Kunzelmann & Kunzelmann

Den som har läst Carl-Johan Vallgrens För herr Bachmanns broschyr, från 1998, kommer att känna igen det dräpande och gycklande draget i den fräcka samhällskritiken när Vallgren nu beskriver Sverige på det begynnande tvåtusentalet. De läsare (och de är många) som dessutom fascinerats av hans berättarglädje i Augustprisvinnaren Den vidunderliga kärlekens historia (2002) kommer också att få sitt; här finns en liknande kombination av dramatiskt fabulerande och gripande oförutsägbara öden, mot en fond av stämningar och händelser som skildras med historisk exakthet.  Vallgren gör comeback med en djupt underhållande och sylvass skälmroman om brott och bedrägeri, om falskhet och äkthet. När Viktor Kunzelmann dör framför sitt staffli, 83 år gammal, rullar en osannolik historia upp sig för hans son Joakim. Den har sina rötter i mellankrigstidens Tyskland, utspelar sig under andra...

Safira Blom

2020-12-07

Saga Forslund

2015-01-05

Lite för seg. Inte som En Vidunderlig historia! Tyvärr.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

En intressant historia.

Marc Moore

2013-12-22

Hade vunnit på att kortas ned med hälften. Större delen av boken verkar gå ut på att visa oss läsare hur intellektuell författaren är. Blir tröttsam läsning.
Dessutom kan jag inte säga att jag fastnade för någon av karaktärerna. I slutet verkade författaren närma sig någon typ av deadline och smidigt men föga trovärdigt avslutar allt med en väldig fart. Nä vilken besvikelse efter att ha läst hans "den vidunderliga kärlekens historia".

Lars Willfors

2013-08-01

Ambitiöst och mastigt. Svensk samtidslitteratur från sin näst bästa sida!

Ethel Åslund

2013-05-18

Jag förälskade mig i den här boken; språket, och handlinge:n Kunzelmann senior, och frågan om vad som är äkta (konst, liv, kärlek) och vad som är falskt. KUnzelmann junior - å, det måste vara det mest ryggradslösa blötdjur jag nånsin stött på, så vidrig, så ömklig, och med lika mycket känsla för ekonomi som ryggrad. Slutet - nej, det tror jag inte ett ögonblick på.

Hannes Skarin

2013-03-27

Nja. Var rätt så trött på andra-världskriget-och-Tyskland efter Boktjuven. Precis som Den vidunderliga kärlekens historia är språket fantastiskt. Jag känner mig som en liten, illitterat, dum pojke, med ett ordförråd lika tomt som Kunzelman den yngres bankkonto när jag läser böckerna. Tyvärr tycker jag även här att själva historien är svårsmält, inte särskilt fängslande och allt för utdraget.

Ingen behärskar den svenska språket som Carl-Johan Vallgren, dock.

Annika Sjöström

2013-03-06

Inte tyckte jag att det var så bra inläsning! Jag blev faktiskt lite irriterad på felaktiga uttal! Fy mig!!

2012-12-04

Gillade boken, men historien om Victor är bättre än den om hans son Joakim. Hade ganska svårt stundtals att ta mig igenom den. Men det bättrade sig när jag läst drygt halva boken. Då kunde jag t.o.m. börja känna lite sympati för sonen.

lillemor lindqvist

2012-11-12

Ena halvan Superbra , den andra rätt kass. Synd att de två gick parallellt bara så man var tvungen att läsa klart hel boken

Ellinor Karlberg

2012-07-22

Carl-Johan Vallgren skriver på ett fantastiskt sätt, vilken fantasi och fantastiskt språk! Ser fram emot att läsa fler av hans böcker.

Lasse Nordenhem

2012-06-14

Historien om Kunzelmann den yngre är fantastisk. Komisk, fängslande och vissa meningar läste jag om flertalet gånger då de var så briljanta. Viktor Kunzelmanns äventyr tråkas dessvärre ut mig efter ett tag, blir ett allt för stort namedroppande av konstnärer och en lite linjär handling i förfalskandet.

Erika Wiman Snäll

2012-06-05

Som så ofta i böcker med parallella handlingar så är inte båda historierna lika intressanta. Här är det den i dåtid som är engagerande. Nutidens historia känns som en blek Ulf Lundell-kopia...

Pernilla Lindholm

2012-05-05

För mig var det här en ganska ojämn roman. Jag älskade verkligen delarna med Viktor, men Joakims del i historien hade jag nästan klarat mig utan. Så då får helt enkelt betyget landa lite mittemellan med en trea. Det som dock alltid får en femma hos Vallgren är språket som är underbart!

Åsa G-H

2012-03-31

Svårt att toppa "Den vidunderliga kärleken...", och detta är verkligen något helt annat. Jag är stormförtjust i Vallgrens språk, oftast har jag inte mycket till övers för ordbajseri, men när det görs så skickligt så är det ju bara en njutning. Kanske något ojämn på det viset att Kunzelmann d.ä. och d.y. är så pass olika och formen för deras kapitel också är det, men för det mesta är det uppfriskande. Det blir mer Vallgren för mig i framtiden.

