La Place

Ernaux, Annie

| 1987

The full French text is accompanied by French-English vocabulary. Notes and a detailed introduction in English put the work in its social and historical context.

Marie-Anne Eriksson

2023-06-03

Sådär

Malin Johansson

2023-04-07

Väldigt bra beskrivet hur man kan bli helt besatt av en annan människa. Imponerande att hon får fram så mkt känsla på så få sidor.

Solveig Andersson

2022-12-17

Superb!

2022-11-25

Gillade Åren, I remain in darkness, Min far och Kvinnan. Men det här... Så sjaskig och avromantiserad beskrivning av åtrå. Blir mest avtänd.

2022-10-23

En berättelse som inte liknar något annat jag har läst. Har sett en del jämföra den med Prousts "På spaning", som jag inte har läst. Det närmaste jag kan komma är Srefan Zweigs "Världen av igår", eller lätt pinsamt Filip & Fredriks "Två nötcreme och en Moviebox" från 2003. Då menar jag enbart greppet att sammanfatta ett tidsskede, en generation, ur ett kollektivt perspektiv. Alla övriga jämförelser lämnar jag därhän, Ernaux är nobelpristagare, Filip & Fredrik putslustiga gycklare. Det kan upplevas tröttande med alla franska referenser i texten, men jag googlade friskt och då blev läsningen istället en bildningsresa.

Henrik Johansson

2022-10-13

Komprimerat och innehållsrikt. Spännande stil.

2022-10-08

Har bara läst Kvinnan. Förrädisk enkel, men det döljer sig mycket under isbergets topp. Nu vill jag läsa Min far!