Kvinnan i rummet

Adler-Olsen, Jussi

| 2011

En vacker vinterdag 2002 försvinner den unga och lovande politikern Merete Lynggaard spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera vilt om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning men den blir resultatlös. Merete är som uppslukad av jorden.Samtidigt är kriminalinspektör Carl Mørck tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är fysiskt oskadd men plågas av djupa skuldkänslor gentemot sina kollegor. När Carl Mørck så småningom får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande börjar det hända saker. Snart är Mørck och hans assistent Hafez el-Assad en hänsynslös förbrytare på spåren. Frågan är om de hittar galningen innan det är för sent?"En strålande porträtt av en stark kvinna som befinner sig...

Joakim Karlsson

2019-03-21

Bra story men det går för segt i början...när det väl blir spännande blir det dock riktigt spännande och jag la då inte ifrån mig boken förrrän jag läst ut den. Är inte så välbevandrad i deckargenren och fick boken av en kollega som håller Adler-Olsen som en personlig favoritförfattare. Själv är jag inte riktigt lika hänförd men tyckte absolut att boken var läsvärd och kan tänka mig att läsa fler i serien om Avdelning Q.

Karin Andersson

2019-01-05

Bra start på serien om Carl Mørck och Assad.

Sara Bengtsson

2018-04-25

Nathalie P

2017-12-10

Köpte tyvärr två böcker av Adler-Olsen utan att ha läst någon av hans böcker tidigare, vilket var ett misstag. Kände mig tvungen att läsa båda böckerna. Gillar inte det stundvis ingående och äckliga sättet som han beskriver vissa incidenter. Typ hur man dödar en katt (minns inte i vilken av dom två böckerna som det skedde). Inget som jag vill läsa iaf. Dock spännande böcker i övrigt!

Anna Hedenstedt

2017-08-30

Gubbsunkig sexistisk och rasistisk självgod huvudperson och förutsägbar intrig. (Och SOM pappa tjatat om att boken är så spännande - hur ska jag kunna berätta att jag hatade den...?)

Karin Johansson

2017-08-29

En underbar bok. Innehåller allt. Riktigt spännande med humor när Carl Mörk startar upp den nya Q avdelningen i Köpenhamn.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Spännande och intressant läsning, udda karaktärer som väcker nyfikenheten hos läsaren. Läs den, ni kommer inte ångra Er.

Malin Magnander

2017-01-31

Erica S

2017-01-22

En riktig bra bok.. ser fram emot nästa

Teresia Kjellgren

2016-05-24

3,5 - Boken tar sig definitivt efter hälften men ska man få högre poäng måste den vara superbra innan sidan 150. Jag är dock glad att jag fortsatte läsa för den är bra och det ger mersmak så jag kommer läsa fler böcker av denna hypade danska författare.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

När jag var på Akademibokhandeln Nova Lund för några veckor sedan talade jag med en kvinna som varmt rekommenderade Jussi Adler-Olsens böcker. "Men börja från början", sa hon. Det gjorde jag.

Kvinnan i rummet är första delen i serien om Avdelning Q, en enhet för ouppklarade brott inom Köpenhamnspolisen. Noggranna beskrivningar förankrar berättelserna i en verklighet.

Jag älskade den här boken och kommer att läsa samtliga böcker av författaren. Mycket annorlunda deckare, rysligt spännande och mycket oförutsägbar. Bra personskildringar och miljöskildringar som gör berättelsen riktigt, riktigt otäck och svår att lägga ifrån sig.

Det här är en hyllad dansk succédeckarserie. Att jag inte har hört talas om den förrän nu?

Politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst. Poliserna inleder en stor utredning men kvinnan går inte att hitta.

Kriminalinspektör Carl Mørck får ansvaret för utredningen, mest för att de vill bli av med honom. De placerar honom i ett fönsterlöst källarutrymme. Till assisten får han Hafez el-Assad som är där mest för syns skull, men visar sig ha en ovanligt skarp hjärna. Något som Carl Mørck kan skatta sig lycklig över när de får upp spår på en hänsynslös förbrytare.
Jag tyckte om allt i den här boken, så annorlunda mot alla andra deckare jag har läst. Rekommenderar dig varmt boken och hoppas verkligen att du läser den!

