La Hija olvidada

Bokdjungeln

2023-05-21

Jag har sagt det förut men det tåls att nämnas igen. Få saker berör mig så mycket som Förintelsen och barn. När dessa två avhandlas tillsammans och där handlingen bygger på sanna händelser så känns det så enormt mycket.
Jag hade gärna fått veta mer om hur det var för dottern som lämnades ensam. Men förutom det så tycker jag att boken är bra. Boken har ett relativt lugnt tempo så tid för reflektion tycker jag verkligen hinns med. Vilket jag tycker behövs med tanke på den känslosamma handlingen.
Jag tycker hur som helst att detta är en bok som berör och absolut är läsvärd.

Helena Rasmusson

2021-10-22

Nä, denna bok passade inte mig. Språket i boken var trögt. Trots en gripande historia, så blev den ointressant.

Hanna Gyllberg

2020-08-19

Ytterligare en gripande och verklighetstrogen berättelse från andra världskriget. Boken skildrar en stark kärlek mellan en mor och hennes döttrar och hur de kämpar för att överleva förintelsen på ständig flykt. Hur gör man bästa val för sina barn under ett kallt krig? Viktig bok!

Frida Tosterud

2020-07-30

Fantastisk på alla sätt

Det här är det första jag läser av författaren, författaren har innan skrivet den "Den tyska flickan" som blev en internationell succé. Det här en berörande historisk roman som bygger på verkliga händelser och utspelar sig under andra världskriget. Boken är gripande och berör med smärta, sorg men också värme, kärlek, hopp och styrka. Som mamma blir jag starkt berörd när Amanda som huvudkaraktären heter blir änka med sina två döttrar och hur hon lämnar över en av sina döttrar till en okänd kvinna och ber henne ta hand om henne och ta henne till USA. En stark bok som skildrar vad familjer fick utstå under den tiden och vilken styrka och kamp de utförde för att leva/överleva. Det jag saknade med boken var att jag hade velat läsa om hur livet varit för dottern Elise som kom till USA, det hade för mig gjort boken mer komplett för mig. Jag rekommenderar verkligen att läsa boken, en stark läsupplevelse.

villa-freja.se

2019-09-01

En gripande och välskriven roman, baserad på en sann historia. Dock är jag inte alls lika tagen nu, som när jag läste Den tyska flickan av samma författare. Då rördes jag till tårar ...

2019-08-15

Jag måste fråga mig själv varför jag inte har läst något av denna författare förut. Boken, berättelsen fångade mig från första sidan och höll mig sedan kvar tills att den var slut. Historien som till stor del utspelar sig under andra världskriget är en hjärtskärande historia om hopp, kärlek och att överleva.

Boken är baserad på verkliga händelser och jag förfasas över den grymhet bland annat judar får uppleva. Correas språk är vackert, det är lätt att följa berättelsen och den träffar mig rakt i hjärtat. ”Dotterns berättelse” är en bok som kommer att stanna kvar hos mig länge i tankarna! Nu måste jag läsa hans andra bok, ”Den tyska flickan”. Tror att jag kommer tycka om den med!

Gripande, fängslande & skakande!