Gone Girl

Flynn, Gillian

| 2013

Nick och Amy Dunne har varit gifta i fem år. De har börjat om på nytt i en trygg småstad i Missouri. Men på deras bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. I parets villa finns tydliga spår efter en kamp på liv och död.Misstankar faller snabbt på den äkta mannen, som bedyrar sin oskuld och gör allt för att få polis, medier och omvärld på andra spår. Samtidigt ger Amys flera år gamla dagbok en bild av Nick som börjat bli allt annat än trevlig.Men är han verkligen en mördare? Och å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy Dunne någonstans? GILLIAN FLYNN är en av världens just nu mest hyllade kriminal-författare, och hennes tredje roman Gone Girl hör till det gångna årets stora deckarsuccéer. Mörka platser, som kom på svenska förra året, fick även den lysande recensioner och utnämndes bland annat av Yukiko Duke i SVT:s Gomorron Sverige till »Höstens absolut bästa deckare!« med betyget »en klar...

ElinsBokhylla

2022-01-28

Mina förväntningar inför denna bok var riktigt höga, jag har inte läst något av Gillian Flynn tidigare men efter att ha läst en del recensioner så såg jag fram emot att läsa denna bok. Men oj vad besviken jag blev, det var nästan så att jag inte ville läsa klart den men har jag börjat med en bok så måste jag läsa klart den.

Bokens handling är intressant men också väldigt klassisk, en kvinna som försvinner och hennes man är den första som blir misstänkt. Det hjälper heller inte att maken uppträder lite konstigt och allt fler ledtrådar och tecken på att maken inte alltid talar sanning.

Det är en rätt vanlig handling och rätt så klassiskt men jag hade ändå hoppats på en liten annorlunda tvist och på sätt och vis har ju boken en tvist men inte tillräckligt bra för att jag skulle uppskatta den så som så många andra har gjort.

Handlingen har potential till att bli göra det till en riktigt bra, spännande och psykologisk bok men många tvista och annorlunda karaktärer. Karaktärer som är psykotiska, ondskefulla, svartsjuka, naiva och egoistiska hade lett till en riktigt spännande och psykologisk thriller men tyvärr så förstördes det för mig när boken var så otroligt seg och lång.

Det tog väldigt lång tid för mig att ta mig in i boken, det var många gånger som jag hade lust att lägga undan boken och ge upp. Men det gjorde jag inte och på ett sätt är jag glad för det, för visst slutet var rätt okej och det var en jäkligt bra tvist till slut men boken i sig var alldeles för seg.
Böcker brukar ju börja lite långsamt och sedan komma igång efter några kapitel men så var det inte riktigt för mig i denna bok. Det var lite som att jag satt och väntade på att spänningen skulle komma, att något skulle hända men tyvärr fick jag vänta tills de allra sista kapitlen för att spänningen skulle komma.

Trots att jag upplevde boken som tråkigt och långsam så var slutet oväntat och med en rejäl tvist. Utan att spolia alltför mycket så hade jag mina aningar över hur boken skulle sluta men jag blev ändå lite överraskad över den extra tvisten Gillian Flynn hade slängt in.

Boken är i sig bra skriven, jag hittade några fel i meningsuppbyggnaderna och stavningen men det beror nog mest på översättningen men det är ändå lite smått irriterande.

Kapitlen är lite för långa för min smak, långa och lite väl utdragna. Det känns som att man skulle komma framåt i handlingen och att spänningen skulle komma igång men det gjorde den inte riktigt. Utöver bristen på spänning och fart så tyckte jag ändå att Gillian Flynn skriver bra och väldigt detaljerat.

Gone Girl av Gillian Flynn är en bok som har många tvistar, speciellt slutet. Däremot så upplevde jag boken som väldigt seg, förutsägbar emellanåt och alldeles för lång för mig. Boken har potential men tyvärr så kommer den inte riktigt upp i de stora förväntningar som jag hade, en stor besvikelse tyvärr.

Cissi

2020-12-15

Paulina Eriksson

2019-01-16

Fastnade tyvärr inte, men den var okej

Josefin Wahlén

2019-01-14

Romanen är välskriven och obehaglig. Den är verkligen bra och hypen kring den är förståelig. Kanske inget jag skulle läsa om den men det var verkligen bra. Man blev nästan lite paranoid efter ha läst den.

Karin Andersson

2019-01-05

Vilken vändning!