Ulf Pettersson

2015-11-27

spännande bra intrig, dock inte så bra språkligt

Lotta Strandberg

2015-09-26

Riktigt bra deckare, StefanSauk fenomenal uppläsare. Har direkt laddat ner nästa.. Carl och Assad kommer att bli ett kul par att följa!

Jacob Lamne

2015-09-17

Klart Oldboy-inspirerad, men den står bra på egna ben och utvecklas till en sann nagelbitare.

Johan Bengtsson

2015-08-14

Adler-Olsens första bok i sin "Avdelning Q" serie.
Bokserien har fått mycket beröm, och visst är denna bok
mycket spännande och väl uppbyggd. Men jag tycker samtidigt
den inte riktigt lever upp till hypen.
Carl Mörck är en typisk modern deckarhjälte, osams med cheferna och sin fru, lite lagom
självdestruktiv. Gärningsmannens motiv kändes lite väl långsökt.
Nej, detta var för förutsägbart för mig, kommer inte att läsa de
andra böckerna i serien.

Pernilla Nilsson

2015-07-25

En välskriven och utmärkt kriminalare! Carl och Assad är ett radarpar, som man fastnar för direkt. Stefan Sauk som uppläsare är suverän!

Mikael Linder

2015-07-04

Riktigt bra semesterdeckare. Lättläst med en skön stämning och spännande. Mycket stark trea.

Josefine Ejebjörk

2015-07-02

Vilken bra början på serien. Tur att jag har de andra böckerna också.

Inger Jonsson

2015-04-22

Mycket bra! Intressant med en berättelse som växlar mellan olika år. Mitt i allt dystert fanns små stänk av humor.

Henrik Johansson

2015-03-16

Fantastiskt nervkittlande! Svår att släppa taget om.

Mats Karlsson

2015-03-15

Bästa boken på länge som jag har läst. Intressanta karaktärer, speciellt assistenten Assad som beskrivs på ett humoristiskt sätt utan att någon gång gå över gränsen till att driva med människor med annan kultur. Inläsaren Stefan Sauk är en av de bästa.

Maria Larsson

2015-02-21

Jodå. Jag har sett Jussi Adler-Olsens böcker på hyllorna. Och de har legat på "vill läsa"-listan ett bra tag. Men det var inte förrän jag skulle iväg på lång semester som jag äntligen tog mig tid att läsa någonting av honom. Dessvärre tog jag bara med mig två böcker vilket resulterade i en liten kris i solstolen. Jag ville ha mer. Jag ville genast kasta mig över resten av böckerna.

Jag tappade nämligen andan av förtjusning. Redan efter den första boken - "Kvinnan i rummet" - visste jag att jag funnit en ny favoritförfattare.

Det är väl ingen hemlighet att jag redan är svag för danska kriminalförfattare men Adler-Olsen höjer ribban rejält. I "Kvinnan i rummet" fängslar han mig med en ovanligt skicklig intrig kryddat med svart humor i dialogerna mellan huvudrollsinnehavaren Carl Mörck och hans assistent Assad.

Mörck leder "Avdelning Q". En avdelning som tar hand om "cold case"-fall, det vill säga gamla ouppklarade fall. En tjänst som Mörck fått av ledningen eftersom de egentligen inte vet vad de ska göra med honom. Han är tillbaka i tjänst efter en traumatisk upplevelse där han och två kollegor blev nedskjutna. En kollega dog i skjutningen, den andra ligger totalförlamad på sjukhus.

Fallet som Mörck och Assad tar sig an gäller försvinnandet av en ung och lovande politiker, Merete Lynggaard.

Kanske var det så att anledningen till att det dröjde så länge för mig att läsa en bok av Adler-Olsen var att jag var skeptisk till själva handlingen. Cold case-fall? Gamla ouppklarade fall? Kan det verkligen vara spännande?

