Kyrkbröllop

Martinson, Moa

| 1978

Mia är nio år och ska vara tärna på moster Charlotts bröllop. Det som kunde ha blivit barndomens bästa minne solkas omedelbart ner genom männens fylleri och svartsjuka. Det är arbetslöshet i Norrköpings fabrikskvarter och snart blir det strejk. Mias elake morbror predikar klasskamp medan hennes snälle morbror blir strejkbrytare. Vem har rätt och vem har fel? Mia har som alltid sina tankar för sig själv, men en sak är säker: hon ska då aldrig gifta sig. Hon har fått nog av styvfaderns otrohet och moderns sorg då småsyskonen dör. 14 år gammal får Mia socknens bästa avgångsbetyg, och beger sig ut i livet. Kyrkbröllop är andra delen i den självbiografiska trilogin om proletärflickan Mia. Första delen heter Mor gifter sig och den sista Kungens rosor.

Helena R

2021-11-19

En skildring av livet i Norrköpings arbetarkvarter i början av 1900-talet. Berättarjaget Mia går i skolan, agerar tärna på sin moster kyrkbröllop, får och förlorar småsyskon, tvingas flytta på grund av omständigheter hon inte kan styra, just för att hon är ett barn.

Det jag gillar med Moa Martinsons återgivande av sin barndom, genom Mia, är att hon lyckas hålla den på barnets nivå. Vi ser att saker och ting händer, och jag med mina vuxna ögon kan förstå varför även om Mia själv inte vet bakgrunden till allt. Det är viktigt att hålla dessa historier vid liv, för att inte ta vad vi har för givet och att försöka undvika att vi hanar där igen.

Anna Hedenstedt

2017-06-06

Orkade inte läsa ut. Lite besviken eftersom jag brukar gilla arbetarlitteratur. Tror jag har varit för stressad för att hitta ro i den.

Fredrik Axelsson

2012-06-17

Lik den första, inte lika beskrivande det gamla Norrköping. Blir lite stereotyp till slut.