Kvinnan p tget

Hawkins, Paula

| 2015

Rachel har inget jobb och ingenstans hon behver vara. nd tar hon tget samma tid, varje dag. Varje dag ser hon ett ungt par i huset intill spret. Jason och Jess kallar hon dem. I Rachels gon r deras liv lika perfekt som hennes eget en gng var. Men en dag ser hon ngot frn tgfnstret som skakar om henne. Nu ska hon visa alla att hon r s mycket mer n bara kvinnan p tget. ver 2 miljoner slda ex i USA. #1 p amerikanska och engelska topplistorna! "Det r en tt strcklsningsbok dr spnningen stegras obnhrligt mot det fruktansvrda slutet." - Lotta Olsson, Dagens Nyheter "r det ngon vi kommer att se folk lsa p bussar, tg, strnder i stommar s r det den hr." - Jessica Gedin, Babel "Fruktansvrt bra" - Yukiko Duke, SVT God morgon Sverige "Paula Hawkins thriller har det mesta - psykologisk insikt, framtdriv i intrigen och stark personteckning. Det r en...

Sdr

Jttebra bok. Gillar bde idn och utfrandet.

Lttlst och spnnande thriller, om n inte av det mest hrresande slaget.

Spnnande och annorlunda. En riktigt bra bok.

2017-04-19

Tyckte mycket om denna bok. Gillar inte deckare och en ska vl inte sga att detta r en deckare/kriminaldrama, men samtidig s handlar det ju om ett brott, eller flera, eller hur det nu r... Utver att vi fr flja hennes resor p tget dr hon drmmer sig tillbaka till en tid och en vrld hon frlorat, s fr vi flja hennes kamp mot lusten och behovet av att dricka... och ven den misstro som andra mter henne med...

Monica Wiktorsson

2017-04-01

Vlskriven, ofrutsgbar och spnnande. En bok man inte grna lgger ifrn sig

Gunnel Lindstrm

2017-03-20

En otroligt bra deckare.

Sandra Katby

2017-03-14

Enkel bok, men hller inte riktigt mttet, spnningen kommer aldrig riktigt igng och blir mer och mer uppenbar ju lngre man lser, dock underhllande.

Lisa K

2017-03-05

Inte lika bra som jag hade frvntat mig. Kanske hade jag fr hga frvntningar d jag har hrt vldigt mycket bra om denna bok. Hoppas p att filmen r bttre!

Den r spnnande i perioder, men tappar lite av spnningen d jag tycker att man kan lista ut hndelsefrloppet fr tidigt i boken. Saknar en spnnande tvist enligt mig.

Monica Brandts

2017-02-24

En ok bok men efter alla skriverier om hur bra den r blev jag mycket besviken.

Sara AK

2017-02-07

Thriller-bcker r inte det jag lser i frsta hand men ville nd ge denna en chans d jag hade hrt gott om den. Spnnande och bra och jag ser fram emot att se filmen nu!

Caroline Louise

2017-02-05

Frstr inte riktigt "hypen" kring denna bok. Jag finner den seg, lngdragen och med en story som r berttad p ett otroligt rrigt stt. Karaktrerna r vldigt lika varandra s ibland r det svrt att veta vem man fljer och allt hoppande i tiden gr det hela nnu rrigare. Nej, den hr boken gjorde mig besviken. Frutsgbar var den ocks s kan inte ge annat n en svag tva.

2017-02-01

En riktig sk. bladvndare. Bra psykologisk knsla och ett bra personportrtt gr den till ett hrligt tidsfrdriv.

Pia Gummesson

2017-01-27

Bra bok .Lsvrd absolut.

Pernilla Lindholm

2017-01-26

Underhllande bok som aldrig blir trkig. Saknar "wow-faktor", men trevligt tidsfrdriv.

Annika Estassy Lovn

2017-01-26

Tt, bra driv och skriven med psykologisk skrpa.

Kristina Carlsson

2017-01-21

Lttlst bladvndare. Spnnande in i det sista.

