Kunskapens frukt

Strmquist, Liv

| 2014

"Strmquists absolut strsta styrka ligger dock varken i hennes akademiska och historiska kunskap eller sttet att sylvasst skrskda vr samtidskultur. Det r hennes befriande humor och frmga att skapa visioner som verkligen fr mig att jubla." Elin Grelsson, Gteborgs-PostenLiv Strmquists nya seriealbum Kunskapens frukt handlar om det som brukar kallas fr det kvinnliga knsorganet. Vad r det fr ngot? Och varfr har mnskligheten ett s extremt osoft, bordelineartat love-or-hate-relationship med just denna mnskliga kroppsdel?I en brokig mosaik bestende av gamla greker, stenlderskvinnor, Sigmund Freud, Magnus Uggla, prinsessan Trnrosa, hinduistiska gudinnor, Dogge Doggelito, biologibcker och Stig Larsson frsker Liv Strmquist knpa ihop en bild av det organ som Gustave Coubert kallade "Vrldens ursprung". Albumet innehller ocks den fullstndiga, 40 sidor lnga mens-serien...

Lovisa Sttenhag

2017-03-06

Ett mensterverk!
Liv Strmquist skriver humoristiskt om bl.a. hur mns slutsatser om kvinnor och deras kroppar orsakat mycket ondigt lidande genom historien, ssom hxprocesser och nsoperation(!) mot mensvrk! Strmquist har hmtat inspiration och granskat allt frn Bibeln och Freud till dagens lrobcker i biologi och funderingar p Familjeliv.se. Mycket underhllande, kan dock tycka att formuleringar som att kristendomen r en patriarkal religion saknar perspektivet att patriarkatet inte ndvndigtvis r Guds vilja, utan snarare kan vara en konsekvens av syndafallet (dr BDE mannen och kvinnan syndade, inte bara kvinnan, som det ibland framstlls som). Kan ocks tycka att det r fascinerande hur Strmquist kan hitta fel i s mnga biologi- och sexualundervisningsbcker, men inga fel p umo.se eller i RFSU:s texter. Det tycker jag hade lyft boken och gett den mer nyans i vr samtid. Men fortfarande en bra bok som inte lmnar ngon oberrd! Den har mnga viktiga budskap. Man* br lsa den!

Magdalena Hanell

2016-07-09

Allmnbildande med humor. Kan det bli bttre?!

Folkbildning av hgsta klass! Oerhrt roligt och frdrvligt p samma gng. Om synen p det frsta knet.

Camilla Nilsson

2015-06-07

Uppenbarligen vldigt tematiskt (det kvinnliga underlivet) vilket r bde intressant och upplysande, men inte lika skrattframkallande som tidigare serier jag har lst av samma tecknare. ven om jag lmnas med en vldigt bitter smak i munnen (pga. vrt samhlles och kulturs omfattande mysogyni) knner jag mig ocks ovanligt strkt av att veta att myterna lyfts fram och totaldemoleras av Strmqvist. S bravo, bravo indeed.

Lars Martinsson

2015-04-26

Inte hennes bsta, men sjlvklart obligatorisk lsning!

Jenny Cahier

2015-04-13

Mycket vetenskaplig om ett mne som sllan diskuteras.

Anja

2015-04-07

Strmquist r upplysande och skarp som vanligt. Hon r rakt p, saklig och sprutar ut anekdoter och historik kring hanterandet och icke-hanterandet av fittan. Mycket lsvrd och underhllande.

Ellinor

2015-03-13

Om jag endast skulle f lsa en enda bok om och om igen fr resten av mitt liv skulle jag vlja denna.

Amanda Boustedt

2015-02-07

LS!!

Karin Stenman

2015-01-13

Genial som det mesta Liv producerar.

Ulrika Hkansson

2015-01-06

Ja, jttebra! Jag var inte frtjust i "Prins Charles..." vilket retade mig, jag VILLE ju gilla. Men den hr, den r information och underhllning i perfekt matchning. Hrligt!

Som ngon tidigare skrev: Obligatorisk kurslitteratur i gymnasiet.

Sandra Bjrn

2014-10-30

<3<3<3<3<3<3<3<3 HJRTA

Sara Urger

2014-10-22

Fantastiskt bra! Roligt, faktaspckat, irriterande och peppande p samma gng. Infr som kurslitteratur i gymnasiet NU!

Alexandra Wahlstrm

2014-09-30

En bok jag vill ge till alla jag knner. Bara s att den finns i alla bokhyllor.

Vedrana Sivac

2014-09-16