Kvinnor p ett tg

Nair, Anita

| 2006

Hr fr vi flja med p en resa genom Indien med sex kvinnor i vre medelldern som rkar hamna i samma sovkup. Berttelser om deras liv avlser varandra. Det r huvudpersonen Akhila som fr kvinnorna att bertta. Akhila behver lra knna sig sjlv och detta blir en bildningsresa fr henne. Hon vill terf rtten till sitt liv, ga sitt namn, sin kropp och sin sexualitet som dryga 40-ring, ogift och barnls. Anita Nair tecknar en mngstmmig bild av dagens Indien - utifrn ett distinkt kvinnligt perspektiv - och ger med Kvinnor p ett tg nya perspektiv p den indiska vardagen p 2000-talet. versttning Thomas Rudvald

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Loved it

Ethel slund

2012-01-10

Den hr boken knns som en m-bra-bok. Ett antal kvinnor, p ett tg i Indien, berttar om sina liv - svrigheter, visst, men jag uppfattar styrka och hopp.

Anki Lektorp

2011-12-04

lskade den hr boken.

2010-02-02

Detta r frmst en/flera berttelser om kvinnomakt, eller snarare brist p makt i dagens hinduiska sdra Indien. Att bli gift eller inte. Att bestmma i hemmet eller lyda maken. Fr svenska kvinnor en bok mer av antropologiskt intresse. Alltfr mnga berttelser kan jag tycka, men stundvis grips jag.

Gabriella Hahr

2009-07-14

Lste den p svenska - helt underbar.