Kvinnornas stad

Gilbert, Elizabeth

Succéförfattaren Elizabeth Gilbert är tillbaka med en ny storslagen och glittrande roman. Sommaren 1940 anländer nittonåriga Vivian Morris till New York. Vivians talanger med nål och tråd ansågs otillräckliga av internatskolan, men som sömmerska på Teater Lily, hennes okonventionella faster Pegs charmiga men ökända teater på Manhattan, duger de alldeles utmärkt. Vivian hyllas av alla showgirls för att hon kan omvandla tygtrasor till kreationer värdiga gudinnor. I det som under kriget blir en märklig kvinnostad försöker Vivian vara fri och göra det hon vill. Och när legendariska skådespelerskan Edna Watson kommer för att spela i Teater Lilys mest ambitiösa show någonsin, hänförs Vivian av magin som uppstår i denna gnistrande stjärnas kölvatten. Men läxor måste läras, och bittra misstag måste göras. Vivian inser att hon behöver lära sig att leva flera liv för att få det hon vill ha. Kvinnornas...

Kristina Kex

2020-02-15

Jag älskar när författare gör riktigt bra research, och det har Gilbert verkligen gjort! Under läsningen glömmer jag helt bort att det inte är verkliga karaktärer och sanna berättelser.

Julia Gedin

2020-01-22

Erika Granholm

2019-12-23

Jag gillar det mesta av Gilbert. Hon gillar sina karaktärer, låter dem göra misstag och överleva dem, gå vägar som inte är logiska och kännas väldigt levande.

2019-11-19

Kvinnornas stad är den första boken som jag läser av Elizabeth Gilbert. Jag har bara sett en film baserad på hennes bok, Lyckan, kärleken och meningen med livet med Julia Roberts.
Kvinnornas stad är skriven som att huvudkaraktären Vivian skriver brev och återberättar sin historia från det 1940-talet och framåt. Det är en bok som är otroligt lätt att komma in i. Direkt sveps jag med i Vivians intressanta liv där hon upptäcker sig själv och slår sig fri från föräldrarnas alla krav. Faster Peg har till skillnad mot föräldrarna inte särskilt många krav och det blir en hel del drinkar, uteliv och sex vid sidan av jobbet som sömmerska. På den tiden är det kontroversiellt att leva det liv som Vivian gör vilket också medför konsekvenser.
Det här är en berättelse jag tycker mycket om. Den har starka och intressanta kvinnoporträtt och utspelar sig under en dramatisk tidsperiod med andra världskriget som rasar för fullt. Boken bjuder på härlig berättarglädje och fängslar mig helt med sitt innehåll. Boken har ett tilltalande omslag som matchar innehållet fantastiskt bra! Boken är på 450 sidor, men det luftiga typsnittet och den fascinerande handlingen gör att boken känns mycket tunnare, den är otroligt lättläst. Jag är väldigt glad att denna bok dök upp som en fin överraskning i brevlådan, annars hade jag troligtvis missat den helt. Kvinnornas stad är en härlig roman för alla som gillar att läsa om starka kvinnor i historiska anda!

Elisabeth Gilbert är för mig en ny bekantskap. Denna bok har cirkulerat runt en del i sociala medier och har hyllats. Jag hade ganska stora förväntningar på denna bok efter att jag läst andras åsikter, men jag funderar på vad det är jag missar - Stundtals fängslas jag och är helt fast i denna magiska berättelse om kvinnorna framförallt Vivian och hennes faster Peg och i nästa stund så tappar boken mig helt och jag är på väg att ge upp. Jag läser klart boken men det blir verkligen en berg- och dalbana, så fängslad till att ge upp. Jag tycker det är ett magiskt vackert bokomslag. Boken är välskriven, härliga karaktärsbeskrivningar och målande miljöer från en svunnen tid i New York under 1940-talet men för mig blev det inte en fullpoängare men läsvärd.

Lysande, underhållande & välskriven!

Lollos Bokhörna

2019-09-02

Oj vilken bok! Jag dras in i handling i 1940-talets New York och berättelsen om nittonåriga Vivian som skickas från internatskolan till sin faster Pegs charmiga men ökända teater på Manhattan.

Kvinnornas stad är en berättelse om kvinnor som har levt som de verkligen är. De tar för sig och är bitvis ganska radikala. De lever före sin tid och bestraffas för det.

Det är en fantastisk roman, en trollbindande berättelse om kärlek och frihet. En berättelse om att både finna sig själv och sin egen lycka.

Jag älskar berättelsen om Vivian och alla runt omkring. Det är en berättelse som fångar mig och inte släpper taget om mig förrän den är slut. Tyvärr tar den slut för fort och lämnar mig med sorg att den är just slut, att jag inte kommer att läsa den för första gången igen.

Elizabeth Gilbert kan konsten att skriva beskrivande och gestaltande och miljöerna i boken blir levande. Det här är en hyllning till kvinnorna och En helt fantastisk bok! Läs den!