Marie Larsson

2012-03-20

Ångrar att jag köpte den. Första delen om Kunzelmann den äldre var bra, men sen tröttnade jag totalt. Jag som tyckte "Den vidunderliga kärlekens historia" var något av det bästa jag läst... Vilken helomvändning.

Maria Jönsson

2011-12-10

Ostrukturerad och konstig. Besvikelse.

Karin Söder

2011-10-18

Boken hade lika gärna kunnat få två som fem stjärnor! Delarna om Kunzelmann d ä får absolut fem stjärnor men större delarna om Kunzelmann d y får banne mig en stjärna. Får känslan av att Vallgren skulle vara betjänt av att läsa Kings bok om att skriva. Skala av allt onödigt är en av Kings paroller och det vet inte Vallgren mycket om... Ordbajseri och försök till att stila är ord som infinner sig. Boken får till slut tre stjärnor men som sagt Kunzelmann d ä förtjänar fler!

2011-10-05

Mycket bra bok. Vallgren är en riktigt bra författare. Även om denna bok är långt ifrån "Den vidunderliga kärlekens historia" så övertygar berättelsen. Både rolig och tragisk på samma gång. Jag kände verkligen igen Joakim i berättelsen. Personer som lever i sin egen lilla värld finns det gott om och jag kände igen flera som jag känner. Jag tycker att den fakta som någon störde sig på gör att berättelsen känns än mer trovärdig. Enda minustecknet med boken är att den är något ojämn. Lite seg bitvis.

Carina B

2011-07-12

Mycket välskriven men lite långdragen emellanåt. Inte alls lika bra som den oändliga kärlekens historia. Intressant historiskt perspektiv samt hur detaljrikt arbetet kring tavelrestaurering ser ut, intressant!

Maria Klamas

2011-06-18

En härlig bok som överraskade mig stort!! Var väldans sugen på den länge och fick den i disputationspresent tillsammans med en mängd andra böcker som ett start-kit till mitt drömmars mål som är ett antikvariat i Paris. Läste boken och överraskades stort av vändningen... sånt gillar jag, när det inte är förutsägbart. Oerhört intressant att följa krigets historia på ett hela annat sätt.... och däremellan sonens sökande efter sin far, mor eller snarare sig själv??!! Det enda som drog ner betyget från en femma är just det växelvisa från nutid till dåtid, jag tröttnar lätt på sånt... men ändå, rekommenderas starkt!!

Farbror Barbro

2011-05-29

Den sämsta Vallgrenboken, tyvärr....

Lars Andersson

2011-05-16

Min första bok av Vallgren. Jag tycker han skriver som en av dom stora, så det gjorde mig imponerad. En fantasirik bok som är bra och lättsamt skriven. Svag 4:a.

jörgen jönsson

2011-02-26

Stark och intressant början men ett lite för summariskt "happy ending" för min smak

Fantastisk bok! Älskade ?Den vidunderliga kärlekens historia? och här kommer ytterligare en otroligt fascinerande berättelse, satiriskt skriven och med skeenden och händelser som ständigt får mig att fundera över vad som är rätt eller orätt, falskt eller sant och vad/vem som bestämmer vad som är äkta! ?Historien startar under mellankrigstidens Tyskland, utspelar sig under andra världskriget och löper vidare in i vår tids Sverige. KUNZELmann & KunzelMANN är på samma gång en sinnrik berättelse om historiens makt över människan och en dräpande skildring av vår samtid?. Underbar, läs den eller ännu hellre hör den med Vallgren själv som uppläsare ?

Anna

2010-12-22

Det känns verkligen som att författaren vet vad han pratar om, hela romanen känns gedigen och välskriven. Jag uppskattar att olika tider är sammanvävda och att karaktärerna känns välbyggda.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Älskade hela boken, särskilt historien om fadern. Slutet kändes dock lite väl tillrättalagt.

Äckelmagade ska nog inte läsa denna bok

frida lindkvist

2010-11-02

lättläst utan att vara banal och jäkligt intressant.

Petter Johansson

2010-10-15

Fantastisk bok! Tänk bara om CJV hade skippat sista kapitlet...

Pendlar från svag trea upp till stark fyra vissa delar. Upplever berättelsen om Kunzelmann dä som mycket mer intressant än den om Kunzelmann dy, som många gånger mest känns ytlig och överspelad. Kanske ett tecken i tiden...?

Agneta K.

2010-08-21

Som många andra tycker jag den är svår att betygsätta (blev en 3:a). Berättelsen om pappan var riktigt bra, genomtänkt och välarbetad, men delen om sonen saknade helt styrsel och mål. Många lösa ändar som aldrig knöts ihop. Gillar den trots svagheterna.

