Kyssa sammet

Waters, Sarah

| 2004

Vi befinner oss i 1880-talets England. Nancy är en ung "ostronflicka" som blir handlöst förälskad i en music hall-artist, Kitty Butler. Kittys specialitet är att uppträda klädd som man. Nancy lämnar sin lantliga tillvaro och beslutar sig för att följa med Kitty till London och de stora music hall-teatrarna där. Nancy har en fin sångröst och snart blir hon Kittys partner - både på och utanför scenen. Deras karriär tar ordentlig fart, men allt får ett plötsligt slut när Nancy brädas av en rival. Hennes färd ner mot samhällets botten skildras med stark realism. Hon tvingas prostituera sig, blir indragen i en "sappfisk" överklassmiljö och hamnar till slut i radikala politiska kretsar ? vi befinner oss mitt i kampen för kvinnlig rösträtt ? där hon på nytt möter kärleken. Kyssa sammet är en slösande rik skildring i den klassiska pikareskromanens anda, berättarstilen minner om Dickens...

Tessy .

2015-04-18

Magisk!

Victoire Marcel

2015-01-18

Otroligt fin stämning, ofta mysig, underbart språk. Jag kände ibland att, fan, jag vill vara Nancy! Min största invändning är väl annars att hon känns lite... eller ja, att de andra behandlar henne som om hon vore perfekt, och när de inte gör det är de antingen "onda", bigotta eller helt enkelt arga på henne. Hon hade brister, men de fick inte så mycket utrymme, i alla fall inte hur andra reagerade på dessa. Annars, fantastisk bok.

Anna Andreasson

2012-11-22

Det var en helt okej bok, lite nyfiken att läsa någon annan bok av denna författare. Men det är inte en av mina favorit böcker.

Eva Bill

2012-04-16

Jag var inte beredd på alla sexscener men bra skrivet och bra historiska skildringar, kan varmt rekomenderas

Hanna .

2012-01-04

Mysig och välskriven. Älskade miljöerna och de plötsliga vändningarna.

För alla som älskar Dickensmiljöer o England. Härliga karaktärer o fattigt o eländigt o teater o smink. Ostronflicka kommer till London.

Marianne Skoglund

2010-08-19

En lesbisk kultbok som verkligen förtjänar att lyftas fram! Utspelar sig i 1800-talets London och beskriver Music hall-scenen, den lesbiska överklassen och arbetarrörelsen, samt naturligtvis ett flertal lesbiska relationer. Otroligt sexigt och välskrivet.

Lovisa Bäfvenberg

2010-07-07

Helt fantastisk! Jättebra skriver om kärlek och sex som inte känns krystat, och ett fascinerande levnandsöde.

Natasha Illyés

2010-06-18

Är inte överväldigad när jag börjar, inte heller när jag kommit halvvägs. När jag slår ihop boken efter sista sidan så vet jag att den är spännande, lärorik och att författarinnan lyckats med något så ovanligt som trovärdiga sexskilldringar. Cudos!

Angela Alvarez

2010-05-18

Ostronflicka blir påkläderska blir lesbisk blir glädjepojke blir knullslav blir hushållerska blir kär blir politiskt engagerad. Storyn är så jävla usel att Waters borde få stryk och hennes sexscener är obarmhärtigt löjliga. Sämsta boken jag hållit i mina händer 2010.

2010-05-07

Inte värd att lägga tid på. Börjar intressant och planar ut i absolut ingenting.

Elisabet Karlsson

2010-01-19

En till en början spännande berättelse om äventyr och kärlek som sedan övergår i en vulgär berättelse om en självisk huvudperson som är mycket svår att tycka om.

Frank Berglund

2009-09-29

Först var den smått intressant, och så blev hen (blir det han eller hon? Fysiskt och psykiskt en hon, men utklädd till glädjepojke och köpt som "pojke"..? Nöjer mig med hen) köpt av hertiginnan och då hände det saker... Blev inte klar med den, tappade läslusten, men än så länge får den en trea, får återkomma när jag läst ut den... om jag nu gör det...