Kvinnliga psykopater. Mästare i manipulation på arbetsplatsen

Duvringe, Lisbet

| 2016

Kvinnliga psykopater är mästarmanipulatörer och kan ställa till med mycket elände på en arbetsplats. Ofta blir konsekvenserna förödande, både på ett mänskligt och arbetsmässigt plan. Därför är det av stor vikt att vi skaffar oss mer kunskap om hur de fungerar för att i tid kunna hejda deras framfart. Forskning och media har länge fokuserat på manliga psykopater. Men hur mycket vet forskarna egentligen om kvinnliga psykopater och hur uttrycks det unika kvinnliga psykopatiska beteendet på jobbet? Stämmer det att kvinnliga psykopater använder sig av skvaller, manipulation och sex som medel för att nå sina mål? I boken fördjupar sig författarna Lisbet Duvringe och Mike Florette i ämnet psykopati och reder ut begreppen. De har haft dialoger med en rad internationella forskare som till exempel James Fallon, hjärnforskare och professor i neuropsykiatri som själv har psykopatiska anlag. Han är en...

Bokslukerskan 93

2019-01-20

Jag tycker att den sammanfattar ämnet bra. Insåg att min chef inte riktigt är som hon ska

Johannes

2017-04-17

Rekommenderar tyvärr inte boken. Den kändes osammanhängande och handlade om väldigt mycket annat än psykopati. Ibland kändes det som att författarna ville visa hur mycket de kunde inom andra ämnesområden, såsom exempelvis ledarskap och gruppdynamik.
Boken upprepade sig vid återkommande tillfällen, och en hel del fakta som presenterades kändes väldigt självklar. Exempelvis hade de fotnot och referens på att sociala relationer i jobbet är viktiga.
Ett plus är däremot alla personliga berättelser som varje kapitel inleddes med, men det var i princip den enda behållningen från boken.