
Rachel har inget jobb och ingenstans hon behöver vara. Ändå tar hon tåget samma tid, varje dag. Varje dag ser hon ett ungt par i huset intill spåret. Jason och Jess kallar hon dem. I Rachels ögon är deras liv lika perfekt som hennes eget en gång var. Men en dag ser hon något från tågfönstret som skakar om henne. Nu ska hon visa alla att hon är så mycket mer än bara kvinnan på tåget. Över 2 miljoner sålda ex i USA. #1 på amerikanska och engelska topplistorna! "Det är en tät sträckläsningsbok där spänningen stegras obönhörligt mot det fruktansvärda slutet." - Lotta Olsson, Dagens Nyheter "Är det någon vi kommer att se folk läsa på bussar, tåg, stränder i stommar så är det den här." - Jessica Gedin, Babel "Fruktansvärt bra" - Yukiko Duke, SVT God morgon Sverige "Paula Hawkins thriller har det mesta - psykologisk insikt, framåtdriv i intrigen och stark personteckning. Det är en...
Visa mer
Recensioner
2018-07-10
Betyg
Näe. Gillade inte huvudkaraktären och trots att hon inte var så väck som man först trodde så var hon irriterande och det var de flesta andra karaktärer också. Det enda som gör att boken inte får en etta i betyg är att jag tycker att slutet var lite överraskande.
Betyg
Tyckte mycket om denna bok. Gillar inte deckare och en ska väl inte säga att detta är en deckare/kriminaldrama, men samtidig så handlar det ju om ett brott, eller flera, eller hur det nu är... Utöver att vi får följa hennes resor på tåget där hon drömmer sig tillbaka till en tid och en värld hon förlorat, så får vi följa hennes kamp mot lusten och behovet av att dricka... och även den misstro som andra möter henne med...
2017-03-14
Betyg
Enkel bok, men håller inte riktigt måttet, spänningen kommer aldrig riktigt igång och blir mer och mer uppenbar ju längre man läser, dock underhållande.
Betyg
Inte lika bra som jag hade förväntat mig. Kanske hade jag för höga förväntningar då jag har hört väldigt mycket bra om denna bok. Hoppas på att filmen är bättre!
Den är spännande i perioder, men tappar lite av spänningen då jag tycker att man kan lista ut händelseförloppet för tidigt i boken. Saknar en spännande tvist enligt mig.
2017-02-05
Betyg
Förstår inte riktigt "hypen" kring denna bok. Jag finner den seg, långdragen och med en story som är berättad på ett otroligt rörigt sätt. Karaktärerna är väldigt lika varandra så ibland är det svårt att veta vem man följer och allt hoppande i tiden gör det hela ännu rörigare. Nej, den här boken gjorde mig besviken. Förutsägbar var den också så kan inte ge annat än en svag tvåa.
2017-02-01
Betyg
En riktig sk. bladvändare. Bra psykologisk känsla och ett bra personporträtt gör den till ett härligt tidsfördriv.
2016-08-23
Betyg
Tja- vad ska man säga om denna bok... höga förväntningar men för min del ett magplask! Rörig och ibland osammanhängande. Läste färdigt boken på 1 o en halv dag- bara för att komma till slutet - då jag redan halvvägs in i boken visste hur den skulle sluta.
2016-08-09
Betyg
Tyckte att boken var riktigt tråkig och tänkte sluta läsa. Som tur var fortsatte jag för den blev riktigt spännande.
Betyg
Rachel sitter på samma tåg, vid samma tidpunkt, varje dag. Hon fortsätter åka in till London varje veckodag för att hålla uppe fasaden av att hon fortfarande har ett jobb att gå till. Egentligen har hon fått sparken. Hon var full på jobbet. Hon dricker på tåget också, ibland redan på morgonfärden. Från tågfönstret följer hon familjerna på sina bakgårdar som tåget susar förbi. Speciellt en familj är hon extra fäst vid. De som bor vid huset som ligger precis i höjd med sjätte vagnen, varje gång som tåget stannar vid stoppljuset. Hon kallar dem för Jess och Jason, och i hennes illusion lever de två det perfekta livet. Fram tills dess att Jess försvinner, Jason tas in till förhör och Rachels minne sviker henne kring varför hon tror sig ha sett något från den kvällen. Var hon inte rent av på gatan utanför deras hus, just den fredagen?
