Kvinnan i fönstret

Finn, AJ

Anna Fox lever ensam och isolerad i sin lägenhet i New York. Om dagarna dricker hon vin, ser Hitchcockfilmer och spionerar på grannarna. En dag flyttar familjen Russell in i huset på andra sidan gatan. En mamma, en pappa, en tonårig son: på ytan den perfekta familjen. Så en kväll blir Anna vittne till nåt hon inte borde ha sett. Hennes värld faller samman. Vad var det hon såg? Har hon inbillat sig allt? Och vem är egentligen i fara?Kvinnan i fönstret är en klassisk psykologisk thriller där inget är som det först verkar.

Linnéa G

2021-11-11

Riktigt bra bok som är svår att lägga ifrån sig. Det känns som man är där själv. Trots att boken innehåller trauma är den ändå lättläst och huvudpersonen som man får följa så nära inpå är en person som har ett sinne för humor. Författaren lyckas skapa en spännande och samtidigt mysig stämning bland annat med referenserna till gamla svart-vita filmer och boken känns själv som en "svart-vit bok". Jag lutade under läsningen åt en fyra men när jag hade läst färdigt även slutet blev det en femma.

2021-05-15

Kvinnan i fönstret var ju en rejäl snackis för några år sedan. Alla läste den. Alla pratade om den. Utom jag. Den har stått i min hylla och samlat damm ända sedan dess. Egentligen så förstår jag inte alls varför jag inte har läst den. När jag för någon vecka sedan såg att den skulle komma som film nu i maj så plockade jag fram den och ställde den i min prioriteringshylla. Där fick den inte stå länge. När alla planerade böcker (och lite till) för april var utlästa så fanns det fortfarande mycket månad kvar. Så var det alltså äntligen dags.

Redan från start är jag fast. Jag gillar verkligen berättarrösten. Anna är så härligt och uppfriskande självironisk. Jag skulle verkligen ha velat lära känna henne, innan hon försvann in i alkohol- och tablettdimman. Om det är något jag inte brukar gilla så är det missbrukande huvudpersoner, oavsett missbruk, men här är det på något sätt så berörande att det funkar. Ju längre in i boken jag kommer desto mer börjar jag fundera på om detta är ett fall av opålitlig berättare. Eller om Anna är den enda man kan lita på. Trots allt är det ju så att bara för att man är paranoid så betyder det inte, alltid, att man inte är förföljd.

Kvinnan i fönstret är väldigt bra, men den får ändå inte full pott. Det blir lite för mycket samma sak i lite för många sidor, vilket egentligen inte stör mig. Det blir liksom aldrig segt och tråkigt. Dessutom speglar det på ett bra sätt Annas urtrista och enformiga liv. Filmen? Ja, den kom igår. Och den sågs igår.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/05/kvinnan-i-fonstret-av-j-finn.html

Annie

2021-02-16

Jättebra

Denna bok handlar om stackars Annie som arbetat som psykolog men drabbats av sorg. Det gör att hon dricker massa alkohol och inte riktigt tar tag i sitt liv.
Hon spionerar på sina grannar genom sitt fönster och till slut får hon se något hemskt.
När man väl kommer in i boken håller den en i ett ganska fast grepp, man bara måste läsa vidare. Upplösningen är riktigt bra och spännande.

Tomas Karlsson

2020-03-24

Välskriven och trovärdig, gillar stämningen och att spänningen ligger och lurar mest hela tiden. Mycket bra.

Therese

2020-01-26

Generellt bra historia och bra flyt i språket, men huvudpersonen irriterar mig och det finns scener i boken som känns alltför orealistiska. Framför allt första delen av boken påminner även en hel del om romanen "Kvinnan på tåget". Om jag bara skulle rekommendera en av dessa romaner så tycker jag nog man bör välja "Kvinnan på tåget" istället.

2019-11-07

Helt thriller med en lite annorlunda touch.

Frida Tosterud

2019-10-21

Det här var en udda, fantastiskt bra bok! Kan varmt rekommenderas

J Eriksson

2019-08-10

Nja. Rätt trög sak detta, visserligen berättad på ett skickligt sätt, men känslan är att hela historien hade kunnat avhandlats på 100 sidor färre. Och visst har man på känn vem som är skurken?

Marc Moore

2019-08-08

Huvudperson gillar gamla svartvita rysare och boken känns som en Hitchcockfilm i bokformat.
Egentligen inget nytänkande men jag är svag för denna typ av böcker med många vändningar.

Erika E

2019-07-07

Sarah

2019-03-07

mycket bra! Här snackar vi tvist

Jessica

2019-02-20

Otroligt spännande. Jag gillade Kvinnan på tåget, men den här var bättre. Författaren har ett väldigt målande språk, kändes som att jag var där hela tiden. Slutet var troligen det mest spännande jag någonsin läst.

Sara AK

2019-01-30

Bra bok med mycket spänning!

Maria Jacobsson

2019-01-23

Lågmäld men intressant bok om en psykolog med psykiska problem.

Nina Gustafsson

2018-12-29

Bra driv i berättelsen. Läsvärd spänningsroman.

janne lindh

2018-12-14

Visst är det en så kallad bladvändare -- men det är lite för många blad att vända...

2018-11-03

Fastnade snabbt i denna berättelse och även om det var mycket jag anade tidigt var det skönt att jag med det mesta kände en viss osäkerhet. Jag känner med Dr Fox, ibland känner jag även skammen tillsammans med henne. Det är snyggt berättat med två teman. Spänningen samt hennes egen bakgrundshistoria med trauma och påföljande psykisk kollaps som kan drabba vem som helst, även en psykolog.

Monica Brandts

2018-10-23

Jag hade högt uppskruvade förväntningar. Den håller inte alls för dem. En svag 2. Jag tog mig dock igenom den.

Kerstin Hellgren

2018-10-17

Kan inte komma in i den här boken. Fattar inte vad som är så speciellt med den?! Ska man behöva lyssna på halva boken innan den blir intressant? Ledsen"!!

2018-09-09

Lyckas förvåna men den är lite tjatig, det hade kunnat vara lite mindre vin och filmer utan att den hade känts för tunn.

Kvinnan i fönstret är en spännande, gripande och snabbläst bladvändare med ett språk som flyter på bra och skarpa monologer och en god karaktärsutveckling. Känslan i boken är tryckande redan från början och eskalerar sedan boken igenom. Jag tycker om hur verkligheten vävs ihop med de svartvita filmerna i bakgrunden, det förhöjer läsupplevelsen.
Sen kan jag inte låta bli att fastna för karaktären Anna Fox, vilken kvinna.

2018-07-13

En trea för att det är så oerhört välskrivet. Så precist, så enkelt och ändå så framåtblickande hela tiden. Skarpt! Men handlingen: lite jobbigt att följa en deprimerad människas drickande och tablettmissbrukande/ickedrickande på 366 sidor (inte en nykter dag utan massvis med vinglas) innan det äntligen uppdagas vad det handlar om.

Läskig, lysande och vackert skriven!

A H

2018-04-24

Ann Simonsson

2018-04-12

Seg och tråkig i början men tar sig mot slutet.

2018-04-10

Betyg: 4,5 av 5.

Kvinnan i fönstret är en mycket bra bok. Som det står i beskrivningen, så är det en klassisk psykologisk thriller där inget är som det först verkar.

Boken är väldigt spännande, men också tragisk och berörande. Den beskriver psykisk ohälsa bra, men även kärlek.

Den är helt oförutsägbar med flera vändningar, och är väldigt svår att lägga ifrån sig, eftersom den är mycket, mycket spännande.

Rekommenderas absolut.