La ladrona de libros

Zusak, Markus

| 2008

Flag from es

Fantastiskt gripande berättelse om en flickas öde under andra världskriget.

En underbar bok som jag bär med mig sedan jag läste den. Om ett barn under andra världskrigets Tyskland. En bitvis mörk berättelse. Bildande. Också fantasifull.

Bokdjungeln

2023-12-01

Jag har både läst och lyssnat på denna bok. Jag började lyssna men kände att jag behövde vara fokuserad så då gick jag över till läsning. När jag väl var inne i handlingen kunde jag lättare växla mellan läsning och lyssning.
Handlingen är väldigt stark och jag förstår varför den fått så mycket beröm. Jag visste faktiskt inte att den var riktad till unga vuxna innan jag skulle skriva denna recension. Jag vill med det säga att den passar att läsa även om du är för gammal för att klassas som ung vuxen.
Jag tycker som sagt att handlingen är stark. Läsaren får följa en familjs vardag under andra världskriget. Intressant. En sak som den som lyssnar missar är de teckningar som finns med i den fysiska boken. Kanske är det värt att köpa den fysiska boken bara för det men jag skulle säga att de bidrar till att förverkliga berättelsen. Jag tycker absolut den är läsvärd och handlingen fanns med mig även när jag inte läste/lyssnade.

Bokdjungeln

2023-12-01

Ingrid

2022-10-29

Underbar

Anna Liljenby

2021-10-04

2020-12-06

Fantastisk bok, skriven utifrån ett ytterst annorlunda perspektiv: döden. Berättelsen gräver fram känslor man inte visste man hade och finns kvar i minnet veckor efter läsupplevelsen.

Björn Belfrage

2020-09-02

En mycket läsvärd bok om Liesels uppväxt i Nazityskland och krigets fasor.

Björn Belfrage

2020-09-02

En mycket läsvärd bok om Liesels uppväxt i Nazityskland och krigets fasor.

Rebecka Nyman

2020-02-17

Älskar helt enkelt denna bok. En av få jag läst om flera gånger och som berör mig varje gång jag läser den. Mycket historia och mycket böcker i en härlig men ändå hemsk blandning. Läs den!

2020-02-09

En alldeles underbar och berörande bok! Hela dispositionen och greppet med Döden och den tyska flickan Liesel som berättarröster känns unikt och väcker intresset tidigt. Det är något både hoppingivande och hjärtskärande med relationerna som beskrivs i berättelsen, Liesel, Hans och Rosa Hubermann, Rudy, Max och Ilsa. Att beskriva de vanliga tyska familjerna men även lyfta vilket hot nazismen utgjorde för varje människa och framför allt förälder som motsatte sig deras regler och värderingar - det är i alla fall inte något jag upplevt varit vanligt. Och Max berättelser inne i berättelsen rörde mig till tårar. Det här är en bok jag kommer att bära med mig länge i tankarna.

Kjell Ram

2019-06-17

Så vacker - och så vidrig. Det bästa i människan samsas med det värsta. En bok som berör och som fastnar. Jag ser hellre Gud som den som samlar de döda än döden himself. Blir mer trösterikt så.

En bok att läsa om och om igen.

Sevgi Akalin

Sara Höglund

2019-04-20

Agnes

2018-10-12

Hade hört mycket gott om denna bok och trots att den inte riktigt är min typ av bok så valde jag att ge den en chans och jag fullkomligt älskade den. Den är skriven på ett väldigt speciellt sätt som verkligen fungerar för denna bok. Det här är första historiska romanen jag har läst samt första boken som berör andra världskriget som jag har läst och nu är jag sugen på att läsa fler historiska romaner som berör andra världskriget.

Jag både älskade och hatade slutet. Kommer definitivt att läsa om boken!

Kerstin

2018-08-14

Detta är väl egentligen en ungdomsbok, men grep mig totalt! Krig har bara förlorare, och här beskrivs vanliga tyskar, fullkomligt vedervärdigt! Tårarna sprutade.

Bokslukerskan

2017-10-08

Betyg 4,5
Första sidan, femte meningen:
"Ett litet faktum - Du kommer att dö".
Tack för upplysningen.
Men vad annat har man att vänta då bokens berättare är Döden itself?
En rå inledning.
En fasansfull era.
Ohyggliga människoöden.
MEN!
Mitt i allt elände är värmen, kärleken och livet så oändligt ljuvligt. Den här vackra berättelsen, med sitt sällsamma språk, griper onekligen tag kring hjärtat och vägrar släppa taget.
I Boktjuven skildras ett verkligt mörkt Tyskland under 2:a världskriget. Vi får följa Liesel som stjäl sin första bok på en sorgens plats. Liesel och boken, som är allt annat än passande för ett barn, ger sig av på en resa genom ord, förtvivlan, kärlek, hopp och nya bekantskaper; människor som böcker. De band som skapas mellan Liesel och somliga av hennes bekantskaper är starka och hjärtslitande. Det här är en bok att läsa, ställa in i bokhyllan några år och sedan läsa igen.
Egentligen förtjänar den högsta betyg.
Jag är dock petig.
I min version, med full pott, är Döden inte ensam berättare.

Moa Siim

2017-09-19

Kunde inte lägga ifrån min boken, helt fantastisk!