2018-02-02

Ja hypen kring boken har väl inte undgått någon. Jag brukar tycka att böcker på bestseller listor är så förutsägbara och skrattretande dåliga. Allmänt skräplitteratur. Denna är dock helt ok när det gäller spänning och kanske inte heller så förutsägbar. Den är däremot lite för osannolik och väl skruvad speciellt mot slutet. Dock ok tidsfördriv. Stark 2:a

Jimmy Tulpan

2017-11-18

Så smart och obehaglig. Lämnar en med en känsla av att ha blivit manipulerad. Men ändå sitter man kvar och vill läsa mer.

2017-07-10

Anna Maria Käll läser som vanligt bra, men boken är extremt långtråkig och ointressant. Den hade behövt kortas ner rejält.
Mitt betyg blir, en svag 2:a!

Maria Lindh

2017-07-10

Rolig läsning. Skriven på ett sätt som gör att man vill veta med. Smart, rappt och genomtänkt. Även om man stundtals ifrågasätter personernas omdöme och stundtals faktiskt vill be dom dra åt skogen. Men så kan det ju också få vara, tänker jag.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Ingen bok jag skulle rekommendera till någon. :(

My.loved.books

2016-07-04

WOW vilken bok! Hade väntat mig en bok som höll mycket hög klass men jag hade Aldrig väntat mig den jag fick när jag läste "Gone girl"! :D

Mikaela86

2015-10-21

Jag tyckte första halvan av boken var ganska seg och föll mig inte SÅ mycket i smaken, andra halvan blev däremot mycket bättre och mer intressant. Därav hamnar boken på mitten för mig i betygsväg. Jag tycker inte att språket i boken är i min smak men storyn blir mer spännande ju längre man läser. Läsvärd men ändå inget jag skulle rekommendera.

Peter Kronlöw

2015-10-04

En annorlunda och spännande berättelse! Oförutsägbar och full med överraskningar.

Karin Öberg

2015-09-12

Tungläst, lite tråkig. Ointressanta karaktärer, inte minst "bikaraktärerna" - hade velat veta mer om alla, och mindre om händelseförloppet.

Lina B

2015-08-12

Läste ut boken på 2-3 dagar mitt under tentaplugg. Dels för att jag ville hinna läsa den innan filmen kom ut, men framför allt för att jag inte kunde lägga ner boken! SÅ spännande!!

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Läste mer än halva boken innan jag kom på att jag sett filmen.. Det kanske säger mer om mig än om filmen, men nää, denna boken kändes ganska seg och tyvärr intetsägande.

Sussie S

2015-07-22

Eftersom jag älskade hennes "Mörka platser" så var förväntningarna skyhöga... men boken levde inte upp till dem. Början var utdragen och jag hatade den stundvis. Slutet levde ändå upp så mkt att det blev en 3:a.

Katarina Nord

2015-07-19

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag egentligen tycker om boken, den parallella historien svänger och pendlar mellan huvudpersonerna och länge är mina sympatier hos Amy oavsett vad hon ställer till med, men sedan svänger historien över. Ingenting blir riktigt som jag räknat med vilket är överraskande. Trots att boken är spännande saknar jag något, och jag tror det är att jag inte blir berörd av personerna eller har någon igenkänningsfaktor. En svag fyra blir det

2015-07-18

Jag vet att det kan vara vanskligt att läsa en bok som blivit hyllad och älskad av nästan hela bokbloggarmaffian, men jag tycker att jag brukar klara det ganska bra. Jag brukar förutsätta att alla andra helt enkelt har fel... Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/07/gone-girl-av-gillian-flynn.html

Victoire Marcel

2015-07-04

Egentligen inte alls "min genre" så att säga, men jag tyckte verkligen om denna roman. Otroligt obehaglig, känslan jag hade var ständigt "någonting är fel". Jag räknade ut de flesta twister i förhand, men det tog inte bort obehaget och den tryckande stämningen.

Lotta Karlsson

2015-06-24

Stark trea, en väldigt speciell bok. Snacka om relationsdrama...

Ally Regins

2015-06-09

Blev positivt överraskad. Inte alls min genre men i den här satt jag fast. Spännande och den har flera oväntade twister.

Anna Lindgren

2015-05-31

För seg för mig. Hade förväntat mig mer...Ingen måste-läsa-bok.

Ursula Stålhandske

2015-05-26

Blev lite besviken på slutet. Jag tycker inte riktigt att boken lever upp till sitt rykte.

Pernilla Lindholm

2015-05-03

Jag tycker nog faktiskt att filmen är snäppet vassare, men trots det en mycket bra bok!

PL *

2015-04-22

Förstår inte hypen runt den här boken. Spänningsthriller? Nja, knappast, va? Börjar bra men sedan går det bara utför. Trovärdigheten är inte hög. Och slutet..."What, that's it?"