Under bokens gång får vi följa tre olika berättare: dels är det Rachel, som nämndes här ovan. Dels är det Anna, som var otrogen tillsammans och numera gift med Rachels förre man, Tom. Dels får vi följa Megan, eller Jess som Rachel kallar henne, under de dagarna som ledde fram till försvinnandet. Alla tre är besatta vid tanken på barn på ett eller annat sätt. Alla tre är hemmafruar som knappt umgås med andra än sina äkta män. Eller, Rachel är förstås frånskild och bor inneboende hos en orolig väninna. Men det enda hon gör är att drömma om hur fantastiskt det var att vara hemmafru och ingå i sitt heterosexuella förhållande, och hur ledsen hon är att hon aldrig kunde få barn. Barn, barn, barn. Jag blir lite sorgsen av det här, av hur enkelspåriga alla tre kvinnorna är. Har vi kvinnor verkligen inte några större drömmar än så? Är det enda vi vill att skaffa oss äkta män, behaga dem och sätta barn till världen? Samtidigt är det kanske precis det som händer när man går hemma och blir bindgalen till sist. Världen blir så begränsad för dem när det enda de ser är det egna husets fyra väggar, att deras små problem ter sig som enorma. De är paranoida, rädda för svartsjuka, för att bli lämnade, och bedragna. Oroliga för vad grannarna ska tycka och hur maken ska reagera.
Tyvärr föll den här berättelsen i ganska många klyschor vad gäller thrillers av det här slaget. [spoiler alert!] Till exempel har jag så otroligt svårt att tro att mördaren frivilligt helt plötsligt skulle berätta hela sitt tillvägagångssätt för huvudpersonen. När det alldeles nyss var så förfärligt viktigt att hålla tyst. Jag blir också så besviken varje gång mördaren dör i slutkampen: då får hen ju aldrig sitt straff. Det är så ofta som mördaren brags om livet under de sista sidorna, kanske för att vi tillsist ska känna absolut trygghet om att hen inte kommer att komma tillbaka igen. Jag tycker bara det är så sorgligt, som den enkla vägen ut, och jag blir irriterad för att mördaren slipper undan så lätt. [slut på spoiler] Jag tyckte boken var helt okej, men inte mer. Så mycket av detta har vi redan läst om innan. Motivet, karaktärerna, svartsjukedramat - allt känns utspelat sedan länge. Att däremot ha en alkoholiserad kvinna i huvudrollen känns nytt och lite tabuklingande, vilket jag gillar. Det bygger extra spänning när hon inte kan lita på sina egna alkoholosande minnen, och när poliserna inte tar henne på allvar eftersom hon är ansedd som ett fyllo. Rachel måste verkligen rannsaka sig själv och bearbeta sina minnesluckor för att få fram sanningen om vad som egentligen hände den där fredagskvällen.
2016-04-18
Betyg
Hade kanske förväntat mig en mera filosofisk vinkel. Inte en rörig otrohets- och svartsjukehistoria av i sig ganska vanligt slag. Titeln gav mera än innehållet.
Betyg
En bra thriller med bland annat en lätt opålitlig alkoholiserad berättare som tar samma tåg varje dag och sedan blir vittne till något. Gillar att det är flera berättare och att historien svänger lite och man vet inte riktigt vad man ska tro. Men jag gick med min gutt feeling och hade rätt.
