Kvinnan på tåget

Hawkins, Paula

| 2015

Rachel har inget jobb och ingenstans hon behöver vara. Ändå tar hon tåget samma tid, varje dag. Varje dag ser hon ett ungt par i huset intill spåret. Jason och Jess kallar hon dem. I Rachels ögon är deras liv lika perfekt som hennes eget en gång var. Men en dag ser hon något från tågfönstret som skakar om henne. Nu ska hon visa alla att hon är så mycket mer än bara kvinnan på tåget. Över 2 miljoner sålda ex i USA. #1 på amerikanska och engelska topplistorna! "Det är en tät sträckläsningsbok där spänningen stegras obönhörligt mot det fruktansvärda slutet." - Lotta Olsson, Dagens Nyheter "Är det någon vi kommer att se folk läsa på bussar, tåg, stränder i stommar så är det den här." - Jessica Gedin, Babel "Fruktansvärt bra" - Yukiko Duke, SVT God morgon Sverige "Paula Hawkins thriller har det mesta - psykologisk insikt, framåtdriv i intrigen och stark personteckning. Det är en...

Lättläst bladvändare. Spännande in i det sista.

Lättläst bladvändare. Spännande in i det sista.

Otrevligt spännande ända till slutet

Inget speciell alls men inte dålig heller. En bladvändare

Erica S

njaa inget som tilltalade mig

Ilona

Spännande, mycket bättre än filmen

Bra och spännande, men lite utdragen

Bra och spännande, men lite utdragen

Spännande och ovanlig. Den liksom kryper in under huden på en. Ska bli intressant att se filmversionen sedan också...

Smart skriven och oerhört spännande att läsa!

Maria Jacobsson

2016-11-07

Skickligt skriven bok där författaren bygger upp innehållet så den blir bättre och bättre ju längre man läser i den. På slutet sträckläste jag!

Björn Math

2016-11-04

Läsvärd

Marina Pedersen

2016-10-29

Seg

Susanna Almgren

2016-10-23

Nytt, fräscht. En deckare som inte liknar någon annan jag läst. Inte den vanliga schablonen för dagens deckare. Vansinnigt spännande.

Charlotte Olsson

2016-10-11

Klassisk spänning! Kunde inte lägga ifrån mig boken! Efter två tredjedelar kanske den känns lite förutsäger, men kan inte sluta iallafall. Intressant att se hur de har tolkat den på biografen.

Marina Pedersen

2016-10-10

Nä...

Lena L

2016-09-25

Den tog sig efter halva boken. Kunde inte lägga den ifrån mig.

Anne Toivola

2016-08-23

Tja- vad ska man säga om denna bok... höga förväntningar men för min del ett magplask! Rörig och ibland osammanhängande. Läste färdigt boken på 1 o en halv dag- bara för att komma till slutet - då jag redan halvvägs in i boken visste hur den skulle sluta.

Monics Jönsson

2016-08-09

Tyckte att boken var riktigt tråkig och tänkte sluta läsa. Som tur var fortsatte jag för den blev riktigt spännande.

Anne M

2016-08-03

Bra uppläsare och en OK thriller men lite trist med klyschorna.

elinore järlehag

2016-06-02

Bästa thrillern på länge! Kunde inte lägga den ifrån mig

Jan Svensson

2016-05-12

Jag hade nog förväntat mig mera efter allt beröm denna bok har fått. Jag tycker den var seg på mitten där inte historien fördes framåt. Blev också lite förutsägbar när man tidigt förstod vem mördaren var.

