Kvinnor jag tänker på om natten

Kankimäki, Mia

| 2021

Vad kan en fyrtioårig barnlös kvinna göra med sitt liv? Gå i historiska kvinnors fotspår: orädda upptäcktsresande, begåvade författare och passionerade konstnärer.Mia Kankimäki säger upp sig från sitt jobb och hyr ut lägenheten för att resa till Tanzania och följa Karen Blixen; hon reser till Japan för att se hur den världsberömda konstnären Yayoi Kusama lever. I Florens söker hon bortglömda renässanskonstnärer på Uffizierna. Kankimäki inspireras av äldre tiders äventyrare, som Nellie Bly, amerikanskan som 1890 reste jorden runt på 72 dagar med bara en handväska. Om de här kvinnorna klarade sig i världen för hundra år sedan, varför inte hon?Kvinnor jag tänker på om natten är dels reseberättelse, dels självbiografi, hejdlös kvinnohistoria och en bok för alla som någonsin velat resa till de platser de läst om.

Välskrivet och ett mycket intressant ämne. Jag hade dock uppskattat om boken komprimerats en del. Första tredjedelen tyckte jag om precis som den var, sen tappade jag lite känslan när boken pendlade mellan nattkvinnorna och författarens själva process att skriva boken. Det sistnämnda hade jag ärligt talat gärna varit utan. Jag tycker om humorn och författarens förmåga till öppenhet kring den egna sårbarheten.

Josefine Lind

2021-10-31

Det här är en underbar bok. Den känns mjuk, och som läsare blir du omhändertagen på ett unikt sätt. Genom kvinnornas historier blandas författarens eget känsloliv in som gör den här boken väldigt speciell.

Lollos bokhörna

2021-10-26

Vilken tur att jag är medlem där så boken damp ner i min brevlåda för det här är en underbar bok. Jag har läst i den med jämna mellanrum för att dra ut på det, för att inte boken ska ta slut för fort.

Boken är en en blandning av självbiografi och reseberättelse med historiska inslag av kvinnliga upptäcktsresande. Vi får möta flera intressanta kvinnor och läsa om deras resor, öden och liv.

Boken ger mig nya kunskaper och en längtan efter att resa. En bok jag är väldigt glad att jag upptäckte!

Anna Granström

2021-09-29

”Kvinnor jag tänker på om natten” (2021) är en helt fantastisk bok om olika betydelsefulla kvinnor främst födda på 1800-talet. Kvinnor som trotsade normer och reste till olika länder och har bidragit till vetenskapen. Den varvar också författarens eget liv och reflektioner. En otroligt välskriven, lärorik och intressant bok. Den tar ganska lång tid att läsa (iallafall för mig) så halvvägs in började jag varva den med andra böcker. Riktigt bra boktips!