Kvinnornas stad

Gilbert, Elizabeth

Succéförfattaren Elizabeth Gilbert är tillbaka med en ny storslagen och glittrande roman. Sommaren 1940 anländer nittonåriga Vivian Morris till New York. Vivians talanger med nål och tråd ansågs otillräckliga av internatskolan, men som sömmerska på Teater Lily, hennes okonventionella faster Pegs charmiga men ökända teater på Manhattan, duger de alldeles utmärkt. Vivian hyllas av alla showgirls för att hon kan omvandla tygtrasor till kreationer värdiga gudinnor. I det som under kriget blir en märklig kvinnostad försöker Vivian vara fri och göra det hon vill. Och när legendariska skådespelerskan Edna Watson kommer för att spela i Teater Lilys mest ambitiösa show någonsin, hänförs Vivian av magin som uppstår i denna gnistrande stjärnas kölvatten. Men läxor måste läras, och bittra misstag måste göras. Vivian inser att hon behöver lära sig att leva flera liv för att få det hon vill ha. Kvinnornas...

Nina Andersson

2022-01-16

Jag trodde att boken skulle vara mycket bättre än den var. Jag känner jag måste totalt missat poängen/charmen i handlingen om jag jämför mot andra recensioner som tycker att den är helt fantastisk. I början kunde jag skratta med lite i boken men ju längre in i boken jag kom desto mer var jag på väg att ge upp. Sista kapitlen blev mer ett tvång att läsa för att jag hoppades att den skulle bli fantastisk till slut. I texten på bokens baksida står det: "Vivian inser att hon behöver lära sig att leva flera liv för att få det hon vill ha.". Vart i boken den biten syftar på förstår jag inte.
Handlingen är mest utdragen, om en fin flickas "revoltår" och levnadsskifte när hon lämnar trygga hemmet. Tyvärr tar huvudkaraktären en vändning till att mest låta som en självgod, skrytsam, tjej som tycker hon är så vacker att hon kan få vem som helst på fall. Vilket tog ner läsupplevelse ytterligare.
Gillar man ungdomlig skönlitteratur skriven för tjejer kanske den är läsvärd. Men inte någon bok jag skulle rekommendera utifrån min egna läsupplevelse.

Charlotte Andersson

2022-01-14

Jag hade alldeles för höga förväntningar på boken. Nu blev det mer att jag konstant inväntade en "händelse" i boken som aldrig hände - detta gjorde boken rätt segdragen att läsa. Fläckvis rolig.

Texten på baksidan av boken sålde in det som att bokens handling var om kvinnor som verkligen levde emot tidens ideal.
Fick boken att låta mer händelserik än vad jag tycker den var. Var bara ett fåtal händelser i boken som avvek från "hur man skulle leva" i den tidseran, men inget som livade upp boken.

Lite typisk "rosa fluffig" roman för tjejer.

Katarina Nord

2021-10-26

En finstämd speciell berättelse som tar en vändning som jag inte trodde då jag började läsa.

Cornelia Eriksson

2020-10-15

En mysig värld att försvinna in i, lagom av det mesta. Mysig är ordet.

Kristina Kex

2020-02-15

Jag älskar när författare gör riktigt bra research, och det har Gilbert verkligen gjort! Under läsningen glömmer jag helt bort att det inte är verkliga karaktärer och sanna berättelser.

Julia Gedin

2020-01-22

Erika Granholm

2019-12-23

Jag gillar det mesta av Gilbert. Hon gillar sina karaktärer, låter dem göra misstag och överleva dem, gå vägar som inte är logiska och kännas väldigt levande.

Elisabeth Gilbert är för mig en ny bekantskap. Denna bok har cirkulerat runt en del i sociala medier och har hyllats. Jag hade ganska stora förväntningar på denna bok efter att jag läst andras åsikter, men jag funderar på vad det är jag missar - Stundtals fängslas jag och är helt fast i denna magiska berättelse om kvinnorna framförallt Vivian och hennes faster Peg och i nästa stund så tappar boken mig helt och jag är på väg att ge upp. Jag läser klart boken men det blir verkligen en berg- och dalbana, så fängslad till att ge upp. Jag tycker det är ett magiskt vackert bokomslag. Boken är välskriven, härliga karaktärsbeskrivningar och målande miljöer från en svunnen tid i New York under 1940-talet men för mig blev det inte en fullpoängare men läsvärd.

Lysande, underhållande & välskriven!

2019-09-02

Oj vilken bok! Jag dras in i handling i 1940-talets New York och berättelsen om nittonåriga Vivian som skickas från internatskolan till sin faster Pegs charmiga men ökända teater på Manhattan.

Kvinnornas stad är en berättelse om kvinnor som har levt som de verkligen är. De tar för sig och är bitvis ganska radikala. De lever före sin tid och bestraffas för det.

Det är en fantastisk roman, en trollbindande berättelse om kärlek och frihet. En berättelse om att både finna sig själv och sin egen lycka.

Jag älskar berättelsen om Vivian och alla runt omkring. Det är en berättelse som fångar mig och inte släpper taget om mig förrän den är slut. Tyvärr tar den slut för fort och lämnar mig med sorg att den är just slut, att jag inte kommer att läsa den för första gången igen.

Elizabeth Gilbert kan konsten att skriva beskrivande och gestaltande och miljöerna i boken blir levande. Det här är en hyllning till kvinnorna och En helt fantastisk bok! Läs den!