La Breve y Maravillosa Vida de Oscar Wao = The Brief Wondrous Life of Oscar Wao

Diaz, Junot

| 2008

Flag from es

Una cr nica familiar que abarca tres generaciones y dos pa ses, La breve y maravillosa vida de Oscar Wao cuenta la historia del gordifl n y solitario Oscar de Le n en su intento de convertirse en el J.R.R. Tolkien Dominicano y su desafortunada b squeda del amor. Pero Oscar s lo es la ltima v ctima del fuk --una maldici n que durante generaciones ha perseguido a su familia, conden ndoles a vidas de tortura, sufrimiento y amor desdichado. Con unos personajes inolvidables y una prosa vibrante e hipn tica, esta novela confirma a Junot D az como una de las mejores y m s deslumbrantes voces de nuestra poca, y nos ofrece una sobrecogedora visi n de la inagotable capacidad humana para perseverar y arriesgarlo todo por amor. ENGLISH DESCRIPTION Winner of: The Pulitzer PrizeThe National Book Critics Circle AwardThe Anisfield-Wolf Book AwardThe Jon Sargent, Sr. First Novel PrizeA...

Detta var Inte en bok för mig. Tradigt när inser att inte alls har samma smak som den kulturella eliten :o
Jag läste inte slut boken.

Ida

2014-11-06

Jag tycker om denna boken när den handlar om Oscar. Då flödar språket, det är rappt och intressant. De andra delarna som handlar om Oscars släkt och hur de levde, överlevde eller dog, är inte alls i närheten så intressant. Boken har många fotnoter, jag slutar läsa dem efter ett tag för de är lååånga. Boken innehåller också väldigt mycket spanska ord och uttryck, som inte översätts överhuvudtaget. Ibland förstår jag helt enkelt inte vad författaren skriver.

D

En bra bok man läser snabbt på grund av det rappa språket. Det är mycket svordomar och könsord - ibland känns det nästan som att berättelsen är fångad i getthostilen. Den rör dig i Dominikanska republiken och USA under 1900 talet och låter enskilda öden utspela sig mot bakgrund av dramatiska historiska skeenden - just det sätt att berätta som man bara kan göra i romanform.

Izabela Horn

2013-01-20

Junot Diaz har skrivit en släktkrönika och en bit av Dominikanska republikens blodiga historia. Så mycke tragedi ändå lyckas författaren förvandla det till en bok full av humor. Toppen bok !

Anna Nyman

2012-12-17

En stark tvåa, men icke desto mindre. Lite för seg helt enkelt. Även om dominikansk historia är intressant.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Lite svårläst pga författarens passion för minst en fotnot per sida... En tragikomisk bok om en ganska misslyckad latinokille som försöker växa upp till man.

Daniel Gustafsson

2011-12-08

Tyckte betydligt bättre om Diaz novellsamling "Sjunk".

Kim Andersson

2011-11-03

Rolig, ibland gripande, och defintivt läsvärd!

Martin Spiik

2011-09-28

Riktigt bra roman, som gammal sci-fi och spel nerd känner man igen sig i Oscars kulturella värld. Det var lite väl mycket spanska dock.

Katarina Sjöö

2011-03-21

skitbra på alla sätt. att varva "blatte, kom igen" med sagan om ringen-referenser, vilka man bara förstår vidden av om man sett filmerna tjugo gånger, är genialiskt.

Natasha Illyés

2011-01-05

Det är en förfärligt tragisk historia, en historielektion, sanslös humor, spanska utryck och många sf referenser i en salig blandning. Borde vara en omöjlig kombination men är istället en del av den positiva läsupplevelsen.

Annorlunda bok, fast ändå inte. Den är så otroligt typisk karibisk; påminner både om karibiska Marysee Conde som jag har läst två böcker av i år (Färden genom Mangroven och Desirada) och om Zoé Valdés (Jag skänkte dig mitt liv). Karibisk bokstil, med andra ord.

