Kvicksand

Swärd, Anne

| 2006

Det finns så många grimaser och skratt, huvudet fullt av snap-shots. Och ett enda stilla ögonblick: du, utsträckt på en röd filt i solen på bakgården. När livet brister sker det inte våldsamt, som man tror att det ska göra, det brister såpbubblelätt, lätt som tepåsens tråd glider ur sitt fäste, när man inte alls är beredd. Platsen är Köpenhamn i en nära framtid. Någonting har hänt - världen ser bara nästan ut såsom vi känner den. Adam kör runt i sin svarttaxi i natten. I Stadsarkivets källare har studenten Azra tagit jobb för att bokstavligen gå under jorden. Så korsas deras vägar. Att de har flera gemensamma beröringspunkter vet ingen av dem - inte än. Adam letar efter en försvunnen bror. Azra försöker hålla sig undan René, mannen som hon har brutit upp ifrån. På ett hotell i staden vistas en kvinna som ett slags fripassagerare. Hon har en förmåga att ofrivilligt...

Klinga

2011-03-30

Det går nästan inte att berätta något av handlingen om man inte vill förstöra andras läsning. Men jag förstår nu den kedja av hänförda rekommendationer som gick som en löpeld på BT. Det är en helt unik berättelse av en mycket stilsäker författare. Detaljerna gör om inte allt så det mesta. Det är sorgligt och mycket mänskligt.

Kenneth Olausson

2010-04-25

Man sjunker inte i kvicksand. Man fastnar. Som personerna i boken fastnat i en oförmåga att leva, omöjlig att ta sig ur. Om inte längtan till försoning hos den som svek först blir så stark att det kan bli möjlgt. Men blir den det? Kanske.

Henrik R.

2009-12-08

Platsen är ett aningens dystopiskt Köpenhamn. Bokens centrala gestalt är René, även om han aldrig direkt figurerar i boken. Vi lär känna honom dels via den bror han en gång övergav och dels via den flickvän som, långt senare, övergivit honom. En väldigt mörk historia.