Gone Girl

Flynn, Gillian

| 2013

1:a tta veckor i rad p New York Times bestsellerlista! rets bsta deckare, utan konkurrens. LOTTA OLSSON, DN En alldeles enastende bra thriller. YUKIKO DUKE, GOMORRON SVERIGE, SVT Gone Girl r en lsfest. SVENSKA DAGBLADET Det bsta jag lst i spnningsvg p mnga r. JENS LILJESTRAND, EXPRESSEN Nick och Amy Dunne r paret som har allt. De r charmiga, smarta och framgngsrika. Efter ngra hektiska r i New York slr de sig ner i en liten smstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tnkt sig och snart avlser grlen varandra. P morgonen till deras femte brllopsdag r Amy pltsligt frsvunnen. I parets villa finns tydliga spr av vldsam strid. Misstankar faller snabbt p Nick, som bedyrar sin oskuld och gr vad han kan fr att f polis och media p andra spr. Amys dagbok ger dock en bild av Nick som r allt annat n sympatisk. Men r han verkligen en...

ElinsBokhylla

2022-01-28

Mina frvntningar infr denna bok var riktigt hga, jag har inte lst ngot av Gillian Flynn tidigare men efter att ha lst en del recensioner s sg jag fram emot att lsa denna bok. Men oj vad besviken jag blev, det var nstan s att jag inte ville lsa klart den men har jag brjat med en bok s mste jag lsa klart den.

Bokens handling r intressant men ocks vldigt klassisk, en kvinna som frsvinner och hennes man r den frsta som blir misstnkt. Det hjlper heller inte att maken upptrder lite konstigt och allt fler ledtrdar och tecken p att maken inte alltid talar sanning.

Det r en rtt vanlig handling och rtt s klassiskt men jag hade nd hoppats p en liten annorlunda tvist och p stt och vis har ju boken en tvist men inte tillrckligt bra fr att jag skulle uppskatta den s som s mnga andra har gjort.

Handlingen har potential till att bli gra det till en riktigt bra, spnnande och psykologisk bok men mnga tvista och annorlunda karaktrer. Karaktrer som r psykotiska, ondskefulla, svartsjuka, naiva och egoistiska hade lett till en riktigt spnnande och psykologisk thriller men tyvrr s frstrdes det fr mig nr boken var s otroligt seg och lng.

Det tog vldigt lng tid fr mig att ta mig in i boken, det var mnga gnger som jag hade lust att lgga undan boken och ge upp. Men det gjorde jag inte och p ett stt r jag glad fr det, fr visst slutet var rtt okej och det var en jkligt bra tvist till slut men boken i sig var alldeles fr seg.
Bcker brukar ju brja lite lngsamt och sedan komma igng efter ngra kapitel men s var det inte riktigt fr mig i denna bok. Det var lite som att jag satt och vntade p att spnningen skulle komma, att ngot skulle hnda men tyvrr fick jag vnta tills de allra sista kapitlen fr att spnningen skulle komma.

Trots att jag upplevde boken som trkigt och lngsam s var slutet ovntat och med en rejl tvist. Utan att spolia alltfr mycket s hade jag mina aningar ver hur boken skulle sluta men jag blev nd lite verraskad ver den extra tvisten Gillian Flynn hade slngt in.

Boken r i sig bra skriven, jag hittade ngra fel i meningsuppbyggnaderna och stavningen men det beror nog mest p versttningen men det r nd lite smtt irriterande.

Kapitlen r lite fr lnga fr min smak, lnga och lite vl utdragna. Det knns som att man skulle komma framt i handlingen och att spnningen skulle komma igng men det gjorde den inte riktigt. Utver bristen p spnning och fart s tyckte jag nd att Gillian Flynn skriver bra och vldigt detaljerat.

Gone Girl av Gillian Flynn r en bok som har mnga tvistar, speciellt slutet. Dremot s upplevde jag boken som vldigt seg, frutsgbar emellant och alldeles fr lng fr mig. Boken har potential men tyvrr s kommer den inte riktigt upp i de stora frvntningar som jag hade, en stor besvikelse tyvrr.

Cissi

2020-12-15

Paulina Eriksson

2019-01-16

Fastnade tyvrr inte, men den var okej

Josefin Wahln

2019-01-14

Romanen r vlskriven och obehaglig. Den r verkligen bra och hypen kring den r frstelig. Kanske inget jag skulle lsa om den men det var verkligen bra. Man blev nstan lite paranoid efter ha lst den.

Karin Andersson

2019-01-05

Vilken vndning!

