Kvinnornas stad

Succéförfattaren Elizabeth Gilbert är tillbaka med en ny storslagen och glittrande roman. Sommaren 1940 anländer nittonåriga Vivian Morris till New York. Vivians talanger med nål och tråd ansågs otillräckliga av internatskolan, men som sömmerska på Teater Lily, hennes okonventionella faster Pegs charmiga men ökända teater på Manhattan, duger de alldeles utmärkt. Vivian hyllas av alla showgirls för att hon kan omvandla tygtrasor till kreationer värdiga gudinnor. I det som under kriget blir en märklig kvinnostad försöker Vivian vara fri och göra det hon vill. Och när legendariska skådespelerskan Edna Watson kommer för att spela i Teater Lilys mest ambitiösa show någonsin, hänförs Vivian av magin som uppstår i denna gnistrande stjärnas kölvatten. Men läxor måste läras, och bittra misstag måste göras. Vivian inser att hon behöver lära sig att leva flera liv för att få det hon vill ha. Kvinnornas...

Lysande, underhållande & välskriven!

Lollos Bokhörna

2019-09-02

Oj vilken bok! Jag dras in i handling i 1940-talets New York och berättelsen om nittonåriga Vivian som skickas från internatskolan till sin faster Pegs charmiga men ökända teater på Manhattan.

Kvinnornas stad är en berättelse om kvinnor som har levt som de verkligen är. De tar för sig och är bitvis ganska radikala. De lever före sin tid och bestraffas för det.

Det är en fantastisk roman, en trollbindande berättelse om kärlek och frihet. En berättelse om att både finna sig själv och sin egen lycka.

Jag älskar berättelsen om Vivian och alla runt omkring. Det är en berättelse som fångar mig och inte släpper taget om mig förrän den är slut. Tyvärr tar den slut för fort och lämnar mig med sorg att den är just slut, att jag inte kommer att läsa den för första gången igen.

Elizabeth Gilbert kan konsten att skriva beskrivande och gestaltande och miljöerna i boken blir levande. Det här är en hyllning till kvinnorna och En helt fantastisk bok! Läs den!