Malin Magnander

2017-01-19

Victoria Srqvist

2017-01-15

Otrevligt spnnande nda till slutet

Malena Palmquist

2017-01-04

Inget speciell alls men inte dlig heller. En bladvndare

Erica S

2017-01-01

njaa inget som tilltalade mig

Ilona

2016-12-30

Spnnande, mycket bttre n filmen

Hilda Kraamer

2016-12-23

Bra och spnnande, men lite utdragen

Stefan Wern

2016-12-15

Spnnande och ovanlig. Den liksom kryper in under huden p en. Ska bli intressant att se filmversionen sedan ocks...

Stefan Wern

2016-12-15

Hanna Johansson

2016-11-24

Smart skriven och oerhrt spnnande att lsa!

Maria Jacobsson

2016-11-07

Skickligt skriven bok dr frfattaren bygger upp innehllet s den blir bttre och bttre ju lngre man lser i den. P slutet strcklste jag!

Bjrn Math

2016-11-04

Lsvrd

Marina Pedersen

2016-10-29

Seg

Susanna Almgren

2016-10-23

Nytt, frscht. En deckare som inte liknar ngon annan jag lst. Inte den vanliga schablonen fr dagens deckare. Vansinnigt spnnande.

Charlotte Olsson

2016-10-11

Klassisk spnning! Kunde inte lgga ifrn mig boken! Efter tv tredjedelar kanske den knns lite frutsger, men kan inte sluta iallafall. Intressant att se hur de har tolkat den p biografen.

Marina Pedersen

2016-10-10

N...

Lena L

2016-09-25

Den tog sig efter halva boken. Kunde inte lgga den ifrn mig.

Anne Toivola

2016-08-23

Tja- vad ska man sga om denna bok... hga frvntningar men fr min del ett magplask! Rrig och ibland osammanhngande. Lste frdigt boken p 1 o en halv dag- bara fr att komma till slutet - d jag redan halvvgs in i boken visste hur den skulle sluta.

Monics Jnsson

2016-08-09

Tyckte att boken var riktigt trkig och tnkte sluta lsa. Som tur var fortsatte jag fr den blev riktigt spnnande.

Anne M

2016-08-03

Bra upplsare och en OK thriller men lite trist med klyschorna.

elinore jrlehag

2016-06-02

Bsta thrillern p lnge! Kunde inte lgga den ifrn mig

Jan Svensson

2016-05-12

Jag hade nog frvntat mig mera efter allt berm denna bok har ftt. Jag tycker den var seg p mitten dr inte historien frdes framt. Blev ocks lite frutsgbar nr man tidigt frstod vem mrdaren var.

Jonna P

2016-05-10

Strre delen av boken var vldigt bra! r positivt verraskad d jag trodde att den skulle handla om ngot helt annat och vara trkig. Slutet drar ner lite... var lite trist faktiskt.

amanda hildur

2016-05-07

Rachel sitter p samma tg, vid samma tidpunkt, varje dag. Hon fortstter ka in till London varje veckodag fr att hlla uppe fasaden av att hon fortfarande har ett jobb att g till. Egentligen har hon ftt sparken. Hon var full p jobbet. Hon dricker p tget ocks, ibland redan p morgonfrden. Frn tgfnstret fljer hon familjerna p sina bakgrdar som tget susar frbi. Speciellt en familj r hon extra fst vid. De som bor vid huset som ligger precis i hjd med sjtte vagnen, varje gng som tget stannar vid stoppljuset. Hon kallar dem fr Jess och Jason, och i hennes illusion lever de tv det perfekta livet. Fram tills dess att Jess frsvinner, Jason tas in till frhr och Rachels minne sviker henne kring varfr hon tror sig ha sett ngot frn den kvllen. Var hon inte rent av p gatan utanfr deras hus, just den fredagen?