Hanna Melin

2015-04-21

Filmen är oerhört trogen boken. Boken är förmodligen bättre på originalspråk.

Gunnel Lindström

2015-04-19

Skrämmande läsning om ett våldsamt relationsdrama. Tyckte boken blev allt bättre ju längre jag läste.

Cindy Tigerlind

2015-03-31

En annorlunda deckare/thriller. Sista delen höll tyvärr inte samma mått som genom resten av boken. Jag tyckte filmens slut, som är bättre, kunde ersatts istället.

Gone Girl var fascinerande. Det är omöjligt att inte ryckas med i historien och börja fundera över vad man själv hade gjort i samma situation. Visserligen är USA speciellt med sitt ganska egna rättssystem (en jury bestående av "vanliga" människor som ska ta ställning i brottsfrågor - i dagens läge är det nästintill omöjligt att inte färgas av medias framställningar, vilket gestaltas tydligt i boken) men faktum kvarstår: vad hade JAG gjort om jag blivit anklagad för mord på den jag delar mitt liv med?

Historiens vändningar är förbannat snygga. Ena sekunden har man vissa uppfattningar om personerna i berättelsen, i nästa uppslag vänds allt upp och ner. Det man först tyckte kändes som horribla personlighetsdrag känns plötsligt inte alls lika motbjudande. De kan omvandlas, få nya perspektiv. När de kommer fram i ett annat ljus, när någon annan berättar om dem, när andra ord används. Det är spännande att se vad ens egna förutfattade meningar och författarens ordval kan göra. Det är nästan värt en applåd i just det här fallet.

Gillian Flynn måste även vara en expert på relationer: hon sätter fingret på så många, små detaljer som jag känner igen mig i, både de dåliga (kanske framförallt de dåliga) och de bra. Hur man kan bli utled på varandra, hur man försöker göra sig till och vara the "cool girl" i början av ett förhållande (omg det avsnittet alltså, strök under av glatta livet. Samtidigt kände jag igen mig själv i cool girl, fast på det sättet att jag har många av de dragen PÅ RIKTIGT. Lite pinsamt. Men konceptet är så jäkla sant. Läs, så fattar ni. Vill inte spoila), hur det liksom kan vara skitjobbigt att vilja vara så öppenhjärtad som möjligt och samtidigt orolig och svartsjuk längst inne. Motstridiga känslor och sådär. Gah, det var SÅ BRA beskrivet och SÅ JOBBIGT att läsa!

Så varför en ynka trea i betyg? Jo, trots häftiga spot-on-beskrivningar och karaktärsförändringar och vändningar, så var jag aldrig riktigt fast. Ofta tyckte jag det var mest jobbigt att fortsätta läsa, det var så mycket problem och personlig nedgång (kanske inte så konstigt med tanke på bokens utgångsläge men jag har svårt för tragedier). Det var tungt! Och ibland lite väl konstigt? För att inte tala om slutet. [SPOILER ALERT!!!!] Blev _SÅ_ besviken. Vill inte ens se filmen längre pga fan, pallar inte med att det inte ska sluta bra. GAH. Frustrationen!!!!! Just vad gäller slut är jag lättköpt och blir nöjd bara det slutar lyckligt/fint. Därav trean: en starkt trea, dock. Hatten av.

Kevin Nguyen

2015-03-12

En fantastiskt bra bok med många s.k. "plot-twist". Man vet inte vem man ska lita på och bäst av allt, man har ingen aning om hur boken kan sluta. En bladvändare!

Ja, detta var verkligen en annorlunda ljudbok, förnämligt uppläst av Anna-Maria Käll. Här växlar verkligen sympatierna kraftigt. Jag tycker den är finurligt skriven, med en dagbok som hon har skrivit och där står det rätt klart ut vem som är den skyldige. Men där blir man fett lurad men varför säger jag inte. Det negativa är att boken blir lite väl lång, vilket gör att den blir ganska seg emellanåt.
Men jag gillade den och fann den väldigt underhållande.

Jenny Nordin

2015-03-02

Spännande och bra bok i början. Men när man närmar sig slutet blir bara boken sämre och sämre. Ger den trots allt en trea för att den var bra och intressant ett tag.

Carina B

2015-03-02

En bok som är rysligt bra skriven ur ett psykologiskt perspektiv. Ville inte riktigt att den skulle sluta som den gjorde vilket var lite av en besvikelse. Kommer fortsättning?