2018-02-02

Ja hypen kring boken har vl inte undgtt ngon. Jag brukar tycka att bcker p bestseller listor r s frutsgbara och skrattretande dliga. Allmnt skrplitteratur. Denna r dock helt ok nr det gller spnning och kanske inte heller s frutsgbar. Den r dremot lite fr osannolik och vl skruvad speciellt mot slutet. Dock ok tidsfrdriv. Stark 2:a

Jimmy Tulpan

2017-11-18

S smart och obehaglig. Lmnar en med en knsla av att ha blivit manipulerad. Men nd sitter man kvar och vill lsa mer.

2017-07-10

Anna Maria Kll lser som vanligt bra, men boken r extremt lngtrkig och ointressant. Den hade behvt kortas ner rejlt.
Mitt betyg blir, en svag 2:a!

Maria Lindh

2017-07-10

Rolig lsning. Skriven p ett stt som gr att man vill veta med. Smart, rappt och genomtnkt. ven om man stundtals ifrgastter personernas omdme och stundtals faktiskt vill be dom dra t skogen. Men s kan det ju ocks f vara, tnker jag.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Ingen bok jag skulle rekommendera till ngon. :(

My.loved.books

2016-07-04

WOW vilken bok! Hade vntat mig en bok som hll mycket hg klass men jag hade Aldrig vntat mig den jag fick nr jag lste "Gone girl"! :D

Mikaela Metafor

2015-10-21

Jag tyckte frsta halvan av boken var ganska seg och fll mig inte S mycket i smaken, andra halvan blev dremot mycket bttre och mer intressant. Drav hamnar boken p mitten fr mig i betygsvg. Jag tycker inte att sprket i boken r i min smak men storyn blir mer spnnande ju lngre man lser. Lsvrd men nd inget jag skulle rekommendera.

Peter Kronlw

2015-10-04

En annorlunda och spnnande berttelse! Ofrutsgbar och full med verraskningar.

Karin berg

2015-09-12

Tunglst, lite trkig. Ointressanta karaktrer, inte minst "bikaraktrerna" - hade velat veta mer om alla, och mindre om hndelsefrloppet.

Lina B

2015-08-12

Lste ut boken p 2-3 dagar mitt under tentaplugg. Dels fr att jag ville hinna lsa den innan filmen kom ut, men framfr allt fr att jag inte kunde lgga ner boken! S spnnande!!

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Lste mer n halva boken innan jag kom p att jag sett filmen.. Det kanske sger mer om mig n om filmen, men n, denna boken kndes ganska seg och tyvrr intetsgande.

Sussie S

2015-07-22

Eftersom jag lskade hennes "Mrka platser" s var frvntningarna skyhga... men boken levde inte upp till dem. Brjan var utdragen och jag hatade den stundvis. Slutet levde nd upp s mkt att det blev en 3:a.

Katarina Nord

2015-07-19

Jag kan inte riktigt bestmma mig fr vad jag egentligen tycker om boken, den parallella historien svnger och pendlar mellan huvudpersonerna och lnge r mina sympatier hos Amy oavsett vad hon stller till med, men sedan svnger historien ver. Ingenting blir riktigt som jag rknat med vilket r verraskande. Trots att boken r spnnande saknar jag ngot, och jag tror det r att jag inte blir berrd av personerna eller har ngon igenknningsfaktor. En svag fyra blir det

2015-07-18

Jag vet att det kan vara vanskligt att lsa en bok som blivit hyllad och lskad av nstan hela bokbloggarmaffian, men jag tycker att jag brukar klara det ganska bra. Jag brukar frutstta att alla andra helt enkelt har fel... Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/07/gone-girl-av-gillian-flynn.html

Victoire Marcel

2015-07-04

Egentligen inte alls "min genre" s att sga, men jag tyckte verkligen om denna roman. Otroligt obehaglig, knslan jag hade var stndigt "ngonting r fel". Jag rknade ut de flesta twister i frhand, men det tog inte bort obehaget och den tryckande stmningen.

Lotta Karlsson

2015-06-24

Stark trea, en vldigt speciell bok. Snacka om relationsdrama...

Ally Regins

2015-06-09

Blev positivt verraskad. Inte alls min genre men i den hr satt jag fast. Spnnande och den har flera ovntade twister.

Anna Lindgren

2015-05-31

Fr seg fr mig. Hade frvntat mig mer...Ingen mste-lsa-bok.

Ursula Stlhandske

2015-05-26

Blev lite besviken p slutet. Jag tycker inte riktigt att boken lever upp till sitt rykte.

Pernilla Lindholm

2015-05-03

Jag tycker nog faktiskt att filmen r snppet vassare, men trots det en mycket bra bok!