Under bokens gng fr vi flja tre olika berttare: dels r det Rachel, som nmndes hr ovan. Dels r det Anna, som var otrogen tillsammans och numera gift med Rachels frre man, Tom. Dels fr vi flja Megan, eller Jess som Rachel kallar henne, under de dagarna som ledde fram till frsvinnandet. Alla tre r besatta vid tanken p barn p ett eller annat stt. Alla tre r hemmafruar som knappt umgs med andra n sina kta mn. Eller, Rachel r frsts frnskild och bor inneboende hos en orolig vninna. Men det enda hon gr r att drmma om hur fantastiskt det var att vara hemmafru och ing i sitt heterosexuella frhllande, och hur ledsen hon r att hon aldrig kunde f barn. Barn, barn, barn. Jag blir lite sorgsen av det hr, av hur enkelspriga alla tre kvinnorna r. Har vi kvinnor verkligen inte ngra strre drmmar n s? r det enda vi vill att skaffa oss kta mn, behaga dem och stta barn till vrlden? Samtidigt r det kanske precis det som hnder nr man gr hemma och blir bindgalen till sist. Vrlden blir s begrnsad fr dem nr det enda de ser r det egna husets fyra vggar, att deras sm problem ter sig som enorma. De r paranoida, rdda fr svartsjuka, fr att bli lmnade, och bedragna. Oroliga fr vad grannarna ska tycka och hur maken ska reagera.

Tyvrr fll den hr berttelsen i ganska mnga klyschor vad gller thrillers av det hr slaget. [spoiler alert!] Till exempel har jag s otroligt svrt att tro att mrdaren frivilligt helt pltsligt skulle bertta hela sitt tillvgagngsstt fr huvudpersonen. Nr det alldeles nyss var s frfrligt viktigt att hlla tyst. Jag blir ocks s besviken varje gng mrdaren dr i slutkampen: d fr hen ju aldrig sitt straff. Det r s ofta som mrdaren brags om livet under de sista sidorna, kanske fr att vi tillsist ska knna absolut trygghet om att hen inte kommer att komma tillbaka igen. Jag tycker bara det r s sorgligt, som den enkla vgen ut, och jag blir irriterad fr att mrdaren slipper undan s ltt. [slut p spoiler] Jag tyckte boken var helt okej, men inte mer. S mycket av detta har vi redan lst om innan. Motivet, karaktrerna, svartsjukedramat - allt knns utspelat sedan lnge. Att dremot ha en alkoholiserad kvinna i huvudrollen knns nytt och lite tabuklingande, vilket jag gillar. Det bygger extra spnning nr hon inte kan lita p sina egna alkoholosande minnen, och nr poliserna inte tar henne p allvar eftersom hon r ansedd som ett fyllo. Rachel mste verkligen rannsaka sig sjlv och bearbeta sina minnesluckor fr att f fram sanningen om vad som egentligen hnde den dr fredagskvllen.

Ritva Nordin

2016-04-18

Hade kanske frvntat mig en mera filosofisk vinkel. Inte en rrig otrohets- och svartsjukehistoria av i sig ganska vanligt slag. Titeln gav mera n innehllet.

Nina Gustafsson

2016-04-11

En bra thriller med bland annat en ltt oplitlig alkoholiserad berttare som tar samma tg varje dag och sedan blir vittne till ngot. Gillar att det r flera berttare och att historien svnger lite och man vet inte riktigt vad man ska tro. Men jag gick med min gutt feeling och hade rtt.

Ann Simonsson

2016-04-11

En lg trea fick det bli. Rrig och trkig inledning, ett evigt hoppande i tid och personer.

emmakicki

2016-04-02

Tre plus. Den r spnnande men av ngon anledning nr den inte en fyra, jag kan inte stta fingret p exakt varfr. Lite rrig emellant.