Jonna P

2016-05-10

Större delen av boken var väldigt bra! Är positivt överraskad då jag trodde att den skulle handla om något helt annat och vara tråkig. Slutet drar ner lite... var lite trist faktiskt.

amanda hildur

2016-05-07

Rachel sitter på samma tåg, vid samma tidpunkt, varje dag. Hon fortsätter åka in till London varje veckodag för att hålla uppe fasaden av att hon fortfarande har ett jobb att gå till. Egentligen har hon fått sparken. Hon var full på jobbet. Hon dricker på tåget också, ibland redan på morgonfärden. Från tågfönstret följer hon familjerna på sina bakgårdar som tåget susar förbi. Speciellt en familj är hon extra fäst vid. De som bor vid huset som ligger precis i höjd med sjätte vagnen, varje gång som tåget stannar vid stoppljuset. Hon kallar dem för Jess och Jason, och i hennes illusion lever de två det perfekta livet. Fram tills dess att Jess försvinner, Jason tas in till förhör och Rachels minne sviker henne kring varför hon tror sig ha sett något från den kvällen. Var hon inte rent av på gatan utanför deras hus, just den fredagen?

Under bokens gång får vi följa tre olika berättare: dels är det Rachel, som nämndes här ovan. Dels är det Anna, som var otrogen tillsammans och numera gift med Rachels förre man, Tom. Dels får vi följa Megan, eller Jess som Rachel kallar henne, under de dagarna som ledde fram till försvinnandet. Alla tre är besatta vid tanken på barn på ett eller annat sätt. Alla tre är hemmafruar som knappt umgås med andra än sina äkta män. Eller, Rachel är förstås frånskild och bor inneboende hos en orolig väninna. Men det enda hon gör är att drömma om hur fantastiskt det var att vara hemmafru och ingå i sitt heterosexuella förhållande, och hur ledsen hon är att hon aldrig kunde få barn. Barn, barn, barn. Jag blir lite sorgsen av det här, av hur enkelspåriga alla tre kvinnorna är. Har vi kvinnor verkligen inte några större drömmar än så? Är det enda vi vill att skaffa oss äkta män, behaga dem och sätta barn till världen? Samtidigt är det kanske precis det som händer när man går hemma och blir bindgalen till sist. Världen blir så begränsad för dem när det enda de ser är det egna husets fyra väggar, att deras små problem ter sig som enorma. De är paranoida, rädda för svartsjuka, för att bli lämnade, och bedragna. Oroliga för vad grannarna ska tycka och hur maken ska reagera.

Tyvärr föll den här berättelsen i ganska många klyschor vad gäller thrillers av det här slaget. [spoiler alert!] Till exempel har jag så otroligt svårt att tro att mördaren frivilligt helt plötsligt skulle berätta hela sitt tillvägagångssätt för huvudpersonen. När det alldeles nyss var så förfärligt viktigt att hålla tyst. Jag blir också så besviken varje gång mördaren dör i slutkampen: då får hen ju aldrig sitt straff. Det är så ofta som mördaren brags om livet under de sista sidorna, kanske för att vi tillsist ska känna absolut trygghet om att hen inte kommer att komma tillbaka igen. Jag tycker bara det är så sorgligt, som den enkla vägen ut, och jag blir irriterad för att mördaren slipper undan så lätt. [slut på spoiler] Jag tyckte boken var helt okej, men inte mer. Så mycket av detta har vi redan läst om innan. Motivet, karaktärerna, svartsjukedramat - allt känns utspelat sedan länge. Att däremot ha en alkoholiserad kvinna i huvudrollen känns nytt och lite tabuklingande, vilket jag gillar. Det bygger extra spänning när hon inte kan lita på sina egna alkoholosande minnen, och när poliserna inte tar henne på allvar eftersom hon är ansedd som ett fyllo. Rachel måste verkligen rannsaka sig själv och bearbeta sina minnesluckor för att få fram sanningen om vad som egentligen hände den där fredagskvällen.

Ritva Nordin

2016-04-18

Hade kanske förväntat mig en mera filosofisk vinkel. Inte en rörig otrohets- och svartsjukehistoria av i sig ganska vanligt slag. Titeln gav mera än innehållet.

Nina Gustafsson

2016-04-11

En bra thriller med bland annat en lätt opålitlig alkoholiserad berättare som tar samma tåg varje dag och sedan blir vittne till något. Gillar att det är flera berättare och att historien svänger lite och man vet inte riktigt vad man ska tro. Men jag gick med min gutt feeling och hade rätt.

Ann Simonsson

2016-04-11

En låg trea fick det bli. Rörig och tråkig inledning, ett evigt hoppande i tid och personer.

