Kvinnor och ppeltrd

Martinson, Moa

| 1987

"Kvinnor och ppeltrd" av Moa Martinson r en starkt gripande och tankevckande bok som verkligen skildrar att allt var inte bttre frr.
~
Den kan upplevas lite rrig men den r verkligen en klassiker vl vrd att ta del av.
~
Boken beskriver mycket trovrdigt hur livet sg ut fr mnga mnniskor frr utan att frskna det.
#kvinnorochppeltrd
#tankevckande
#alltvarintebttrefrr

Anna Christina

2021-08-11

Briljant. Det vill sga lysande, utmrkt och frtjusande.

2021-05-03

Bitvis oerhrt fngslande men ocks bitvis lite trkig. Det r starka kvinnoportrtt och en viktig historiebeskrivning. Det som nd stter sig starkast i mitt minne r hur omvrlden sg p kvinnliga frfattare som uttryckte sig om sexualdriften. Tyvrr finns ju synen p starka kvinnor kvar n idag. Stark 3:a

Anna Kreissl

2021-04-27

Fantastisk a beskrivningar.

Ulrica jonsson

2019-08-08

Lovisa Sttenhag

2019-03-26

Frsta bladvndaren jag lst p lnge. S levande sprk - man dras verkligen in i historien, knner sig nrvarande. Samtidigt poetiskt. Och vilken rlig kvinnoskildring sedan! Frgstarka kvinnor man imponeras och inspireras av. Man knner verkligen med kvinnorna i deras situation och fascineras av hur mnnen historiskt (liksom idag) stndigt kommer undan med sina dumheter, medan kvinnorna fr sopa upp efter dem och lida fr deras skull.

Ett litet minus fr att scenbytena ibland var otydliga, s att man tappade bort sig i lsningen.

Annars stark roman! Rekommenderas!
Jag kommer definitivt lsa Moa Martinson igen!

Helena R

2018-05-21

Vilken mlande bok! Redan frn frsta meningen Ikvll badar mor. frs vi in i kvinnornas vrld. En vrld dr vnskap mellan kvinnor r allt vrd och mnnen frpassas till de bifigurer de r. Som lsare stod jag bredvid mor Sofi nr hon badade, fljde med Ellen genom uppvxten hos fosterfamiljer och greps av Sallys de att inte kunna styra sitt liv.

I boken fljer vi tv kvinnor, Sally och Ellen, i brjan av 1900-talet, som vgar ta egna beslut och som kmpar, krigar, sliter fr sin familj. Boken gr mig arg. Den gr mig arg fr att s hr sg livet ut fr kvinnorna. De kmpar fr att barnen ska f mat, fr ta emot spott och spe fr sin situation, samtidigt som mnnen, som i mngt och mycket skapat situationen, spelar bort familjens pengar p sprit och hasardspel. Detta fr ju givetvis kvinnorna ocks skulden fr, att mnnen inte kan bete sig. Att barnaskaran vxer och vxer r ju ocks kvinnornas fel.

Det finns ett hopp som tnds i vnskapen mellan kvinnorna. Att de kan sttta varandra, hjlpas t, ge varandra ngon sorts ljusglimt i tillvaron. De inser att de inte r ensamma. Jag grips av kvinnornas den, fr jag vet att det antagligen liknar ngra av mina frmdrars de.

Sprket r fint, trots att mrkheter som beskrivs. Det r mlande och jag kan precis beskriva hur kvinnornas bostder, omgivningar och de sjlva ser, trots att det egentligen inte gnas s mycket tid till faktiska beskrivningar. Det kndes som om jag satt med Sally och Ellen vid kksbordet och drack kaffe. Och det r en bra knsla i en bok.

2015-07-28

Bitvis riktigt bra och engagerande och lysande upplst av Gunilla Nyroos- men ibland riktigt trkig, och jag hade faktiskt ibland riktigt svrt att hnga med i de olika perspektiven! Men helt klart en stark 3:a i betyg frn mig!

Kim M. Kimselius

2015-01-25

Boken bestllde jag p Bokbrsen och sg till min gldje att den var tryckt samma r jag fddes, 1954.

Kvinnor och ppeltrd r Moa Martinsons debutbok som kom ut 1933.

Redan vid frsta raden var jag fast: "Ikvll badar mor."

Inledningen fick mig att tnka p Selma Lagerlf, som ocks fr lsaren direkt in i handlingen. Ngot jag ocks gr i mina bcker, utan att egentligen ha varit medveten om det i mina frsta bcker, det r s jag vill en bok ska brja helt enkelt.

Jag tyckte mycket om den hr boken, ven om sprket var gammaldags.

Boken handlar om Sally och Ellen, som alla hrstammar frn Sofie, som r den som badar i brjan av boken. Jag fr flja de bda flickornas den frn 6-7 rs lder, i parallella hndelser, fram till vuxen lder dr det fr dem samman. Ellens svrfar introduceras tidigt i berttelsen nr han som ung bygger sitt frsta bo och bygger upp tillvaron fr sina fyra sner. Fr mig framstr berttelsen om svrfadern som den starkaste i boken. Jag vill lsa mer om honom, men det r ju Sally och Ellens bok.

Det r en bok jag r mycket glad ver att ha lst och jag kommer sannolikt att lsa fler bcker av Moa Martinsson. En hrlig bok som jag varmt rekommenderar.

Kim M. Kimselius

2015-01-25

Kvinnor och ppeltrd r Moa Martinsons debutbok som kom ut 1933.

Redan vid frsta raden var jag fast: "Ikvll badar mor."

Jag tyckte mycket om den hr boken, ven om sprket var gammaldags.

Nina Nystrm

2013-08-25

Strvsamma kvinnor.

Mylar .

2012-01-09

Fantastisk sprkhantering. Med korta och fyndiga beskrivningar skapas hos lsaren detaljrika bilder som levandegr berttelsen p ett stt som r mycket sllsynt hos de frfattare jag hittills lst. Det blir aldrig trkigt eller lngdraget, bara intressant och fascinerande. Men s r jag ju svag fr generationsromaner ocks.
Nu blir det mer Moa Martinsson fr att se om denna debut var en lycktrff eller brjan p ngot underbart.

Malin H

2011-12-28

jag gillade realismen och jag gillade fokus p kvinnors liv och sexualitet (som ebba witt brattstrm skriver i frordet) men har ibland svrt att hnga med i olika perspektiv. och s mycket naturskilldringar! det har aldrig varit min grej.

Ruth Lezz

2011-06-12

Man gr det man inte kan lta bli. Mat p bordet, barnafdslar och renlighet r inte romantik, tro inte det.

Elisabeth E

2011-04-26

Martinson skriver fenomenalt bra! Riktigt bra bok om Ellen och Sally. De r s olika varandra men r nd bsta vnner.

Pernilla Lindholm

2011-03-08

Nej, Moa Martinson r tyvrr ingen favorit hos mig. P samma stt som "Mor gifter sig" tycker jag att den hr romanen var ganska seg. Den knns lite trevlig ibland, men jag vill helst ha mer n bara "trevlig".

Ally Regins

2010-09-26

Jag var vldigt skeptisk och jag mste erknna att det blev bttre ca 1/3 in i boken och att det finns vissa fina och tnkvrda passager men arbetarlitteratur r fortfarande inte ngot som tilltalar mig.

Alexandra Wahlstrm

2010-06-08