En spnnande bok dr man inte ens vet om ett brott har begtts, men man nd i tur och ordning misstnker varje person i boken fr att vara "mrdaren". Jag gillar det hr sttet, att lsaren fr fler och fler delar av sanningen hela tiden, perspektiven vnder och man kan inte vara sker p vad som egentligen r sant. Dock lite fr amerikanskt lngrandig, trots att den r brittisk, och dessutom r slutet lite fr utdraget, frn det man vet vem som r boven i dramat. Plus fr att huvudpersonen Rachel inte r kck, smart och lyckosam utan tvrtom r en kvinna med stora problem, bde psykiska, fysiska och sociala. Man vgar aldrig lita p det hon sger! Minus fr att boken r skriven i jag-form, men fr tre kvinnor (ven om Rachel r den tydliga huvudkaraktren) och de r s lika att det r svrt att hlla i sr dem. De tre ger varandra ingen dynamik, precis som de tv frmsta manliga karaktrerna som ocks r lagda med karbonpapper emellan.

Evelina Persson

2016-03-24

En spnnande bladvndare

Nettan Holmr

2016-03-21

En stark trea, lite annorlunda huvudperson som intresserar.

2016-03-20

Lite rrigt nr det "hoppar i tiden", men nd s bra!

Louise

2016-03-16

Inte s bra som jag hade frvntat mig, men absolut lsvrd! Jag lste den under en helg p landet. Underhllande, men kanske inte minnesvrd.

Katarina Strid

2016-03-01

Brjar lite lngsamt och deprimerande men spnningen stegras gradvis och till slut svrt att lgga ifrn sig.
Men man blir lite illa berrd av huvudpersonernas historia. Ingen bok man blir glad av.

Eva Jacobson

2016-02-12

Spnnande. Tjatig p slutet drfr fr den inte en 4 i betyg.

janne lindh

2016-02-09

En mycket stark thriller. Det bästa jag läst på länge i genren. Rekommenderas!

Anna Hedenstedt

2015-12-24

Kul att lsa thrillers! Borde jag gra oftare.

Carolina Bellenger

2015-12-02

Karaktrerna fngar mig inte och jag blir uttrkad!

Emma T

2015-12-02

Delvis spnnande. Str mig fr mycket p huvudkaraktren. Boken blev en aning lngtrkig.

Helena Lundqvist

2015-11-14

En riktigt vlskriven thriller. Hitchcockknsla sa nn. Jag hller med.

PL *

2015-11-04

Nej. Nej. Inte bra alls. Str mig p huvudpersonen, som jag alltid gr nr jag tycker de r dumma och osmarta. Storyn griper inte tag och jag r inte srskilt intresserad av hur det gr fr de olika personerna i boken. Nsta "Gone girl"??? Tja, de var ju iallafall ungefr lika dliga. Betyg 2, fr jag lste ju iallafall ut den.

Anna Johansson

2015-11-03

Spnnande handling. Sttet den r skriven p hller en p trna iom att man mste fokusera p vem det r man fljer. Hyfsat ovntat slut, dock inga sympatiska karaktrer. Snppet bttre n mycket annat i samma genre, men inte mer n s. En stark trea.

Sandra Gustafsson

2015-10-09

En bra bok men trodde jag skulle ryckas med mer i historien.

2015-09-21

Fascinerande och annorlunda! Hawkins har valt att skriva hela boken i dagboksform och har lyckats utan att frta spnningen. Men hll ordning p namn och datum i brjan, sen kommer man definitivt in i den ttnande spnningen.

ingrid tullgg

2015-09-17

Spnnande

Andreas Jansson

2015-08-30

Om ni gillar ni 'Gone girl' borde ni gilla den hr.

Marc Moore

2015-08-23

Intressant om ett liv som totalt har gtt ver styr. Effektfull psykologisk spnning som undan fr undan plockas ihop till en hel bild ur tre kvinnors perspektiv.

Lotta Lettenstrm

2015-08-19

Ja den var s bra som alla sger! Spnnande stt att bertta och man vill hela tiden lsa mera.

Kerstin Hellgren

2015-08-07

Brjar lite lngsamt, men spnningen stiger!

Rebecka Bevka

2015-07-26

Spnnande lsning av en skickligt uppnystad historia.

