Kvinnan i fönstret

Finn, AJ

Anna Fox lever ensam och isolerad i sin lägenhet i New York. Om dagarna dricker hon vin, ser Hitchcockfilmer och spionerar på grannarna. En dag flyttar familjen Russell in i huset på andra sidan gatan. En mamma, en pappa, en tonårig son: på ytan den perfekta familjen. Så en kväll blir Anna vittne till nåt hon inte borde ha sett. Hennes värld faller samman. Vad var det hon såg? Har hon inbillat sig allt? Och vem är egentligen i fara?Kvinnan i fönstret är en klassisk psykologisk thriller där inget är som det först verkar.

Sarah

mycket bra! Här snackar vi tvist

Jessica

Otroligt spännande. Jag gillade Kvinnan på tåget, men den här var bättre. Författaren har ett väldigt målande språk, kändes som att jag var där hela tiden. Slutet var troligen det mest spännande jag någonsin läst.

Sara AK

Bra bok med mycket spänning!

Lågmäld men intressant bok om en psykolog med psykiska problem.

Nina Gustafsson

2018-12-29

Bra driv i berättelsen. Läsvärd spänningsroman.

janne lindh

2018-12-14

Visst är det en så kallad bladvändare -- men det är lite för många blad att vända...

Ambjörn Lundgren

2018-11-22

Bra flyt i texten. Spännande. Vid enstaka tillfällen blev jag lite irriterad på irrationellt beteende hos personer i boken. Det kändes lite tillrättalagt för att bevara spänningen. Men på det hela taget en väldigt bra bok.

2018-11-03

Fastnade snabbt i denna berättelse och även om det var mycket jag anade tidigt var det skönt att jag med det mesta kände en viss osäkerhet. Jag känner med Dr Fox, ibland känner jag även skammen tillsammans med henne. Det är snyggt berättat med två teman. Spänningen samt hennes egen bakgrundshistoria med trauma och påföljande psykisk kollaps som kan drabba vem som helst, även en psykolog.

Mikael Linder

2018-10-31

De höga förväntningarna jag hade på denna bok infriades inte. Platta karaktärer och en högst medioker handling. Den enda som jag riktigt brydde mig om hur det skulle går för var katten. En typisk b-film i bokformat. Kul dock med så många filmreferenser samt att det är ett ganska så modernt språk.

Monica Brandts

2018-10-23

Jag hade högt uppskruvade förväntningar. Den håller inte alls för dem. En svag 2. Jag tog mig dock igenom den.

Kerstin Hellgren

2018-10-17

Kan inte komma in i den här boken. Fattar inte vad som är så speciellt med den?! Ska man behöva lyssna på halva boken innan den blir intressant? Ledsen"!!

emmakicki

2018-09-09

Lyckas förvåna men den är lite tjatig, det hade kunnat vara lite mindre vin och filmer utan att den hade känts för tunn.

Kvinnan i fönstret är en spännande, gripande och snabbläst bladvändare med ett språk som flyter på bra och skarpa monologer och en god karaktärsutveckling. Känslan i boken är tryckande redan från början och eskalerar sedan boken igenom. Jag tycker om hur verkligheten vävs ihop med de svartvita filmerna i bakgrunden, det förhöjer läsupplevelsen.
Sen kan jag inte låta bli att fastna för karaktären Anna Fox, vilken kvinna.

2018-07-13

En trea för att det är så oerhört välskrivet. Så precist, så enkelt och ändå så framåtblickande hela tiden. Skarpt! Men handlingen: lite jobbigt att följa en deprimerad människas drickande och tablettmissbrukande/ickedrickande på 366 sidor (inte en nykter dag utan massvis med vinglas) innan det äntligen uppdagas vad det handlar om.

Läskig, lysande och vackert skriven!

Anita H

2018-04-24

Ann Simonsson

2018-04-12

Seg och tråkig i början men tar sig mot slutet.

2018-04-10

Betyg: 4,5 av 5.

Kvinnan i fönstret är en mycket bra bok. Som det står i beskrivningen, så är det en klassisk psykologisk thriller där inget är som det först verkar.

Boken är väldigt spännande, men också tragisk och berörande. Den beskriver psykisk ohälsa bra, men även kärlek.

Den är helt oförutsägbar med flera vändningar, och är väldigt svår att lägga ifrån sig, eftersom den är mycket, mycket spännande.

Rekommenderas absolut.