Kvinnliga psykopater. Mstare i manipulation p arbetsplatsen

Duvringe, Lisbet

| 2016

Kvinnliga psykopater r mstarmanipulatrer och kan stlla till med mycket elnde p en arbetsplats. Ofta blir konsekvenserna frdande, bde p ett mnskligt och arbetsmssigt plan. Drfr r det av stor vikt att vi skaffar oss mer kunskap om hur de fungerar fr att i tid kunna hejda deras framfart. Forskning och media har lnge fokuserat p manliga psykopater. Men hur mycket vet forskarna egentligen om kvinnliga psykopater och hur uttrycks det unika kvinnliga psykopatiska beteendet p jobbet? Stmmer det att kvinnliga psykopater anvnder sig av skvaller, manipulation och sex som medel fr att n sina ml? I boken frdjupar sig frfattarna Lisbet Duvringe och Mike Florette i mnet psykopati och reder ut begreppen. De har haft dialoger med en rad internationella forskare som till exempel James Fallon, hjrnforskare och professor i neuropsykiatri som sjlv har psykopatiska anlag. Han r en...

Johannes

2017-04-17

Rekommenderar tyvrr inte boken. Den kndes osammanhngande och handlade om vldigt mycket annat n psykopati. Ibland kndes det som att frfattarna ville visa hur mycket de kunde inom andra mnesomrden, ssom exempelvis ledarskap och gruppdynamik.
Boken upprepade sig vid terkommande tillfllen, och en hel del fakta som presenterades kndes vldigt sjlvklar. Exempelvis hade de fotnot och referens p att sociala relationer i jobbet r viktiga.
Ett plus r dremot alla personliga berttelser som varje kapitel inleddes med, men det var i princip den enda behllningen frn boken.