Ulf Gustafsson

2010-08-09

En saga. En bra saga, men den når icke samma förväntade höjder som Vallgrens "Den vidunderliga kärlekens historia". Berättelsen är ömsom spännande, ömsom gripande för att sen emellanåt blir inte lika fullt spännande eller gripande varför den hamnat i träda på natttygsbordet i omgångar. Men nu är den slutläst. Till slut. Det kunde blivit en 3:a eller, nja en 3.5 i.a.f. Men Vallgrens språk lyfter smeksamt fram de båda historierna på ett magnifikt sätt och jag måste sätt en fyra, trots allt.

Fredrik S

2010-07-26

Saknar tempo och fokus i denna roman utan styrfart.

Angelica Hvass

2010-07-05

Jag älskade hans andra böcker och kastade mig över den här.. Blev mycket besviken! orkade inte ens läsa klart den..den var rörig och jag tyckte att handlingen var ointressant..fångade inte mitt intresse..såå tråkigt

Felicia Dahlqvist

2010-06-25

Lite svår att bedömma, får en trea. Jag tyckte om att läsa den men vissa delar gillade jag inte. Dock att den tar upp lite om homosexuellas situation under andra världskriget, om än inte särskilt djupt, är ett plus. Men boken fångade mitt intresse och det är ju ett bra betyg ändå.

Maria Sundin

2010-06-16

Ojämn och knepig tyckte jag. Berättelsen om pappan var genial, välskriven och fin. Det om sonen däremot? Nej. Ingen favorit hos mig.

Helena Niininen

2010-06-06

En helt underbar berättelse. Vallgren kanske kan få Nobelpriset någongång i framtiden om han fortsätter att skriva i den här klassen. Rekommenderas att läsas av alla.

Janita sundblad

2010-05-27

I gentligen skulle jag vilja ge den här boken tre + , berättar glädjen är slående men han staplar massor av ord på varandra i bland på ett sätt som inte tilltalar mig, delen som handlar om faderns liv är verkligen bra , men handlingen om sonen i nu tid tycker jag var överdrivet och inte så bra

Gunnel Klementsson

2010-05-13

Blev mycket irriterad på denna bok. Började läsa den och slutade. Ville dock ändå fortsätta några veckor´senare. Kändes som om minst två olika personer skrivit boken.

Merja A

2010-04-19

Sträckläste boken över en helg. Den var relativt lättläst
och väldigt intressant- särskilt delarna med Kunzelmann den äldre.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Ojämn

C L

2010-03-29

Jag har suttit och funderat på om det skulle vara en fyra eller femma? Men bestämde mig för en femma. Det var slutet som fick mig att fundera. Slutet av del 7 gick för fort, alldeles för fort. Det var ett för abrupt slut, för min del kunde han gärna ha skrivit 200 sidor till. Hur gick det till när Asta & Viktor låg med varandra? Hallå, det är ju spännande!! Och varför blev Joakim normal??? Om det är en hyllning till originaliteten, varför blir Joakim en ännu sämre kopia? Det är trist med normaliteten - det blir platt, grått, tråkigt. Jag älskar Vallgrens språk. Satiriskt, romantiskt, hårt, mjukt och dalande mysigt! :) Jag saknar att läsa boken! Vallgren är min svenska Irving!! :)

Hedvig K

2010-03-22

Nä, jag orkar faktiskt inte med denna - efter 175 sidor kan jag fortfarande inte uppbåda något större intresse. Gillade hans förra bok jättemycket!

Karin Löfstrand

2010-03-22

10-03-22: Äntligen en riktig härlig läsupplevelse!! Vilket språk och vilka fängslande karaktärer. Vallgren har verkligen ett språk och ett berättarsätt som tilltalar min smak. Det var ingen lättsmält läsning, den tog sin lilla tid vilket bara var positivt. Jag hade hela tiden känslan av att jag inte ville komma för fort framåt. Kunzelmann den äldre hade verkligen ett speciellt livsöde. Det är svårt att föreställa sig kaoset i Europa under och efter andra världskriget, men denna historia ger en inblick hur det mycket väl kunnat vara. Bästa läsupplevelsen på länge!

Magnus Hoem

2010-03-22

Kul historia, inte alls som jag trodde. Gillar framförallt delarna om Victor, de var riktigt bra.

Clara L

2010-03-17

Ser även jag fram emot nästa bok, även om den här inte är en av Vallgrens bättre. Ibland glimtar det till på riktigt, men ibland blir det lite överdrivet, och man slutar tro pa karaktärerna.

Anders Bäccman

2010-03-16

Vallgrens bästa, vill jag hävda. Tycker att hans tidigare har tenderat att byta form någonstans i mitten, lite som om han inte orkat ända in i kaklet eller plötsligt insett att han ju måste avsluta berättelsen någonstans. Den här känns mer välskriven rent formmässigt.

2010-02-09

En mycket ojämn roman. Jag måste ändå rekommendera den, därför att berättelsen om Kunzelmann den äldre är så intressant och underhållande. Avsnitten om den yngre har sina satiriska poänger men är i stort sett för långa och tråkiga och bitvis nästan äckliga. Jag skumläste mycket i boken.

Erik a

2010-02-01

tyvärr lite klichémättad vilket drar ner betyget. Annars mkt bra!