Kurtisanen

"Det är spännande! Det är upprörande! Och mycket fängslande! Laestadius har ett klart feministiskt perspektiv på det hon berättar, och det gör hon med en vass och skarp penna." Yvonne Gröning, Dala-DemokratenSkulle vittnesmålen från #meetoo komma från 1700-talets Stockholm så skulle denna täta berättelse vara den som får oss att begripa att det inte var bättre förr. ... Ja, jag gillar denna bok. Jag tycker att det är smått genialt att använda den tid som Anna Laestadius Larsson känner så väl efter sina första tre romaner för att gestalta den utsatthet som många människor får möta från morgon till kväll. Eva Bergsten Sundberg, Norrländska SocialdemokratenBlott sexton år gammal debuterade hon på landets mäktigaste teaterscen, Bollhuset. Från logerna blickade kungen och hans hov ner på henne. Förmögna män mätte henne med lysten blick. Hennes skönhet var en förbannelse...

2020-04-10

En bok som växte mot slutet. Det höjde betyget en del att Beata Charlotta är en faktisk historisk person och det var intressant att få följa hennes liv. En trevlig bok trots att det var ett mindre trevligt liv och livsöde.

Malin R

2019-09-23

Beata Charlotta Ekerman - körflicka och äldst i en syskonskara boendes hos sin frånskilda mor. För att få mat på bordet därhemma måste man ibland frångå sin uppfostran - så Beata Charlotta börjar sin bana som "bättre mamsell". Hennes liv rymmer både kärlek och sorg, landsförvisning och spioneri, falska och sanna vänner, hopp och förtvivlan.
***
En härligt tjock bok som är svår att släppa. Anna Laestadius Larsson har än en gång skrivit en fascinerande roman med avstamp i verkligheten. Beata Charlotta känns verklig - och det är inte alltid hon är sympatisk, men man känner för henne. Det var nog inte lätt att vara kvinna under 1700-talet...

Nerdy Books

2019-07-31

Jag älskar författarens tre tidigare böcker som verkligen höll mig som klistrad vid böckerna när jag läste dem.
Den här höll dock inte riktigt samma klass. Jag upplevde att den var lite upprepande med mycket beskrivningar och inte så mycket dialoger, men samtidigt kanske det blir så när handlingen baseras på en historisk person? Jag vet inte, men boken var lite långtråkig i jämförelse med de tre första, tyvärr. Den är dock inte dålig för det!

Solveig Andersson

2019-05-29

talbok, storytel
Briljant och mycket informationsrik läsning som berör, intresserar och lämnar efter sig ett mycket positivt kvardröjande intryck. Läs den!

Fängslande, stark & skickligt skriven!