Kvinnorna på Flanagans

Hellberg, Åsa

| 2020

Åsa Hellberg är den som gick i bräschen för den svenska feelgood-vågen. Idag är hon en bästsäljande författare som skriver om kvinnor ? och för kvinnor.?Elegant och underhållande drama.? Femina?Upstairs och downstairs på ett lyxhotell i Londons 1960-tal, med glamour, rasförtryck, kärlek och klasskillnader i en underhållande blandning. Alla exakta detaljerna gör att det känns som att kliva in i en brittisk tv-serie.? M-magasin?Åsa har gjort det igen! Skrivit en helt magisk och fantastisk bok om lyxhotellet Flanagans i London? Hur mycket tror ni jag längtar till tredje boken?! Massor!? Zellys Bokhylla?Enda problemet är nu att jag inte genast kan fortsätta med tredje delen, Nya tider på Flanagans, eftersom den kommer ut först 2021. Jag vill ju läsa den nu!? Lottens BokbloggLyx, intriger och hemligheter på hotell Flanagans!Andra, fristående delen...

Fantastisk del 2 i serien om Flanagans. Känns som en film man är med i allt som händer på hotellet.Starka karaktärer. Stark feelgood bok.Längtar till nästa del.

Hellberg är en stor favorit bland feelgoodförfattarna. Jag är glad att jag fick chansen att återvända till hotell Flanagans och stifta fördjupad och ny bekantskap med karaktärerna. Tidigare har jag läst Välkommen till Flanagans som jag tyckte om, men den här upplever jag som snäppet ännu bättre! Jag ser fram emot att läsa vidare om Flanagans och alla dess äventyr.

Detta är del två och den efterlängtade uppföljaren om de starka kvinnorna på Flanagans. Jag läste den första delen när den precis kom ut och jag var helt såld. I denna bok har vi förflyttat oss fram till -80 talet och vi får fortsätta att följa livet på lyxhotellet Flanagans. Vännerna Emma och Ellinor har offrat mycket för att driva hotellet till dess framgång och deras döttrar Billie och Frankie har vuxit upp till unga kvinnor. Boken är lättläst och underhållande och den är fylld med kärlek, lögner, lyx, intriger och hemligheter. Jag gillar att läsa denna typ av böcker - att bara få följa med och njuta av bokens resa. Jag hade dock önskat att jag hade läst den första delen i samband med denna, mitt minne behövde en stund för att komma ihåg karaktärerna.

Lysande, underhållande & välskriven!

Betyg: 4,5 av 5.

Jag tror att jag har läst allt som Åsa Hellberg skrivit och gett ut. Dom tretton böckerna är, en ungdomsroman, tre kortromaner, åtta romaner, varav fyra stycken i Sonja-serien och fyra fristående, och så den första boken i Flanagan-serien, Välkommen till Flanagan. Jag har tyckt mycket om alla böckerna, men helt klart så tyckte jag mest om Välkommen till Flanagan.

Och nu har jag läst den andra boken i Flanagan-serien, Kvinnorna på Flanagan, och jag blev absolut inte besviken, för den var lika bra som den första boken.

Den första boken utspelar sig på sextiotalet med tillbakablickar på femtiotalet. Och den här andra boken utspelar sig på åttiotalet med tillbakablickar på sjuttiotalet.

Boken är härligt nostalgisk för oss som var unga på åttiotalet. (Åsa Hellberg och jag är ungefär jämngamla).

Jag gillar verkligen hotellmiljön, och intrigerna. Välskriven och lättläst är den. Och jag tycker mycket om karaktärerna.

Kan varmt rekommendera boken, men läs då den första boken först. Och jag ser fram emot kommande böcker i serien. Finns en liten teaser i slutet av boken, från nästa bok, och det kändes mycket lovande.