Nicholas Jacobsen

2017-08-31

En läsupplevelse utöver det vanliga! Det är en intressant berättarteknik och perspektiv som jag inte är van vid och som jag hade lite svårt att förhålla mig till, till en början. Romanen väcker starka känslor hos läsaren, karaktärer och scener reflekterar människans mest fantastiska egenskaper, men också de mest avgrundsdjupa grymheter som människan bevisligen är kapabel att utföra. Mycket läsvärd roman!

Hanna Tossavainen

2017-06-24

Riktigt bra!

Jenny Olsson

2017-06-19

Precis som en bok skall vara

Emelie Alm

2017-06-11

Alltså... wow...

ida stenmark

2017-02-16

Fantastisk bok som jag verkligen plöjde.

MaPa

2016-12-26

Otrolig

Erica S

2016-08-30

en bra bok lite sorglig om man tänker efter

Jag fullkomligt avskyr döden.

Döden.

Jag är så darrande skräckslagen inför mitt eget ofrånkomliga dödsögonblick att det blir nästan outhärdligt att läsa något där döden är så närvarande som i Boktjuven. För nog är han närvarande, alltid. Det är ju han som berättar hela boken.

Jag började läsa Boktjuven första gången 2010. Det är fem år sedan nu. Jag kom ganska långt ändå, insåg jag nu när jag började om igen (fast besluten om att den här gången läsa klart den). Liesel hade flyttat in på Himmel Straße, och Max hade precis fått sin biljett. Sedan gav jag upp. Berättelsen fångade mig inte, kronologin var för jobbig, och berättaren för pretentiös. Tyckte jag då.

Mycket av det stämmer in med min upplevelse av boken så här fem år senare också, såklart. Kronologin är knepig, mycket är berättat redan "innan" det händer, och boken är på sina ställen fruktansvärt pretentiöst skriven. Alternativt är det översättningen som haltar och får berättarrösten att låta märkvärdigare än vad den är, jag vet inte. Det är många liknelser och bildspråk som ibland får mig att vilja spy. Eller som får illusionen att brytas, som tydliggör för mig att jag "bara" läser en berättelse och inte är med Liesel Meminger på Himmel Straße på riktigt. Ju närmare slutet vi kommer, desto färre blir som tur är illusionsbrytningarna, och det kanske beror på att jag vänjer mig vid bokens märkliga sätt, eller så slutar författaren mer och mer att skriva stolpigt. Det är oklart. Mer klart är däremot att jag så småningom slutar störa mig och istället börja engagera mig. Jag börjar ömma för Liesel, och Rudy, och Hans och Rosa. Och Max, såklart. Samtidigt brottas jag mer och mer med min rädsla för döden, som blir mer och mer påtaglig ju närmare slutet vi kommer.

Jag tror den här boken kommer finnas med mig länge framöver, kanske bland annat för att det tog mig fem år att läsa ut den. Kanske också för att berättelsen nu är mer aktuell än någonsin när vi nu står öga mot öga med en upprepning av det fasansfulla som hände 1930, med allt hat och all rädsla som växer på träden världen över, och skakas ner av ordskakare som sitter på grenarna och gör skräcken tillgänglig för oss. Vi måste gro fler vänskapliga träd och skaka fram mer respekt, ödmjukhet och förståelse för varandra innan det är för sent, och att läsa Boktjuven är en bra start.

Annica Nordström

2015-04-24

Så fint skriven! trots allt det sorgliga som händer runt omkring så mår man så bra av den.

Linda Aulin

2015-04-19

Underbar läsupplevelse!

Lars Willfors

2015-04-06

Har svårt att förstå den besinningslösa hypen. Boken är fasligt lång och går under de sista 100 sidorna eller så från skabrös galghumor till rena känsloporren med lite väl stark kontrast. Hade inte läst klart om jag inte var tvungen.

Inger Jonsson

2015-04-01

En bok som jag inte kunde lägga från mig. Otroligt bra! En annorlunda skildring av kriget och en i det närmaste varm beskrivning av döden. Kan rekommendera den!!

Malin Sundman

2015-03-20

Vackert, lättläst och en lite annorlunda skildring av andra världskriget än man är van vid. En bladvändare :-)

Karin Nilsson

2015-03-14

Tyckte att den var lite trög i början och var nära att ge upp, men efter ett tag fastnade jag och hade sedan svårt att lägga undan boken. En mycket fint berättad bok med ett målande språk som berörde mig.

Anna Katarina

2015-03-09

Om jag skulle rekommendera en enda bok är det mycket möjligt att det skulle bli denna. Språket är som trolleri, magi. Så enkla ord, men använda på ett helt nytt sätt. Den här boken är ett konstverk. Jag är inte säker på att det blir vackrare än så här.

Ethel Forsberg

2015-02-15

Den här boken har allt. Historia, humanism, humor och spänning!

Jesper Svensson

2015-02-03

Tycker den var sämre än förväntat.

Sanna

2014-11-16

Det här är en av den bästa böckerna jag läst faktiskt. En blivande klassiker helt klart. En bok på cirka 600 sidor gör så man verkligen blir involverad i karaktärerna och jag älskar alla karaktärer speciellt Max och Rudy. Man blir så kär i karaktärerna, så himla sjukt. Gjorde dock ett misstag med den här boken, såg filmen först men det var typ ett och halvt år sen så minns inte så mycket detaljer alls. Men det var vad boken var detaljer. Så sjukt bra beskrivningar, man blir verkligen helt fast!!! Så sjukt bra, boktips till ung som gammal, läs läs läs!