PL *

2015-04-22

Frstr inte hypen runt den hr boken. Spnningsthriller? Nja, knappast, va? Brjar bra men sedan gr det bara utfr. Trovrdigheten r inte hg. Och slutet..."What, that's it?"

Hanna Melin

2015-04-21

Filmen r oerhrt trogen boken. Boken r frmodligen bttre p originalsprk.

Gunnel Lindstrm

2015-04-19

Skrmmande lsning om ett vldsamt relationsdrama. Tyckte boken blev allt bttre ju lngre jag lste.

Cindy Tigerlind

2015-03-31

En annorlunda deckare/thriller. Sista delen hll tyvrr inte samma mtt som genom resten av boken. Jag tyckte filmens slut, som r bttre, kunde ersatts istllet.

Amanda - Lsbulle

2015-03-16

Gone Girl var fascinerande. Det r omjligt att inte ryckas med i historien och brja fundera ver vad man sjlv hade gjort i samma situation. Visserligen r USA speciellt med sitt ganska egna rttssystem (en jury bestende av "vanliga" mnniskor som ska ta stllning i brottsfrgor - i dagens lge r det nstintill omjligt att inte frgas av medias framstllningar, vilket gestaltas tydligt i boken) men faktum kvarstr: vad hade JAG gjort om jag blivit anklagad fr mord p den jag delar mitt liv med?

Historiens vndningar r frbannat snygga. Ena sekunden har man vissa uppfattningar om personerna i berttelsen, i nsta uppslag vnds allt upp och ner. Det man frst tyckte kndes som horribla personlighetsdrag knns pltsligt inte alls lika motbjudande. De kan omvandlas, f nya perspektiv. Nr de kommer fram i ett annat ljus, nr ngon annan berttar om dem, nr andra ord anvnds. Det r spnnande att se vad ens egna frutfattade meningar och frfattarens ordval kan gra. Det r nstan vrt en appld i just det hr fallet.

Gillian Flynn mste ven vara en expert p relationer: hon stter fingret p s mnga, sm detaljer som jag knner igen mig i, bde de dliga (kanske framfrallt de dliga) och de bra. Hur man kan bli utled p varandra, hur man frsker gra sig till och vara the "cool girl" i brjan av ett frhllande (omg det avsnittet allts, strk under av glatta livet. Samtidigt knde jag igen mig sjlv i cool girl, fast p det sttet att jag har mnga av de dragen P RIKTIGT. Lite pinsamt. Men konceptet r s jkla sant. Ls, s fattar ni. Vill inte spoila), hur det liksom kan vara skitjobbigt att vilja vara s ppenhjrtad som mjligt och samtidigt orolig och svartsjuk lngst inne. Motstridiga knslor och sdr. Gah, det var S BRA beskrivet och S JOBBIGT att lsa!

S varfr en ynka trea i betyg? Jo, trots hftiga spot-on-beskrivningar och karaktrsfrndringar och vndningar, s var jag aldrig riktigt fast. Ofta tyckte jag det var mest jobbigt att fortstta lsa, det var s mycket problem och personlig nedgng (kanske inte s konstigt med tanke p bokens utgngslge men jag har svrt fr tragedier). Det var tungt! Och ibland lite vl konstigt? Fr att inte tala om slutet. [SPOILER ALERT!!!!] Blev _S_ besviken. Vill inte ens se filmen lngre pga fan, pallar inte med att det inte ska sluta bra. GAH. Frustrationen!!!!! Just vad gller slut r jag lttkpt och blir njd bara det slutar lyckligt/fint. Drav trean: en starkt trea, dock. Hatten av.

Kevin Nguyen

2015-03-12

En fantastiskt bra bok med mnga s.k. "plot-twist". Man vet inte vem man ska lita p och bst av allt, man har ingen aning om hur boken kan sluta. En bladvndare!

Ja, detta var verkligen en annorlunda ljudbok, frnmligt upplst av Anna-Maria Kll. Hr vxlar verkligen sympatierna kraftigt. Jag tycker den r finurligt skriven, med en dagbok som hon har skrivit och dr str det rtt klart ut vem som r den skyldige. Men dr blir man fett lurad men varfr sger jag inte. Det negativa r att boken blir lite vl lng, vilket gr att den blir ganska seg emellant.
Men jag gillade den och fann den vldigt underhllande.

Jenny Nordin

2015-03-02

Spnnande och bra bok i brjan. Men nr man nrmar sig slutet blir bara boken smre och smre. Ger den trots allt en trea fr att den var bra och intressant ett tag.

Carina B

2015-03-02

En bok som r rysligt bra skriven ur ett psykologiskt perspektiv. Ville inte riktigt att den skulle sluta som den gjorde vilket var lite av en besvikelse. Kommer fortsttning?