Eva Pettersson

2015-07-26

Spnnande och ofrutsgbar lsning, som fick mig att hela tiden vilja lsa vidare fr att f svar p vad som egentligen har hnt.

Pernilla Nilsson

2015-07-09

Jag fastnade inte riktigt fr boken, och tyckte den var lite rrig. Det tog ett tag innan jag fick grepp om vilka personerna i boken var.
En trea varken mer eller mindre.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Efter lite seg inledning tar boken fart och det r svrt att lgga den ifrn sig.

Skickligt vver frfattaren ihop handlingen och trollbinder lsaren. Upplsningen r mycket ovntad och en riktig rysare.

Vill du ha en spnnande thriller fr att strcklsa r detta en perfekt bok fr dig.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Efter lite seg inledning tar boken fart och det r svrt att lgga den ifrn sig.

Vill du ha en spnnande thriller fr att strcklsa r detta en perfekt bok fr dig.

Anita H

2015-05-20

Riktigt bra!!

2015-05-20

Den hr boken la jag fr frsta gngen mrke till nr jag gick igenom vilka bcker som skulle slppas i mars. Av vad jag lste trodde jag att den skulle passa mig vldigt bra. Sedan dk den upp p den ena bokbloggen efter den andra och alla verkade bara toklska. Vilket fick mig att faktiskt bli mindre sugen p att lsa den, eftersom det alltid r jobbigt att lsa bcker som mnga lst och lyft till skyarna. Men till slut kunde inte jag heller st emot. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/05/kvinnan-pa-taget-av-paula-hawkins.html

Kickie Boman

2015-05-15

Nej, den hr gillade jag inte s mycket som mnga andra gjort. Tyckte den var rrig med olika personer som "jag" och tidshopp hit och dit... I alla fall nr man lyssnade blev det svrt att hlla reda p vem som var jag och nr... Ok story, men rrig!

Anna Eriksson

2015-04-26

4,5 i betyg. Har knappt kunnat slppa denna bok frn det att jag brjade lsa den. Riktigt spnnande och gillar miljn boken utspelar sig i med huvudpersonen Rachel som antihjltinna. Mycket bra, en thriller i min smak. Ndde inte riktigt upp till en femma men nstan.

2015-04-23

Spnnande och vlskriven. Vem sitter inte och drmmer bort sig p tget ibland, och skapar fantasiliv t medpassagerare eller frbipasserande.

Jag har aldrig varit s velig om ngon bok som hr, ibland tycker jag den r lysande och ibland tycker jag det r fr mycket tugg. Sjlva upplgget r super men det jag saknar r sjlvklart spnningen. Sedan ska man inte lst Gone girl precis innan, fr de r otroligt lika. Men nd r det ngot som gr att man mste lyssna vidare, man vill veta hur det gr fr stackars Rachel. Mot slutet kar tempot och spnningen ngot och upplsningen r riktigt bra, visserligen gissade jag det. Sammanfattningen blir en vlskriven bok med ett spnnande slut och en toppenupplsare

2015-04-08

Smspnnande och med en vldigt bra upplsare. Problemet r dock att det r en historia som jag har hrt mnga gnger frr, drfr blir den ganska s trttsam. Dussindeckare, eller s r det jag som lst/lyssnat p fr mnga deckare p sistone!

2015-03-30

Betyg: 4,5 av 5.

?rets Gone Girl? sg jag ngonstans att den hr boken kallas. Och jag kan absolut frst vad som menas med det.

Men den hr boken r s bra, s den kan absolut st fr sig sjlv, och behver inte jmfras med ngon annan bok.

Psykologisk thriller r vl den mest rtta genren fr boken, tycker jag.

Mycket spnnande, inte frutsgbar, vlskriven, och lttlst.

Bra personportrtt och miljbeskrivningar r det ocks.

S jag rekommenderar absolut den hr boken, och hoppas p fler bcker frn den debuterande frfattaren.