Kyrkan

Engvall, Caroline

| 2020

Ett spektakulärt dåd inträffar på Västerbron, mitt i Stockholm. Det följs av en serie märkliga mord. Ulrika Stenhammar, utredare vid Stockholmspolisens avdelning för grova brott, längtar efter att gå på föräldraledighet. Istället tvingas hon ta tag i de misstänkta brotten där personer med vitt skilda bakgrunder dör. Samtidigt plågas hennes sambo Lovisa Ling av utmattning och gamla relationer, vars spöken i allra högsta grad blir avgörande för parets framtid. Kyrkan är en berättelse om ensamhet och besatthet. Om hämnd. Och om den livslånga jakten på att försöka ta makten över sitt liv. Det är den fjärde delen i serien om Ulrika Stenhammar och Lovisa Ling.

Boken Kyrkan är den fjärde boken i serien om kriminalkommissarie Ulrika Stenhammar och journalisten Lovisa Ling. Jag har läst dom tre tidigare böckerna, Ärren vi bär, Judasvaggan, och Dockleken, och dom var alla tre mycket bra.

Och Caroline Engvalls nya bok, Kyrkan, var precis lika bra den.

Boken är, precis som dom tidigare böckerna, väldigt otäck, mycket spännande, gripande, och jättebra.

Caroline Engvall ägnar ju stor del av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga. Och hon har tidigare gett ut fem dokumentära böcker i ämnet. Jag har läst fyra av dom, och kan rekommendera även dom.

Rekommenderar varmt boken Kyrkan, men läs helst serien från början.

Carolines böcker blir bara bättre och bättre. Kyrkan håller läsaren i sitt grepp från första till sista sidan. Som alla Carolines böcker har Kyrkan ett viktigt och väldigt aktuellt budskap. När man motvilligt lägger ifrån sig boken vill man veta mer, vad händer sen med Lovisa och hennes vänner samt vad händer egentligen i vårt samhälle och runt omkring oss.
Läs!!!

Välskriven bok, spänning, mord, fasansfulla hemligheter, ångest, galningar och mycket mer.
Älskar tempot i boken, det är aldrig en lugn stund och vips så är boken slut. Ha tid när ni ska läsa, det är omöjligt att lägga ifrån sig boken när man har börjat.

Ännu en bok av Caroline Engvall där man direkt kastas in i spänningen som gör det nästintill omöjligt att lägga boken ifrån sig. LÄS DEN!!

Om du är på jakt efter en spännande, relevant och mycket välskriven historia som dessutom berör på djupet, så kan du härmed sluta leta- ”Kyrkan” uppfyller nämligen allt detta och mer därtill.
Boken är hundraprocent omöjlig att lägga ifrån sig (jag slukade den i ett enda svep). Rekommenderas varmt!

Så bra att den Inte går att släppa. Många rysningar utlovas.

Välskriven och soännande. omöjlig att lägga ifrån sig när man väl har börjat att läsa.

Du har gjort det igen @engvallcaroline , skrivit en jättebra bok. Flera intressanta karaktärer där de på olika sätt vävs samman med kärnan runt ett otroligt viktigt ämne. Ytterligare en gång har jag gått igenom skratt, skräck, sorg , hopp och lycka😊 snälla skriv nästa bok snart !!!

Caroline lyckas verkligen måla upp känslor och miljöer på ett mycket fängslande sätt. Fuktansvärda händelser som hon får fram på ett mycket bra sätt. Kyrkan är spännande från första till sista ordet. Mycket händleserik och spännande och absolut inte förutsägbar. En riktigt bra bok.

En spännande bok man direkt sugs in i och är svår att lägga ifrån sig innan man läst klart sista sidan.

Efter en oväntad öppning håller Caroline Engvall läsaren i ett grepp som gör det svårt att lägga ifrån sig boken. Relationen mellan Lovisa och Ulrika utstår prövningar samtidigt som saker i barndomen spökar ihop med ett mer nyligen tilltrasslat snedsteg. Roller ifrågasätts, granskas och utvecklas på högst oväntade sätt samtidigt som boken har samma mörker i sig som man känner igen från tidigare böcker, både i denna serien och Carolines tidigare. Vilka är våra förebilder, hur behandlar vi våra medmänniskor, vem är ond och vem är god? När man vänder det sista bladet längtar man redan till nästa bok.

Precis som i dom tidigare böckerna lyckas Caroline att fånga en som läsare. Hennes sätt att ta upp utsattheten som finns i vårt samhälle och att hon väver in det på ett sånt skickligt sätt gör att jag som läsare väntar redan på nästa del.

Ännu en gång har Caroline Engvall lyckats hålla oss läsare i ett grepp som gör att det är mycket svårt att inte sträckläsa. Att journalisten Lovisa Ling fått en mer framträdande roll i denna bok tilltalar mig. En skör tjej med minne som ingen av oss vill ha, men som ändå fixar utmaningarna. Att Ulrika har en go kollega i Anna värmer, sådana poliser behövs. författaren har sagt att man kan läsa denna bok utan att ha läst de tre tidigare i serien, men varför skulle du.