Anneli Johansson

2015-02-23

Annorlunda deckare dr frfattaren har en enastende frmga att beskriva hur en psykopat kan fungera.

Sara Sandquist

2015-02-22

Helt okej. En annorlunda berttelse hur en psykopat agerar. Jag blev vldigt nyfiken p filmen nr jag lst ut boken.

Cissi Bergstrm

2015-02-21

Frsta halvan av boken var jtte bra. Andra delen blev ganska seg och slutet var fr orealistiskt.

Kristina Norin

2015-02-05

Boken alla talar om r inte lika bra som de vill lta pskina. Den r lngsam och storyn inte speciellt intressant. Har man sett filmen s ger den en mycket fullstndig sammanfattning av boken. S spara in ett par timmar och se filmen istllet.

Susanne Rydvald

2015-01-24

Den r bra skriven men allt fr mycket av det goda - typisk amerikansk hysteri vilken inte tilltalar mig - historien r alltfr verdriven och boken slutar nnu vrre n vntad

Tommy Olsson

2015-01-11

Film baserad p boken! ver 6 miljoner lsare! Det hr mste ju vara nt i hstvg. NOT! Jag blev ordentligt besviken p den hr boken, kanske hade jag lite fr hga frvntningar... Dels gillade jag inte berttarstilen (allt berttas i "jag-form/dagboks-format). Sedan tyckte jag att den var lite vl verdriven. Sg filmen eftert som i mitt tycke r ngot bttre...

emilie johansson

2015-01-11

Skruvad historia.

Karin Lfstrand

2014-12-22

141220: Spnnande med en "kul" vndning. Det r ltt att frst att denna historia blivit Hollywoodfilm. Strlande upplst av A-M Kll.

Frida Brandt

2014-12-20

Hade fr hga frvntningar p den hr boken. Otroligt seg och ganska rrig frsta halva. Tnker nd ge filmen ett frsk och hoppas p att den r bttre.

Y

Yngve Samuelsson

2014-12-20

Urtrkig, kacklig och oengagerande under de frsta 400 sidorna. De sista 100 sidorna r ett desparat frsk att rdda handlingen - utan lyckas. Den ligger i samma klass som "Predikanten" av Camilla Lckberg. D r Gillians bok "Mrka platser" betydligt bttre.

Anchi L

2014-12-18

Jag hade inte hrt talas om varken bok eller film nr jag kpte den hr fr att ha p en lng bussresa. Det var en slump att det blev just den hr boken.
Det var ingenting som var varken bra eller lockande de frsta ... sg femtio sidorna men s vnde det och jag fngades av den. Det r inte den bsta bok jag lst men helt klart en av de bttre av de bsta. Och nu ser jag fram emot den film jag lst i andras kommentarer hr ska komma. (dr fick jag till en ruskigt konstig mening haha)

Julia Billstein

2014-12-15

Spnnande och riktigt obehaglig!

Josefine Ejebjrk

2014-12-14

En av de bsta bckerna jag lst i r, en ny vndning i nstan varje kapitel.

Elin Erikssonf

2014-12-14

Tragisk. Fr frutseende. Karaktrerna skapade en irritation som sitter kvar en lngre tid.

Maria Larsson

2014-11-29

Det r segt. Stundtals osammanhngande. Rrigt. Jag tappar konstant intresset och mrker hur jag p vissa stllen bara skummar igenom texten. Blir aldrig fngslad. Bara uttrkad. Vill att det ska ta slut.

Sedan ser jag trailern fr filmen p tv och tnker: "kan den hr lilla filmsnutten verkligen vara knuten till en s sorgligt trkig bok?".

Som bok r Gillian Flynns "Gone girl" ett trist misslyckande. Som film r den ett msterverk.

Nick och Amy Dunne har ett till synes perfekt ktenskap. Efter ngra hektiska r i New York har de slagit sig till ro i en sliten smstad i Missouri. Nick ger en bar tillsammans med sin tvillingsyster. Amy skriver dagbcker. Och det r de tv parallella historierna som vi fr flja.

P parets femte brllopsdag frsvinner Amy och Nick blir misstnkt. Var den perfekta idyllen bara en fasad?

I bokform en gspning. I biosalongen tappar man andan.

Filmen r nmligen helt briljant. Trots sin lngd (ver tv timmar) s r det ruskigt spnnande frn frsta sekunden. Och ingen frtjnar nsta rs Oscar fr kvinnliga huvudroll mer n Rosamund Pike.

S strunta i boken. Se filmen istllet.

Maria Larsson

2014-11-29

Ganska trkigt skriven, jag tappade gng p gng intresset. Men filmen var en av de bsta jag ngonsin sett! Lt boken vara och se den istllet.