Svaret är JA med stora bokstäver. Jag var på helspänn från sida ett. Det var faktiskt länge sedan jag läste en bok som var så spännande, fängslade och otäck. Jag kunde inte - ville inte - lägga boken ifrån mig.

"Kvinnan i rummet" är en otäck fullträff. Personer med tendenser för klaustrofobi kanske ska tänka efter en eller två gånger innan man läser den. Men vi andra får njuta av ett rent mästerverk.

Maria Larsson

2015-02-21

Det är så bra att jag tappar andan. Jag har funnit en ny favoritförfattare och vill kasta mig över resten av böckerna i serien. Oerhört fängslande, skicklig intrig.

Sandra Gustafsson

2014-09-24

En bra deckare. Något seg ibland men vill gärna lära känna karaktärerna i de följande böckerna om avdelning Q.

Lena Knutsson

2014-07-23

En ok bok men så fantastisk som jag fått den beskriven tycker jag inte... Ganska seg o händelselös bitvis..

Eva Hallgren

2014-06-05

Ha,ha....Vem trodde att Danskarna hade humor...: ) Denna boken var den första jag läste av Jussi A-O, och den var en lisa för själen....Detta är den första boken, där man introduceras till alla som ingår i avdelning Q..."Cold cases", avdelningen på Köpenhavns polis huvudkvarter!!! Måste dock erkänna att jag fick lite "Ture Sventon och Omar" vibbar i början....men figuren Assad, har många dolda förmågor, och bidrar mycket till både det humoristiska, men också till att lösa fallet som de brottas med! Läs och njut!!!!

Ursula Stålhandske

2014-05-31

Superbra bok! Spännande och välskriven med karaktärer som jag vill lära känna och som berör. Mitt första möte med författaren - och jag är SÅÅ lycklig att det finns fler böcker i serien, vilka jag så snart jag kan kommer att sätta "tänderna" i. Stefan Sauk som uppläsare gör läsupplevelsen om möjligt än bättre - vilken kombination!

Maria Cederholm

2014-05-25

Spännande o välskriven. Något händelselös bitvis men sedan händer mycket på en gång. Klart läsvärd och spännande historia.

Anna Jensen

2014-05-06

Så jäkla bra! Grymt spännande och bra skriven. Underbarakaraktärer. Gillar du deckare är denna ett måste.

E H

2014-03-05

Otroligt bra bok! En för mig helt ny miljö där boken utspelas och det gjorde att jag blev tilltalad. Mycket spännande handling och det kändes som att man var på plats. Mardröm!

Peo Edvinsson

2014-03-05

Det här var ju riktigt bra. Mörck och Assad är riktigt sköna karaktärer!

2014-01-25

Jag kan inte ens räkna de gånger jag hört talas om de här böckerna och det har i stort sett alltid varit i positiva tongångar. Nu har även jag sällat mig till hyllningskören. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/01/kvinnan-i-rummet-av-jussi-adler-olsen.html

Glada Gunvor

2014-01-09

Spännande, om än något lång.

Mycket mycket bra bok. Härligt språk och humor :-)

2013-09-14

Förstår inte alls bokens alla lovord. Tyckte faktiskt att den var ganska tråkig. Lik hundra andra deckare jag tidigare läst. Helt okej språk, men lite för mycket dussindeckare för mig för att den ska få ett högre betyg! Kanske är de resterande böckerna av Jussi Adler-Olsen bättre? Förhoppningsvis är det så!

Håkan Lindgren

2013-08-21

Svag 4 eller stark 3. Trevlig och lättsam, men jag förstår inte riktigt dess storhet ...

2013-07-15

Har aldrig läst någon bok förut av Jussi Adler-Olsen, men det är många som har rekommenderat hans böcker till mig. Och nu förstår jag verkligen varför. För den här boken var nog en av dom bästa kriminalromaner som jag har läst på länge.

Mycket härliga karaktärer, och en mycket speciellt fall i boken.

