Kyssar i regnskog

Wistrand, Lovisa

| 2023

I Ellas svinrygg ligger aldrig ett perfekt blonderat hårstrå fel, hon har en walk-in-closet fylld med designerkläder och skor med svindlande klackhöjder. Hon skulle aldrig frivilligt sätta sin fot i djungeln, men när vännerna slår vad om att hon inte skulle klara av en enda natt i det vilda måste hon bevisa att de har fel. På resan i det dimhöljda Rwanda väntar bergsgorillor, regnskog och mängder av insekter, men också den synnerligen attraktive turistguiden, Archer. Trots att han är Ellas raka motsats växer sig hennes känslor allt starkare. Samtidigt är det en annan resenär som verkar göra allt för att röja Ella ur vägen. Frågan är varför?

En härlig bok som jag läste ut i ett svep. De målande beskrivningarna gjorde ju att man nästan kände som att man var där. Sen lite skratt, pinsamheter och känslor på det.

Rosita Söderström

2023-02-07

En helt fantastisk bok!

Det må vara en feelgood med alla klassiska ingredienser, såsom både kärlek och vänskap med en cocktail av känslor i bergochdalbana shake, MEN också ett fantastiskt reseäventyr med kära möten av det vilda.

Personligen drogs jag till boken då min passion (slukade info. med start 1990) länge var just att få veta mer om bergsgorillorna, Dian Fossey och hennes forskning, samt platsen där bergsgorillorna lever – Virungabergen i Afrikas hjärta. Jag brann en gång (var fadder för gorillaungen Pasika, är fortfarande djungelfadder) för dessa likt den sprakande eld som läsaren bjuds i Kyssar i regnskog.

Måste säg att vore det inte för flygberoendet för att ta sig dit skulle jag återuppta drömmen att önska mig dit. Inte minst efter detta känsloladdade äventyr med en viss dos av hemkänsla, i de nära mötet med framför allt gorillorna i Susa-gruppen.

Inte utan att jag undrar om författaren själv varit dit och träffat dem?

Mycket trovärdig och välskriven samt känsloladdad, stora doser humor och rappa dialoger, liksom förundran över de fina gestaltningarna av – inte minst – gorillamötena. Här bjuds läsaren på ett pulserande äventyr med högt tempo. Det blir aldrig tafatt eller tråkigt!

Älskar den här feelgood-shaken! Missa den inte!