Kvinna utan minne

Lidbeck, Petter

Intelligent, svindlande och originell läsning. Eva Åström, Expressen SöndagDen är kort och ganska enkel, men den lämnar mig inte En stark fyra. Agneta Norrgård, SR P4 VästernorrlandJag öppnar ögonen. På min högra sida sitter en oklippt pojke med hängande axlar, till vänster två flickor i tidig skolålder. Mittemot mig har jag en fånigt leende man. Allt bra? frågar han. Jag förstår inte. Pratar han med mig? Jag har en gaffel i min vänstra hand, en kniv i den högra. På tallriken framför mig ligger en påbörjad pannbiff, sallad och potatis. Det är som om jag satt och åt. Mia Berggren drabbas av plötslig och oförklarlig minnesförlust. Hon minns varken familj eller vänner, har ingen aning om vem hon är. Hon genomgår omfattande undersökningar utan att läkarna hittar någon förklaring. Undan för undan tvingas hon återskapa sig själv utifrån andras förväntningar....

Pia Gummesson

2018-02-13

Mycket bra bok.Tänkvärd och fin bok.En oväntad pärla,som gick för fort att läsa ut,gick inte att lägga ifrån sig den.Kan varmt rekommendera den!

Marianne Skoglund

2018-01-31

Kul och tankeväckande om kvinna med minnesförlust. Påminner en del om Pija Lindenbaums Plats. Är det en slump att två barnboksförfattare skriver om en skavande vuxenvardag och en oförmåga att inordna sig i det konforma?

2018-01-17

Mia Berggren drabbas av plötslig och oförklarlig minnesförlust. Hon minns varken sin familj eller vänner och har ingen aning om vem hon är. Mia genomgår många undersökningar, men läkarna hittar ingen förklaring.
Jag har tidigare läst flera böcker av författaren, både barnböcker och de under pseudonym Hans Koppel. Jag gillar hans skrivsätt och stil. Kvinnan utan minne är inget undantag. Ämnet är oerhört fascinerande och intressant, det sätter igång många tankar på hur det skulle vara att hamna i den situationen. Det är intressant hur Mia omvärderar hela sitt tidigare liv, vad som uttrycktes på sociala medier, familjen och arbetslivet osv. Boken är väldigt snabb- och lättläst, läste ut den på dryga timmen, den hade gärna fått vara längre för min del. Det är en gripande bladvändare som naglar sig fast och är svår att släppa efteråt!

2018-01-17

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst sju böcker tidigare av Petter Lidbeck, men då under pseudonymen Hans Koppel, och jag har tyckt mycket om dom alla. Tror att det är alla böcker som han har skrivit, som är för vuxna. Sen så har han även skrivit en hel del böcker för barn och ungdomar.

Här kommer länkar till alla mina recensioner av hans tidigare böcker:

Dessa tre är en roman-trilogi: Vi i villa, Medicinen, och Kungens födelsedag.

Dessa tre är en thriller-trilogi: Kommer aldrig mer igen, Kom ska vi tycka om varandra, och Om döda ont.

Och denna är fristående: Hemvändaren.

Nu har jag alltså läst en åttonde bok, Kvinna utan namn, av Petter Lidbeck, som även den är en vuxenbok, men under hans eget namn.

Jag tyckte mycket om den här boken. Den är både humoristisk och berörande, rolig och gripande, och mycket tänkvärd. Det enda negativa med den, det är att den är lite för kort, som alla författarens böcker, enligt mig.

Rekommenderas varmt.