Kunskapens frukt

Strömquist, Liv

| 2014

"Strömquists absolut största styrka ligger dock varken i hennes akademiska och historiska kunskap eller sättet att sylvasst skärskåda vår samtidskultur. Det är hennes befriande humor och förmåga att skapa visioner som verkligen får mig att jubla." Elin Grelsson, Göteborgs-PostenLiv Strömquists nya seriealbum Kunskapens frukt handlar om det som brukar kallas för det kvinnliga könsorganet. Vad är det för något? Och varför har mänskligheten ett så extremt osoft, bordelineartat love-or-hate-relationship med just denna mänskliga kroppsdel?I en brokig mosaik bestående av gamla greker, stenålderskvinnor, Sigmund Freud, Magnus Uggla, prinsessan Törnrosa, hinduistiska gudinnor, Dogge Doggelito, biologiböcker och Stig Larsson försöker Liv Strömquist knåpa ihop en bild av det organ som Gustave Coubert kallade "Världens ursprung". Albumet innehåller också den fullständiga, 40 sidor långa mens-serien...

Magdalena Hanell

2016-07-09

Allmänbildande med humor. Kan det bli bättre?!

Folkbildning av högsta klass! Oerhört roligt och fördärvligt på samma gång. Om synen på det första könet.

Camilla Nilsson

2015-06-07

Uppenbarligen väldigt tematiskt (det kvinnliga underlivet) vilket är både intressant och upplysande, men inte lika skrattframkallande som tidigare serier jag har läst av samma tecknare. Även om jag lämnas med en väldigt bitter smak i munnen (pga. vårt samhälles och kulturs omfattande mysogyni) känner jag mig också ovanligt stärkt av att veta att myterna lyfts fram och totaldemoleras av Strömqvist. Så bravo, bravo indeed.

Lars Martinsson

2015-04-26

Inte hennes bästa, men självklart obligatorisk läsning!

Jenny Cahier

2015-04-13

Mycket vetenskaplig om ett ämne som sällan diskuteras.

Anja Å

2015-04-07

Strömquist är upplysande och skarp som vanligt. Hon är rakt på, saklig och sprutar ut anekdoter och historik kring hanterandet och icke-hanterandet av fittan. Mycket läsvärd och underhållande.

Ellinor Ö

2015-03-13

Om jag endast skulle få läsa en enda bok om och om igen för resten av mitt liv skulle jag välja denna.

Amanda Boustedt

2015-02-07

LÄS!!

Karin Stenman

2015-01-13

Genial som det mesta Liv producerar.

Ulrika Håkansson

2015-01-06

Ja, jättebra! Jag var inte förtjust i "Prins Charles..." vilket retade mig, jag VILLE ju gilla. Men den här, den är information och underhållning i perfekt matchning. Härligt!

Som någon tidigare skrev: Obligatorisk kurslitteratur i gymnasiet.

Sandra Björn

2014-10-30

<3<3<3<3<3<3<3<3 HJÄRTA

Sara Urger

2014-10-22

Fantastiskt bra! Roligt, faktaspäckat, irriterande och peppande på samma gång. Inför som kurslitteratur i gymnasiet NU!

En bok jag vill ge till alla jag känner. Bara så att den finns i alla bokhyllor.

Vanja Södergren

2014-09-16

Byt ut all sexualundervisning mot obligatorisk läsning av Kunskapens frukt!!!!!

Vedrana Sivac

2014-09-16