Jag fattar dock inte hur man kan läsa denna bok utan att kunna spanska, eftersom det kastas in spanska ord, talesätt, karibisk spanska och svordomar på varje sida. Kan du inte spanska missar du helt enkelt en hel del. En sak som även störde mig var de otroligt långa fotnoterna. Den längsta var på en hel sida (!). Förutom detta, var boken översatt till ett underbart språk, och trots att vissa partier var lite sega älskade jag allt om Oscar Waos korta förunderliga liv. Förutom slutet, som fick mig att vilja gråta.
Sammantaget tycker jag att Junot Diaz bok om den fete och märklige dominikanen Oscar Wao och hans släkthistoria är helt klart läsvärd. Den har dessutom vunnit pulitzerpriset, så det är väl fler än jag som gillade den.

Ethel Åslund

2010-07-06

jaaa...jooo...den var väl ganska ok - men jag tog mig inte igenom den. Det blev för mycket spanska, och upproriska döttrar och skumma män

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Denna bok vann mest på sina hysteriskt roliga fotnoter. Själva handlingen var dock så där rörande, tyckte jag.

Jennie Frisk Solem

2010-04-01

Halva boken trea, andra halvan fyra. Tack vare språket och andra halvan blir det en fyra.

Magnus Bergström

2009-12-19

Ibland när livet känns invecklat går jag i tankarna hur jag skulle formulera min eventuella självbiografi. Främst hur jag skulle beskriva min på ytan meningslösa, om än utelämnande, ungdomstid, överviktig och pubertalt sentimental med science fiction och rollspel som huvudsakliga intressen. Men så fanns det stunder när jag läste Junot Díaz bok The Brief Wondrous Life of Oscar Wao (utgiven på svenska som Oscar Waos korta förunderliga liv) då det kapitlet känns överflödigt.
Karaktären Oscar är nämligen på sina ställen en direkt spegelbild av mig i ungefär tolv- till 15-årsåldern, med en oändlig passion för alla klassiska nördhobbies och trevande, självsargande relation till människor av det motsatta könet. Díaz har med säkerhet själv varit i samma skor, för utöver att framställa världsliga problem som kraftiga lidanden så använder han träffsäkra referenser till stora som små heliga verk i nördens bibliotek (Lord of the Rings, Star Wars, Dungeons & Dragons, Watchmen och mycket mer) för att beskriva karaktärernas ömtåliga situationer. Vid ett tillfälle jämställer han till och med en grav misshandel med 107 hit points.
Díaz hade med enkelhet kunnat skapa en ny bibel för disorienterade tonåringar (och äldre) världen över, en "Den unge Oscar Waos lidanden" om man så vill, men hade uppenbarligen långt större ambitioner med sin bok än så. Uppemot två tredjedelar av boken (troligtvis mer) handlar nämligen inte alls om Oscar, utan om hur hans släkt i generationer har kämpat sig genom allehanda trångmål, från diktatorn Rafael Trujillos korrumperade Dominikanska Republik till förortslivet i New Jersey. Samtidigt som den resan är väldigt gripande så kommer Díaz inte ifrån att den historiska aspekten blir väldigt mycket tråkigare att läsa om än den mänskliga. Dessutom skulle väl även ni tro att en bok ger sin titelkaraktär mer utrymme än knappa tredjedelen av sidorna?
The Brief Wondrous Life of Oscar Wao är fantastiskt egensinnigt skriven, men om jag återbesöker den så kommer det vara för varsamt utvalda delar.

Jonas Olsson

2009-09-13

En förunderlig bok. Gripande, roande och förskräcklig...

FranZone c”,)

2009-06-10

Bitvis rolig, men för mycket "fot-nötter"!?

Karin D

2009-04-26

Tragiska människoöden, varvade med galghumor, men mest av allt en hyllning till fantastiskt starka kvinnor. Boken är ganska absurd, både vad gäller handling och upplägg. Det är massor av intressanta fotnoter (som mest handlar om Dominikanska Republikens blodiga historia; helt nytt för mig), mängder av spanska ord och ett virrvarr av ömsom långa och ömsom ofullständiga korta meningar. Det gillar jag vanligtvis inte... men nu är jag såld!