Kvinnor, vin och vänner

En bloggkurs på Fridhems folkhögskola ute på den skånska landsbygden samlar tre kvinnor, med tre vitt skilda liv, på en och samma plats under fem dagar. Det är sommar och för vissa i kursen är det en chans för semester. För andra är det en chans att uppfylla en dröm. Carina, vars anmälan var ett infall, ångrar sig direkt. Hon är ju inte ens intresserad av att blogga, och redan efter en halv dag är hon redo att packa väskorna. Caroline är där på inrådan av sin make, som hoppas att kursen ska ge henne en möjlighet att fly från den tragiska händelse som ständigt jagar hennes samvete. Boel, som nyligen skilt sig, anmälde sig till kursen med en väninna för att spendera lite tid ihop. Väninnan fann dock snart någon annan att spendera sin tid med, istället för att umgås med Boel åkte hon till Italien med en ny karl. De omtumlande dagarna och kvällarna på folkhögskolan fylls av vin och prat om...

Erika Hedéen

2021-03-09

Lite tråkig i genomsnitt men helt okej bok. Får därför ett helt okej betyg. Skulle kanske inte rekommendera denna eller komma ihåg den om en vecka, känns kanske då mer som ett helt okej tidsfördriv att läsa/lyssna på boken.

villa-freja.se

2019-02-13

Det är klart att jag blev nyfiken när jag förstod att boken handlar om en kurs för bokbloggare. Det är en mysig feelgood med allvar. Boken är trevlig, men jag kan inte låta bli att känna irritation när den manliga kursdeltagaren (som jag totalt glömt namnet på) hela tiden anspelar på sex. Hans beteende är oacceptabelt och det är beklagligt att ingen säger ifrån. Även om han verkar ha sitt bagage, som alla vi andra, är hans beteende långt ifrån okej och jag blir arg över att alla kvinnor låter honom hållas. För mig blir det inte så trovärdigt. I alla fall hoppas jag att flertalet hade sagt ifrån om det här hade skett IRL.

2017-09-09

Precis som i de fem andra böcker jag tidigare läst av Annika Bengtsson så har hon den fantastiska förmågan med sina texter att jag inte annat kan än att sträckläsa, och sidorna far fram i en enorm fart. I Kvinnor, vin och vänner får man som läsare åter möta Carina, Boel och Caroline som alla tidigare haft en enskild roll i tre andra böcker som jag läst av Annika Bengtsson och jag tyckte det var härligt att åter få läsa om dem. Den här gången i en något mer lättsam tolkning. Annika Bengtsson kallar själv boken för litterär bagatell, det kanske hon har rätt i? Oavsett vad så tyckte jag att det var en mycket lyckad litterär bagatell. Hur det kommer sig att hon som författare inte är mer känd än vad hon faktiskt är- tycker jag är mycket märkligt. Böckerna är mycket välskrivna, lättlästa och engagerande. Jag kan riktigt varmt rekommendera böckerna: Kråkprinsessan, Glömskelunden, Snökupan, Mellan raderna och Sorgbägare som hon tidigare har skrivit. Samt naturligtvis den här, Kvinnor, vin och vänner.
Mitt slutbetyg blir, en stark 5:a!