Emma Lind

2016-04-02

Tre plus. Den är spännande men av någon anledning når den inte en fyra, jag kan inte sätta fingret på exakt varför. Lite rörig emellanåt.

Lena M Johansson

2016-03-25

En spännande bok där man inte ens vet om ett brott har begåtts, men man ändå i tur och ordning misstänker varje person i boken för att vara "mördaren". Jag gillar det här sättet, att läsaren får fler och fler delar av sanningen hela tiden, perspektiven vänder och man kan inte vara säker på vad som egentligen är sant. Dock lite för amerikanskt långrandig, trots att den är brittisk, och dessutom är slutet lite för utdraget, från det man vet vem som är boven i dramat. Plus för att huvudpersonen Rachel inte är käck, smart och lyckosam utan tvärtom är en kvinna med stora problem, både psykiska, fysiska och sociala. Man vågar aldrig lita på det hon säger! Minus för att boken är skriven i jag-form, men för tre kvinnor (även om Rachel är den tydliga huvudkaraktären) och de är så lika att det är svårt att hålla i sär dem. De tre ger varandra ingen dynamik, precis som de två främsta manliga karaktärerna som också är lagda med karbonpapper emellan.

Evelina Persson

2016-03-24

En spännande bladvändare

Nettan Holmér

2016-03-21

En stark trea, lite annorlunda huvudperson som intresserar.

2016-03-20

Lite rörigt när det "hoppar i tiden", men ändå så bra!

Ros-marie Johansson

2016-03-19

En mycket stark triller.
Oväntat slut.

Louise Ö

2016-03-16

Inte så bra som jag hade förväntat mig, men absolut läsvärd! Jag läste den under en helg på landet. Underhållande, men kanske inte minnesvärd.

Katarina Strid

2016-03-01

Börjar lite långsamt och deprimerande men spänningen stegras gradvis och till slut svårt att lägga ifrån sig.
Men man blir lite illa berörd av huvudpersonernas historia. Ingen bok man blir glad av.

Eva Jacobson

2016-02-12

Spännande. Tjatig på slutet därför får den inte en 4 i betyg.

janne lindh

2016-02-09

En mycket stark thriller. Det bästa jag läst på länge i genren. Rekommenderas!

Anna Hedenstedt

2015-12-24

Kul att läsa thrillers! Borde jag göra oftare.

Carolina Bellenger

2015-12-02

Karaktärerna fångar mig inte och jag blir uttråkad!

Emma T

2015-12-02

Delvis spännande. Stör mig för mycket på huvudkaraktären. Boken blev en aning långtråkig.

Helena Lundqvist

2015-11-14

En riktigt välskriven thriller. Hitchcockkänsla sa nån. Jag håller med.

PL *

2015-11-04

Nej. Nej. Inte bra alls. Stör mig på huvudpersonen, som jag alltid gör när jag tycker de är dumma och osmarta. Storyn griper inte tag och jag är inte särskilt intresserad av hur det går för de olika personerna i boken. Nästa "Gone girl"??? Tja, de var ju iallafall ungefär lika dåliga. Betyg 2, för jag läste ju iallafall ut den.

Anna Johansson

2015-11-03

Spännande handling. Sättet den är skriven på håller en på tårna iom att man måste fokusera på vem det är man följer. Hyfsat oväntat slut, dock inga sympatiska karaktärer. Snäppet bättre än mycket annat i samma genre, men inte mer än så. En stark trea.

Sandra Gustafsson

2015-10-09

En bra bok men trodde jag skulle ryckas med mer i historien.

2015-09-21

Fascinerande och annorlunda! Hawkins har valt att skriva hela boken i dagboksform och har lyckats utan att förta spänningen. Men håll ordning på namn och datum i början, sen kommer man definitivt in i den tätnande spänningen.

ingrid tullgög

2015-09-17

Spännande

Andreas Jansson

2015-08-30

Om ni gillar ni 'Gone girl' borde ni gilla den här.