Anneli Johansson

2015-02-23

Annorlunda deckare där författaren har en enastående förmåga att beskriva hur en psykopat kan fungera.

Sara Sandquist

2015-02-22

Helt okej. En annorlunda berättelse hur en psykopat agerar. Jag blev väldigt nyfiken på filmen när jag läst ut boken.

Cissi Bergström

2015-02-21

Första halvan av boken var jätte bra. Andra delen blev ganska seg och slutet var för orealistiskt.

Kristina Norin

2015-02-05

Boken alla talar om är inte lika bra som de vill låta påskina. Den är långsam och storyn inte speciellt intressant. Har man sett filmen så ger den en mycket fullständig sammanfattning av boken. Så spara in ett par timmar och se filmen istället.

Susanne Rydvald

2015-01-24

Den är bra skriven men allt för mycket av det goda - typisk amerikansk hysteri vilken inte tilltalar mig - historien är alltför överdriven och boken slutar ännu värre än väntad

Tommy Olsson

2015-01-11

Film baserad på boken! Över 6 miljoner läsare! Det här måste ju vara nåt i hästväg. NOT! Jag blev ordentligt besviken på den här boken, kanske hade jag lite för höga förväntningar... Dels gillade jag inte berättarstilen (allt berättas i "jag-form/dagboks-format). Sedan tyckte jag att den var lite väl överdriven. Såg filmen efteråt som i mitt tycke är något bättre...

emilie johansson

2015-01-11

Skruvad historia.

Karin Löfstrand

2014-12-22

141220: Spännande med en "kul" vändning. Det är lätt att förstå att denna historia blivit Hollywoodfilm. Strålande uppläst av A-M Käll.

Frida Brandt

2014-12-20

Hade för höga förväntningar på den här boken. Otroligt seg och ganska rörig första halva. Tänker ändå ge filmen ett försök och hoppas på att den är bättre.

Y

Yngve Samuelsson

2014-12-20

Urtråkig, kacklig och oengagerande under de första 400 sidorna. De sista 100 sidorna är ett desparat försök att rädda handlingen - utan lyckas. Den ligger i samma klass som "Predikanten" av Camilla Läckberg. Då är Gillians bok "Mörka platser" betydligt bättre.

Anchi L

2014-12-18

Jag hade inte hört talas om varken bok eller film när jag köpte den här för att ha på en lång bussresa. Det var en slump att det blev just den här boken.
Det var ingenting som var varken bra eller lockande de första ... säg femtio sidorna men så vände det och jag fångades av den. Det är inte den bästa bok jag läst men helt klart en av de bättre av de bästa. Och nu ser jag fram emot den film jag läst i andras kommentarer här ska komma. (där fick jag till en ruskigt konstig mening haha)

Julia Billstein

2014-12-15

Spännande och riktigt obehaglig!

Josefine Ejebjörk

2014-12-14

En av de bästa böckerna jag läst i år, en ny vändning i nästan varje kapitel.

Elin Erikssonf

2014-12-14

Tragisk. För förutseende. Karaktärerna skapade en irritation som sitter kvar en längre tid.

Maria Larsson

2014-11-29

Det är segt. Stundtals osammanhängande. Rörigt. Jag tappar konstant intresset och märker hur jag på vissa ställen bara skummar igenom texten. Blir aldrig fängslad. Bara uttråkad. Vill att det ska ta slut.

Sedan ser jag trailern för filmen på tv och tänker: "kan den här lilla filmsnutten verkligen vara knuten till en så sorgligt tråkig bok?".

Som bok är Gillian Flynns "Gone girl" ett trist misslyckande. Som film är den ett mästerverk.

Nick och Amy Dunne har ett till synes perfekt äktenskap. Efter några hektiska år i New York har de slagit sig till ro i en sliten småstad i Missouri. Nick äger en bar tillsammans med sin tvillingsyster. Amy skriver dagböcker. Och det är de två parallella historierna som vi får följa.

På parets femte bröllopsdag försvinner Amy och Nick blir misstänkt. Var den perfekta idyllen bara en fasad?

I bokform en gäspning. I biosalongen tappar man andan.

Filmen är nämligen helt briljant. Trots sin längd (över två timmar) så är det ruskigt spännande från första sekunden. Och ingen förtjänar nästa års Oscar för kvinnliga huvudroll mer än Rosamund Pike.

Så strunta i boken. Se filmen istället.

Maria Larsson

2014-11-29

Ganska tråkigt skriven, jag tappade gång på gång intresset. Men filmen var en av de bästa jag någonsin sett! Låt boken vara och se den istället.