Kvinnorna på 10:e våningen

Alfredsson, Karin

| 2008

Karin Alfredsson fick för sin första bok Svenska Deckarakademins debutantpris 2006. Nu kommer den andra, efterlängtade boken i serien om läkaren Ellen Elg och den är ännu bättre! Det som den gamla cigarettförsäljerskan Lieu har sett, går inte att förklara bort. Kvinnan med sportbagen tar med sig nyfödda barn från sjukhuset och säljer dem till västerländska par. Det sker i parken intill Lieus kvadratmeterstora handelsplats på en Hanoi-trottoar. Lieu vet, för hon har spanat. Det soldaten vet, går inte heller att förklara bort: Den svenske biståndsarbetaren Lasse Johansson har skadat flera unga flickor svårt. Sexuellt och svårt. Soldaten vet vad vissa män kan använda glödlampor och fjärrkontroller till. Den svenska kvinnoläkaren Ellen arbetar på ett sjukhus i Hanoi och möter i sitt arbete regelbundet flickprostitution, sexuell misshandel och mycket unga mödrar, vars nyfödda spädbarn oförklarligt...

2020-07-13

Jag har samma uppfattning som kring alla andra böcker om Ellen Elgs uppdrag i världen att det är upplysande och utbildande. Jag tycker alla bör läsa dessa böcker för att försöka förstå. Som thriller är nog denna bok den bäst skrivna i serien. De brukar inte hålla någon högre litterär klass. Man kan ju inte annat än förundras över mänsklighetens ondska.

Malin Magnander

2017-06-29

Izabela Horn

2016-08-21

Kvinnorna på 10 :e våningen är andra boken i serien läkaren Ellen Elg. Det är en bok som beskriver hur kvinnorna har det i Vietnam, en bok om som tar upp ämnet människohandel, koruption, dubbel moral och vidskepelse som är utbret bland folket i Vietnam.
Att boken bara får 3 i betyg är att den är ytlig, inga kompliserade beskrivningar, det är en bok som bara går ut på att få fram handlingen utan att gräva djupare.
Betyg 3

Katarina Nord

2015-02-24

Grymt bra fortsättning om läkaren Ellen Elg. Hemsk och spännande samtidigt. Viktigt ämne att beröra om kvinnors utsatthet. Katarina Ewerlöfs uppläsning till boken är perfekt.

Anna Jensen

2014-08-19

Åh, så bra! Precis som del 1. Och så fick jag gråta i slutet.

Kickie Boman

2013-05-18

Rätt så spännande stundtals. Intressant men skrämmande att höra om hur kvinnor fortfarande kan ha det på en del ställen av vår värld.

Marita Ryen

2012-12-11

Bok nr 2 om läkaren Ellen Elg. En spänningsroman som bla handlar om hur kvinnor behandlas i Vietnam. Mycket bra.

Det var lite svårt att komma in i boken, många olika vietnamesiska namn som var svåra att skilja på. Handlingen var bra, man blir lite rädd när man läser det för det skulle mycket väl kunna vara sant alltihop. Boken var mycket lättläst och hade korta kapitel så att det var lätt att lägga undan den, eller läsa bara ett kapitel till...
Slutet var väldigt abrupt. Det kändes lite som om författaren kom i tidsnöt och var tvungen att avsluta boken lite hastigt och lustigt.

2012-01-21

I denna andra del i serien om Ellen Elg befinner hon sig i Vietnam och vi möter återigen utnyttjade och utsatta kvinnor. Den här gången handlar det om prostituerades utsatthet, barnförsäljare, kvinnors icke-värde i Vietnam och att i stort sett allt kan köpas för pengar. Till och med på sjukhuset tar sjuksköterskor extra betalt för bandage, sprutor, ja allt man kan komma på att ta betalt för. Vilken vård du får beror helt och hållet på hur mycket pengar du har. Läs mer på http://bokslut.blogspot.com/2012/01/kvinnorna-pa-10e-vaningen-av-karin.html

Cissi Rosenqvist

2011-09-15

Lättläst bok som är både skrämmande och intressant. Ska fortsätta att läsa om Ellen Elg.

Annelie S

2011-07-14

Den här tycker jag är snäppet bättre än första boken i serien, lättare att komma in i handligen och förstå sig på huvudpersonen. Fortfarande upprörande kvinnoperspektiv och historia, som det ska vara.

Martina Nilsson

2011-05-14

Boken tar upp ett ämne som jag tycker är väldigt skrämande och intressant ämne, ser framemott att läsa mer av Karin Alfredsson

Joanna Björkqvist

2011-04-12

Allt viktigt i boken är sant, säger författaren, och bara tanken är hemsk. Bra och intressant. Detta tycker jag är den bästa boken hittills om läkaren Ellen Elg.

Lotta Svensson

2010-12-10

Ser helt klart fram emot att läsa nästa bok om Ellen.

2010-07-31

Bra om angeläget ämne.

Anneli Johansson

2010-07-28

Riktigt bra. Rekommenderas!

Eva Bommelin

2010-01-24

En oerhört bra bok med kvinnoförtryck trots bra utbildning så beskriver Karin det mycket bra. hoppas att vi får träffa Ellen i fler böcker.