Marc Moore

2015-08-23

Intressant om ett liv som totalt har gått över styr. Effektfull psykologisk spänning som undan för undan plockas ihop till en hel bild ur tre kvinnors perspektiv.

Lotta Lettenström

2015-08-19

Ja den var så bra som alla säger! Spännande sätt att berätta och man vill hela tiden läsa mera.

Kerstin Hellgren

2015-08-07

Börjar lite långsamt, men spänningen stiger!

Rebecka Bevka

2015-07-26

Spännande läsning av en skickligt uppnystad historia.

Eva Pettersson

2015-07-26

Spännande och oförutsägbar läsning, som fick mig att hela tiden vilja läsa vidare för att få svar på vad som egentligen har hänt.

Pernilla Nilsson

2015-07-09

Jag fastnade inte riktigt för boken, och tyckte den var lite rörig. Det tog ett tag innan jag fick grepp om vilka personerna i boken var.
En trea varken mer eller mindre.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Efter lite seg inledning tar boken fart och det är svårt att lägga den ifrån sig.

Skickligt väver författaren ihop handlingen och trollbinder läsaren. Upplösningen är mycket oväntad och en riktig rysare.

Vill du ha en spännande thriller för att sträckläsa är detta en perfekt bok för dig.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Anita H

2015-05-20

Riktigt bra!!

2015-05-20

Den här boken la jag för första gången märke till när jag gick igenom vilka böcker som skulle släppas i mars. Av vad jag läste trodde jag att den skulle passa mig väldigt bra. Sedan dök den upp på den ena bokbloggen efter den andra och alla verkade bara tokälska. Vilket fick mig att faktiskt bli mindre sugen på att läsa den, eftersom det alltid är jobbigt att läsa böcker som många läst och lyft till skyarna. Men till slut kunde inte jag heller stå emot. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/05/kvinnan-pa-taget-av-paula-hawkins.html

Kickie Boman

2015-05-15

Nej, den här gillade jag inte så mycket som många andra gjort. Tyckte den var rörig med olika personer som "jag" och tidshopp hit och dit... I alla fall när man lyssnade blev det svårt att hålla reda på vem som var jag och när... Ok story, men rörig!

Anna Eriksson

2015-04-26

4,5 i betyg. Har knappt kunnat släppa denna bok från det att jag började läsa den. Riktigt spännande och gillar miljön boken utspelar sig i med huvudpersonen Rachel som antihjältinna. Mycket bra, en thriller i min smak. Nådde inte riktigt upp till en femma men nästan.

2015-04-23

Spännande och välskriven. Vem sitter inte och drömmer bort sig på tåget ibland, och skapar fantasiliv åt medpassagerare eller förbipasserande.

Jag har aldrig varit så velig om någon bok som här, ibland tycker jag den är lysande och ibland tycker jag det är för mycket tugg. Själva upplägget är super men det jag saknar är självklart spänningen. Sedan ska man inte läst Gone girl precis innan, för de är otroligt lika. Men ändå är det något som gör att man måste lyssna vidare, man vill veta hur det går för stackars Rachel. Mot slutet ökar tempot och spänningen något och upplösningen är riktigt bra, visserligen gissade jag det. Sammanfattningen blir en välskriven bok med ett spännande slut och en toppenuppläsare

2015-04-08

Småspännande och med en väldigt bra uppläsare. Problemet är dock att det är en historia som jag har hört många gånger förr, därför blir den ganska så tröttsam. Dussindeckare, eller så är det jag som läst/lyssnat på för många deckare på sistone!

2015-03-30

Betyg: 4,5 av 5.

?Årets Gone Girl? såg jag någonstans att den här boken kallas. Och jag kan absolut förstå vad som menas med det.

Men den här boken är så bra, så den kan absolut stå för sig själv, och behöver inte jämföras med någon annan bok.

Psykologisk thriller är väl den mest rätta genren för boken, tycker jag.

Mycket spännande, inte förutsägbar, välskriven, och lättläst.

Bra personporträtt och miljöbeskrivningar är det också.

Så jag rekommenderar absolut den här boken, och hoppas på fler böcker från den debuterande författaren.