte pyssla om mig, bjöd på ozo, papper till mina tårar osv.