Kvinnors liv

Munro, Alice

Kvinnors liv r den enda romanen av Nobelpristagaren Alice Munro. Den gavs ursprungligen ut 1971 men kommer nu fr frsta gngen p svenska, frtjnstfullt versatt av prisbelnta Rose-Marie Nielsen. Berttelsen om Del Jordan, som vxer upp p landsbygden i Ontario p 1940-talet, r en fiktiv sjlvbiografi om frfattarens resa in i vuxenlivet. Del bor p sin fars grd, dr hon mest umgs mest med sin yngre bror och en excentrisk ungkarl, vn till familjen. Nr hon brjar tillbringa mer tid i staden omger hon sig fr frsta gngen med kvinnor: sin mamma mor, moderns hyresvrd och sin bsta vn Naomi. Genom dessa kvinnor och i sina egna mten med sex, moderskapet och dden, utforskar Del de mrka och ljusa sidorna av kvinnligheten. Alice Munro, fdd 1931, tilldelades 2013 rs Nobelpris i litteratur, med motiveringen den samtida novellkonstens mstare .

2019-02-19

Munros format r novellen. Hr i romanformen tycker jag inte det stmmer lika bra. Det blir inte samma spnst och koncentration. Sen en annan aspekt och det r svrigheten att helt lmna den roman man just lst, helst om den varit stark, bra och gjort intryck. I mitt fall fick lsningen av Munros roman avlsa Darrieussecqs underbara Hrligt r att leva hr. I jmfrelse (skall man gra det?) blev Kvinnors liv lite tungfotad och inte den lsupplevelse jag hoppats p.

Solveig Andersson

2018-09-21

Alice Munro befster sig ter som en av de stora inom underhllningslitteratur som berr. Med sm enkla medel skapar hon hr en msterlig roman som det r svrt att lgga ifrn sig. Stark, rrande och superb! Ls den!