La Cucina : en roman om bordets fröjder och köttets lusta

Prior, Lily

| 2002

Detta är berättelsen om Rosa Fiore, en enkel bondflicka som växer upp på Sicilien på 1920-talet. Olycklig kärlek gör att hon redan i de sena tonåren vänder det motsatta könet ryggen. Hon är nu en yppig och mycket tilldragande kvinna men hennes driftsliv kanaliseras i ett intresse för matlagning som hon utvecklar till fulländning. I köket komponerar hon med sinnlighet och finess de mest delikata rätter. Hon tar anställning som biblioteksbiträde i Palermo och hennes liv är lika trist och dammigt som de gamla böcker hon är satt att sortera. Men en dag träder en gåtfull engelsman över bibliotekets tröskel. Hans ärende är att samla material till ett forskningsprojekt om siciliansk gastronomi. Han är inte vacker på ett bildskönt sätt men han vibrerar av rå manlighet och Rosa är förlorad. Hon blir hans gastronomiska guide och under den amorösa sommar de får tillsammans visar hon sig besitta erotiska...

Victoire Marcel

2015-02-06

Mustig som bara den. Väldigt underhållande, och jag gillar att huvudpersonen inte är någon ung, slank, konventionell skönhet.

Petra Hansson

2010-12-10

Denna bok är ett måste för alla som gillar matlagning och smått bisarra historier. Stort underhållningsvärd.

2010-10-16

En burlesk må-bra. Inget för de sippa.

Josefine Ejebjörk

2010-06-15

Läste denna för några år sen och hade helt glömt bort den, så det kanske förklarar mitt medelbetyg.

mona eriksson

2010-06-15