La Historiadora

Exploring her father's library, a young woman finds an ancient book and a cache of yellowing letters that will plunge her into a quest for the truth about Vlad the Impaler, the medieval ruler whose barbarous reign formed the basis of the legend of Dracula.

Gillade boken, parallella historier, gamla myter och legender, exotiska och lite annorlunda miljöer.

John C

2017-02-14

1972 snubblar en kvinna över en bok med ett draksigill i sin fars bibliotek. När hon frågar sin far om boken rullas en lång och skrämmande historia upp. En historia som i mångt och mycket handlar om Vlad Tepes och Draculamyten, men även om hemligheter i deras egen familj. Efterforskningarna återupptas och det blir en resa genom historiens och kulturhistoriens Europa i en tid då öst och väst är starkt polariserade. Läste boken för 10 år sedan med stor behållning. Det är fortfarande en bra bok men kanske den kunde ha redigerats något. Innehållet fascinerar trots det ibland överlastade uttrycket.

Herregudars, det var evigheter jag hade såna svårigheter med att ta mig igenom en bok. Jag har alltså kämpat med det här sömnpillret i nästan en månad. EN MÅNAD. Det är ett under att jag inte slutade. För... den var så oförklarligt tråkig att det är svårt att finna ord. I slutet läste jag bara slutet på varje stycke för att se om något spännande hände (vilket skedde mycket sällan), breven och avhandlingarna som ordagrant presenteras i boken hoppade jag över helt. Karaktärerna diskuterade ju ändå de viktiga delarna av dem efteråt. Den här boken hade kunnat vara 400 sidor kortare utan problem. Det händer ingenting: karaktärerna reser runt i sökandet efter något de inte ens vet själva, läser miljontals brev utan att hitta något av intresse och slumpartade saker sker till synes helt utan förklaring. Samtidigt jagas de ständigt av mordlystna vampyrer - ibland rent av Greve Dracula själv.

Jag avskyr konceptet "en berättelse i berättelsen". I den här boken rör det sig inte ens bara om det: här är det istället en berättelse i berättelsen med en ytterligare en berättelse i den första berättelsen. Det gör det väldigt svårt att hålla isär årtalen när saker och ting sker, och ibland känns det som att rentav författaren själv kommer av sig och nämner populärkulturella referenser eller varumärken som antagligen inte fanns på just den karaktärens tid.

Den här boken var så tråkig, och slutet så menlöst, att jag måste erkänna att jag helt struntade i att läsa epilogen. Jag ville bara få slänga den åt sidan.

Josefine Ejebjörk

2014-07-18

Detaljer, detaljer och åter detaljer. Det gjorde det hela till en ganska torr bok.

Lars Bruman

2013-11-21

Älskade denna bok

Ciccis bokblogg

2013-03-12

Den här boken är en av de bättre böckerna som jag läst på länge. Den har fantastiska miljöbeskrivningar och författaren lyckas hålla spänningen uppe hela tiden. Författaren har mixat ihop Bram Stokers Dracula med Vlad Pålspetsaren så att det har blivit en och samma fiktiva person. Alla de olika breven, som driver handlingen framåt, för även tankarna till Stokers orginalroman. Jag gillar verkligen att det inte är några vackra humana vampyrer i boken utan vampyrerna framställs bl.a. som små bleka varelser som smyger omkring bland Europas stora bibliotek.

Gunilla Jönsson

2013-03-10

Pust, äntligen har jag läst ut denna sega bok som jag trodde var jättebra.

erik .

2013-02-26

Spännande läsning fram till slutet som känns som att Kostova tröttnade på historien och raskt avslutade den.

Lovisa K Lidell

2013-02-19

Jag gillade hur sättet att skriva fick mig att nästan känna mig delaktig i berättelsen. Allteftersom huvudpersonen läste ur SIN "bok" drogs hon in i farligheter och det gav mig nästan kalla kårar stundvis. Boken var något segläst i början, och kändes mest som en ungdomsdeckare men blev mer spännande sedan.

Emelie A

2013-01-31

Väldigt välskriven och intressant. Men kunde förmodligen varit kortare, det är inte den sortens bok som fyller ut sina sidor, så att säga, fastän den trots det var en sträckläsare.

Anna-klara Akar

2012-08-10

En av mina absoluta vampyrfsvoriter. Här är vi tillbaka i Europa, mustigt skildrat som en vacker, mystisk och farlig plats. En ung kvinna upptäcker sitt förflutna och en djävulsk hemlighet. Det är nte meningen att låta jolmig. Denver fantastiskt bra, och lyckades skrämma mig en hel del. Läs den! Snyggt språk dessutom.

Izabela Horn

2012-03-04

En annorlunda handling, jakten efter drakulan var verkligen jätte spännande.

Klara Antonsson

2011-11-11

Fantastisk!!!

Calle Vestin

2011-05-22

Texten på baksidan är vilseledande, håller ej vad den lovar. Orkade inte ens läsa ut boken.

Eva-Marie Lindqvist

2011-01-11

Fruktansvärt bra och dessutom lite kuslig. Mycket text men värd att ta sig igenom. Samtidigt enn resa genom europa.

Vincent Kishimoto

2010-12-30

Vet inte om jag orkade läsa ut hela denna... Var alltid väldigt trött på den när jag läste den iaf. Men har bara bra minnen ifrån handlingen. Mycket märkligt.

Maria B Hansson

2010-11-08

Att man inte orkade igenom historien är inget bra betyg va?

Älskade början och mitten, men jag vet inte riktigt om jag försod slutet fullt ut. Lite trist. Jag ville veta vad som hände egentligen.

Lipan Pipan

2010-07-29

Läste aldrig slutet - väldigt nyfiken på vad som hände.

2010-07-25

Jag trodde den här skulle vara så bra. Men inte! Tråkig, seg och totalt ointressant! Läste inte ut den.

Nils Thor

2010-05-27

Ganska bra. Intressant och informationsrik, men det drog ned tempot. Handlingen segade sig fram. Tyckte inte att handlingen hängde ihop riktigt på slutet.

Niklas Hall

2010-04-06

Svårforcerad och rörig - en bok som aldrig fångade mig som jag hade trott.

2010-02-23

Handlingen är klart intressant, men berättelsen saknar fokus. Det blir tröttsamt och irriterande att följa den. Språket är inte heller något vidare. Läs nåt annat.

Elisabeth E

2010-02-15

En spännande historia. Ganska långdragen på vissa ställen. I höstas studerade jag vampyrhistoria inför min C-uppsats i Engelska och då stötte jag på Vlad Tepes ett antal gånger. Boken rekommenderas varmt :)

Anna Sandstedt

2010-02-15

En jättebra bok, spännande och sidvändande.

Danielle Schill

2009-12-14

Väldigt spännande bok med mycket mystik

Erik F

2009-11-22

En riktigt bra drakulahistoria! Rekommenderas verkligen starkt!