Betyg
En spännande bok där man inte ens vet om ett brott har begåtts, men man ändå i tur och ordning misstänker varje person i boken för att vara "mördaren". Jag gillar det här sättet, att läsaren får fler och fler delar av sanningen hela tiden, perspektiven vänder och man kan inte vara säker på vad som egentligen är sant. Dock lite för amerikanskt långrandig, trots att den är brittisk, och dessutom är slutet lite för utdraget, från det man vet vem som är boven i dramat. Plus för att huvudpersonen Rachel inte är käck, smart och lyckosam utan tvärtom är en kvinna med stora problem, både psykiska, fysiska och sociala. Man vågar aldrig lita på det hon säger! Minus för att boken är skriven i jag-form, men för tre kvinnor (även om Rachel är den tydliga huvudkaraktären) och de är så lika att det är svårt att hålla i sär dem. De tre ger varandra ingen dynamik, precis som de två främsta manliga karaktärerna som också är lagda med karbonpapper emellan.
2016-03-01
Betyg
Börjar lite långsamt och deprimerande men spänningen stegras gradvis och till slut svårt att lägga ifrån sig.
Men man blir lite illa berörd av huvudpersonernas historia. Ingen bok man blir glad av.
Betyg
Nej. Nej. Inte bra alls. Stör mig på huvudpersonen, som jag alltid gör när jag tycker de är dumma och osmarta. Storyn griper inte tag och jag är inte särskilt intresserad av hur det går för de olika personerna i boken. Nästa "Gone girl"??? Tja, de var ju iallafall ungefär lika dåliga. Betyg 2, för jag läste ju iallafall ut den.
Betyg
Efter lite seg inledning tar boken fart och det är svårt att lägga den ifrån sig.
Skickligt väver författaren ihop handlingen och trollbinder läsaren. Upplösningen är mycket oväntad och en riktig rysare.
Vill du ha en spännande thriller för att sträckläsa är detta en perfekt bok för dig.
Betyg
Efter lite seg inledning tar boken fart och det är svårt att lägga den ifrån sig.
Skickligt väver författaren ihop handlingen och trollbinder läsaren. Upplösningen är mycket oväntad och en riktig rysare.
Vill du ha en spännande thriller för att sträckläsa är detta en perfekt bok för dig.
Betyg
Den här boken la jag för första gången märke till när jag gick igenom vilka böcker som skulle släppas i mars. Av vad jag läste trodde jag att den skulle passa mig väldigt bra. Sedan dök den upp på den ena bokbloggen efter den andra och alla verkade bara tokälska. Vilket fick mig att faktiskt bli mindre sugen på att läsa den, eftersom det alltid är jobbigt att läsa böcker som många läst och lyft till skyarna. Men till slut kunde inte jag heller stå emot. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/05/kvinnan-pa-taget-av-paula-hawkins.html
Betyg
Jag har aldrig varit så velig om någon bok som här, ibland tycker jag den är lysande och ibland tycker jag det är för mycket tugg. Själva upplägget är super men det jag saknar är självklart spänningen. Sedan ska man inte läst Gone girl precis innan, för de är otroligt lika. Men ändå är det något som gör att man måste lyssna vidare, man vill veta hur det går för stackars Rachel. Mot slutet ökar tempot och spänningen något och upplösningen är riktigt bra, visserligen gissade jag det. Sammanfattningen blir en välskriven bok med ett spännande slut och en toppenuppläsare
Betyg
Betyg: 4,5 av 5.
?Årets Gone Girl? såg jag någonstans att den här boken kallas. Och jag kan absolut förstå vad som menas med det.
Men den här boken är så bra, så den kan absolut stå för sig själv, och behöver inte jämföras med någon annan bok.
Psykologisk thriller är väl den mest rätta genren för boken, tycker jag.
Mycket spännande, inte förutsägbar, välskriven, och lättläst.
Bra personporträtt och miljöbeskrivningar är det också.
Så jag rekommenderar absolut den här boken, och hoppas på fler böcker från den debuterande författaren.