Fem böcker finns det hittills, i serien om Avdelning Q, och jag ska definitivt läsa dom allihopa, så snart som möjligt.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Anna Nyman

2013-06-22

Det är liksom bara så gjort. Karaktärerna. Deras traumatiska historia. Berättartekniken. Själva deckargåtan. Galningen. Upplösningen. För att jag ska gilla en deckare måste det faktiskt hända nånting som jag inte har läst tjugo gånger förut. Det enda som kändes lite nytt var karaktären Assad.

Oskar Henriksson

2013-06-08

Riktigt bra svensk deckare!

Helena Rasmusson

2013-06-05

Riktigt bra bok! Spännande och underhållande. Intressanta karaktärer, som jag gärna vill följa vidare! Kommer att läsa fler böcker i denna serie! Kan varmt rekommenderas!

Kerstin Hellgren

2013-04-17

En bra bok som egentligen är förskräcklig!! Intrigen är lite svag tycker jag och boken hade inte behövt vara så lång. Men, jag gillar Assad som är en figur man får funderingar om. Kan rekommendera boken!

Johan Furusvärd

2013-03-31

Detta var en ruskig(t) spännande bok

Karin Almén

2013-03-02

Detta var min första bok av Jussi Adler-Olsen.
Och jag blev fast direkt! Den är spännande, som många andra deckare, men har också en humor och karaktärer som gör den speciell och omöjlig att släppa! Glimtvis samma känsla som i Reginald Hills böcker, fast i en lightversion som jag verkligen gillar!!
Och fler böcker väntar ju!

Carina Svensson

2013-03-01

Mina höga förväntningar på boken infriades! :) Spännande och även lagom rolig på sina ställen. En stark fyra!

Elisabeth E

2013-02-07

Wow, vilken bra deckare! För en gångs skull läser jag till och med en deckare som inte utspelar sig i Storbritannien/Sverige/USA utan i Danmark. Jag har hört talas om Adler-Olsen via Boktipset och Goodreads och sedan har min svärmor lovordat honom ett flertal gånger. Tack vare Bonnier pocket fick jag möjligheten att läsa hans första bok, Kvinnan i rummet. Carl Mørk har, som sig bör i deckare, lite egna problem bortsett från de problem han ska lösa. Han arbetar på Avdelning Q (här fick jag lite X-files feeling) tillsammans med sin ”kollega” Assar. Ett väldigt udda radarpar men det var Mulder och Scully också.

På Avdelning Q löser man bortglömda fall och det första fallet handlar om den försvunna Merete. Själva gåtan är väldigt spännande och visserligen gissar jag mig till vem/vilka som gjort det men det skadar inte berättelsen, tycker jag. Sedan tycker jag att Adler-Olsen är bra på att skildra ur en kvinnlig synvinkel utan att det känns ”manligt”. En eloge för det.

Elisabeth E

2013-02-05

Ruggigt bra deckare! Ser framemot att läsa de andra böckerna om Carl Mørk!

Nettan Holmér

2013-01-06

Ännu en dussindeckare. Helt okey underhållning för stunden men lämnar inga större avtryck.

Pia Stendahl

2013-01-02

"Kvinnan i rummet" är en riktigt spännande bok. Det är en typisk modern, nordisk spänningsroman men på något sätt tycker jag nog ändå att den skiljer sig lite från mängden. Delvis för att den verkligen är spännande (riktigt spännande) och håller hela vägen.

Det bästa med boken är nog ändå karaktärerna. Jag är mycket road av relationen mellan Carl och Assad och stundtals kunde jag inte låta bli att fnissa för mig själv. Att få ha lite roligt samtidigt som det är spännande är aldrig fel.

Lars Hansson

2012-12-23

Min första bok av Jussi Adler-Olsen och det var en trevlig bekantskap. Precis som hos Nesbö finns en hel del humor mellan spänningsmomenten vilket jag uppskattar. Dessutom gillar jag karaktärerna och upplägget med cold case-enheten. Boken har ett härligt mysterium men på något sätt blev upplösningen lite av ett antiklimax. Hade velat haft mer pay off i slutet.

Carin Lundberg Papp

2012-12-21

Ny bekantskap för mig o det är jag mkt glad för!

