Kyssar & döden

Björk, Monika

Den kvinnliga reportern Felix Hall är sommarvikarie på Radio Stockholm. Början på sommaren blir inte som hon tänkt sig när hon förlorar chansen att göra ett stort reportage efter ett missöde. Istället består hennes dagar till en början av små nyhetsinslag och matlagningssegment. Men sommaren tar en oväntad vändning när när hennes kollega Erling hittas död. Och när någon bryter sig in hos henne mitt i natten, börjar Felix undra om de olika händelserna på något sätt hör ihop. Och var Erlings död verkligen en olycka som polisen påstår? Monika Björk är en svensk författare och journalist. Hon var länge kulturreporter för radio. Hennes författarskap är mångsidigt och sträcker sig från kriminalromaner och barnböcker till böcker om historia och trädgårdar.

2019-10-26

Den här boken hade faktiskt kunnat bli riktigt bra och spännande, för jag tycker verkligen jättemycket om Monika Björks språk som är fränare, tuffare, sexigare och mer humoristiskt än vad man brukar finna i svenska deckare. Den hade alltså kunnat bli så bra. Men deckarintrigen är något fruktansvärt rörig att jag knappt hänger med i handlingen. Dessutom får jag som läsare aldrig något ordentligt grepp om karaktärerna inte ens huvudkaraktären, Felix. Dessa svingas istället ut lite hur som haver i handlingen utan någon ordentlig presentation. Synd, för den hade faktiskt kunnat bli riktigt bra.
Suverän språk som sagt, men tyvärr inte så mycket mer.
Helt okej uppläsare däremot. Men det här är inte en bok jag personligen kan rekommendera.
Slutbetyg, en 2:a!