Kvinnorna på stranden

Alsterdal, Tove

| 2009

I gryningen vaknar Terese från Järfälla på en strand i södra Spanien. Hon vinglar ner till havet och kliver på liket av en afrikansk man. I skydd av natten smyger en kvinna i land i hamnen intill. Hon har smugglats över havet och räddats ur vågorna. Hennes namn är Mary, men inte länge till. I New York försöker Ally få tag i sin man som är en känd frilansjournalist. Han har åkt till Paris för att skriva om människohandel och slaveri. Ally trotsar sin cellskräck och tar ett plan över Atlanten för att söka reda på honom. Det blir en resa in i det mörkaste av Europa och djupt in i hennes eget förflutna. Kvinnorna på stranden är en svart thriller om tre kvinnor, tre liv som förändras brutalt. Tre vägar kommer att korsas vägar som leder dit inga lagar når, där ondskan styr bakom vackra fasader och människor kan köpas och säljas, byta skepnad eller dö. Tove Alsterdal (f 1960) är journalist...

2020-02-02

Helt ok spänningsroman om ett aktuellt och skrämmande ämne. Människors girighet och vad man kan göra mot andra utsatta människor förvånar mig inte längre.

Helt okej 🙂😁

Kim M. Kimselius

2018-04-20

Tänk att jag var nära att missa den här boken, för att jag inte tyckte om omslaget. Du vet väl att jag alltid utgår från omslaget för att fångas av en bok, jag läser aldrig baksidestexten. Har ett omslag fångat mig, då läser/lyssnar jag på boken.

Den här boken har legat länge i min "bokhylla" på Storytel, jag har hoppat över den varje gång, på grund av det, i mitt tycke, tråkiga omslaget. Jag hade inte ens sett att det var en hand på omslaget. Men när jag började lyssna på boken insåg jag att det inte var några små stenar som jag först hade trott...

Redan med första raden har författaren gripit tag i mig och håller mig fången. En bit in i boken tappar jag dock intresset, men författaren griper snabbt tag i mig igen och jag sträcklyssnar på boken. Tur att det har varit mycket bilkörning och det har blivit extra långa promenader.

Nu har jag hittat en ny författare och har laddat ner samtliga böcker Tove Alsterdal har skrivit. Ser fram emot att lyssna på dem också.

Det här är berättelsen om tre kvinnor, vars trådar knyts ihop. Men framför allt är det berättelsen om Allys man Patrik Cornwall, en känd frilandsjournalist som försvinner. En riktigt otäck, skrämmande bok, utan att innehålla alltför mycket våld. Bara tanken på vad som skulle kunna hända håller mig i ett gastkramande grepp. Läs boken! Lyssna på den! Helt fantastisk!

Katarina Nord

2017-02-05

Den tredje boken jag läser/lyssnar på av Alsterdal, men det är hennes första! I början och bitvis upplever jag boken trög och funderar på att avsluta. Tur att jag inte gav upp för historan kommer mer och mer på slutet. Den är inte förutsägbar. Jag upplever att trådarna knyts ihop på ett skickligt sätt! Jag hade gärna sett en fortsättning på hur det gick för Ally.

Marita Ryen

2016-09-15

Spännande och bra. Otäck historia om människohandel som får en att tänka till.

E H

2015-04-22

Väldigt välskriven och genomtänkt bok.

2014-12-24

Den här boken har stått och väntat på att bli läst i 2,5 år och lustigt nog så gick Tove Alsterdal och vann pris för årets bästa svenska deckare (för en annan bok dock) bara en vecka innan jag började läsa denna. Det gjorde ju att jag blev än mer nyfiken och började läsningen med gott hopp. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/12/kvinnorna-pa-stranden-av-tove-alsterdal.html

Anki Vincent

2013-07-28

Superspännande!

Lotta Karlsson

2013-05-09

En riktigt bra historia, inte en traditionell deckare men en klar bladvändare och en beskrivning av en obehaglig verklighet som man nog helst föredrar att vara ovetandes om.

Marianne Strandberg

2013-02-27

En bra debut. En svag 4. Boken är något trög från början, men blir bättre o bättre. Ämnet är aktuellt, otäckt om flyktingars mardrömsliv. Undrar hur hennes nästa bok är.

Nja, kanske inte en 5:a men en stark 4.a. var lite svår att komma in i från början, men sen klarnade det vartefter och blev mer och mer spännande. Jag som läser så långsamt läste ut den på 5 dagar. Är nog rekord.!

Rasmusmatte .

2012-08-12

Så bra, aktuell och spännande.

2012-07-25

Välskriven, oförutsägbar, och spännande. Lite annorlunda miljöer för att vara en svensk kriminalroman. Kan helt klart rekommenderas.

Pia Stendahl

2012-05-16

"Kvinnorna från stranden" är en tät, mörk bok med fokus på den människohandel som sker idag. En modern form av slaveri, men i dagens tappning är en slav en förbrukningsvara och inte en investering vilket det var under slavtiden i bla USA.

Det är en mycket verklighetstrogen och spännande roman som ger en hel del olustkänslor när man inser att slavhandeln inte är utrotad utan den är större än någonsin.

Tove Alsterdal berättar sin historia på ett rått och direkt sätt vilket ger en dokumentärkänsla. Jag kan nästan se bilderna av handlingen framför mig filmad med en handhållen kamera (trots att det är en bok och inte en film).

Boken är lite trög i starten men sätter det fart och jag sugs in i berättelsen. Stundtals har jag lite svårt att förstå en del av Allys val men på ett sätt gör det henne också mer intressant.

Språket är korthugget och effektivt samtidigt som det är väldigt dramatiskt. Ett språk som passar utmärkt till den dokumentärkänsla jag får när jag läser boken.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Jenny Hjärtberg

2012-03-13

Bra fast inte tillräckligt mycket "bladvändare" för att få en 4.

Sussie S

2011-04-10

Bättre än jag trodde men den kunde ha fortsatt ett par kapitel till..

Norman Aina

2010-06-10

Mycket fascinerande bok om slavhandel i dagens Europa. Stundom väldigt obehaglig beskrivning men spännande och tänkvärd. Skulle vilja se den filmad.

Kristine Hedén

2010-01-04

Ganska orealistisk, men något hade den ju uppenbarligen, eftersom jag läste ut den...

Maiken Karlsson

2009-12-22

Mycket bra! Men något nedslående om tillståndet i samtiden ...

Anne-Lie Månsson

2009-11-27

Fascinerande, en reportagebok och deckare om slavhandel idag. Hur människor obarmhärtigt uttnyttjas och pengarna som styr.Inte en deckare i traditionell mening men ändå väldigt spännande. Skulle passa som filmmanus, vilket var meningen från början.
Bra språk, sammanhållen och mycket läsvärd.

Maria Falk

2009-11-01

Fantastiskt spännande och välskriven, läs den!

Jag säger bara sträckläsning!