Marc Moore

2012-12-09

Sauks läsning dödade boken, kvinnornas och invandrarens repliker lät som farsartade parodier. Sauk tar så stor plats i uppläsning att det skymmer bokens innehåll. Kommer undvika både Sauk och Adler-Olsen i fortsättningen...

Josefine Andersson

2012-11-15

Kanon bok! Kunde inte lägga ifrån mig den!

Kerstin Lundqvist

2012-10-11

En underbar författare som jag verkligen kan rekommendera. Alla hans romaner är både spännande och roliga.

Karin Lundberg

2012-09-28

Blev inte särskild imponerad av denna bok och kommer nog undvika Adler-Olsen framöver.

Jan Banan

2012-09-26

Lysande bok! Kanske inte helt trovärdig, men bra författare kommer för det mesta undan med lite. Deras förmåga att ha omdömet med sig rätt igenom alstret och balansera lagom mycket händelser med ett visst mått av humor, gör att man som läsare köper det mesta. Det här var riktigt fängslande!

Conny J

2012-08-25

Ok, men inget som fastnar särskilt länge i mitt minne..

Anita H

2012-07-27

Ska genast lyssna på nr två. Stefan Sauk läser jättebra!!!

2012-07-18

Så himla bra!!! Och Stefan Sauk som uppläsare är helt suverän.

maggan bylund

2012-07-08

Tycker det var en fängslande ljudbok- bra uppläsning av Stefan Sauk, däremot tappade den struktur när historien skulle förklarars, lite långsökt tyckte jag, men dock- en mtk trevlig ny bekantskap på deckarfronten!

Rasmusmatte .

2012-06-30

Bland det mest spännande och rafflande jag läst. Kan varmt rekommenderas

Om en bok är bra = Hur fängslande är den? Hur svår att lägga från sej? Nja , det blir 3,8 från mej.Ingen fullpoängare men ändå rätt så OK.

Carl Mörk har hamnat i källaren för de andra poliserna vill bli av med honom, dessutom får de pengar för att starta Avdelning Q. Till sin hjälp får han assistent Hafez-el-Assad som ska städa, men efter hand verkar han ha talang för polisjobbet.Samtidigt får vi även följa vad som hänt för fem år, mer om det tänker jag inte avslöja.Ljudboken tycker jag blir helt outstanding med Stefan Sauk som uppläsare, det är som en liten teaterscen i miniformat. Han förstärker boken på ett utmärkt sätt.Jag tycker boken har det mesta spänning och humor, det främst genom assistenten el-Assad

Kenneth Olausson

2012-04-08

Påskekrim med en dansk bitter nästan skild kommisarie och en mystisk man vid namn Hafez el-Assad. Hygglig story med bra driv i berättelsen. Trovärdigheten är det väl lite si och så med som i de flesta deckare, men det som drar ner betyget är det vämjeligt sockersötdrypande slutet

Lars Sederlin

2011-11-25

Riktigt bra

Carina Bäcktorp

2011-09-08

ag har inte läst något av Jussi Adler-Olsen tidigare och blev väldigt positivt överaskad. Lättläst. Bladvändare. Underhållande. Ingen djuping, antagligen ingen som man kommer att komma ihåg så länge, men som tjänar sitt syfte. Rekommenderas.

O

Oscar Rooth

2011-09-05

Mycket bra emellanåt, men fångade tyvärr inte mitt intresse hela vägen ut. Men helt klart läsvärd!

Ann Simonsson

2011-07-08

Helt underbar.Spänning o humor blandas på ett balanserad sätt.

Louise A

2011-05-28

Första delen i serien om Carl Mörck och Avdelning Q. Intressant story med nerv. Spänning och torr humor på hög nivå.

Lena L

2011-05-23

Spännande och välskriven med ett riktigt bra slut.

Fiona *

2011-05-03

Ännu ett försvinnande. Ännu ett mediafall. Spekulationerna växer. Särskilt som det är den unge politikern Merete Lynggaard som försvunnit. JUssi blev belönad med glasnyckeln 2010. Kanske därför Lars von Trier köpt filmrättigheterna till den här boken. Inte bättre, inte sämre, än någon annan med likartad story.