Kungens födelsedag

Koppel, Hans

| 2010

Kungens födelsedag är Hans Koppels tredje och avslutande bok i en triptyk om människor som vill vara mer än de är. Huvudperson denna gång är kungen. Kungen dagdrömmer om att göra skillnad. Men vad ska en kung ta sig till i ett land som inte bjuder på minsta lilla statskupp ? Samtidigt i Sverige: En livvakt tänker osunt mycket på Borlänge, några unga miljöaktivister vill förändra världen, en mansforskare lobbar hårt för att sälja sina floskler, en ung stjärnadvokat vill mest bara ligga med sin man, Maléne Norén har barnasinnet kvar. Och Elin fyller snart 110 Pseudonymen Hans Koppel gjorde en liten sensationsdebut med kortromanen Vi i villa (2008). Boken är en träffsäker samhällssatir och en detaljskarp skildring av manlig medelklassångest och statushets i ett svenskt villasamhälle. I de översvallande recensionerna beskrevs den som sataniskt stilren, kärnvapenbestyckad villaångest...

2022-04-23

Den sista boken i Hans Koppels triptyk och utan tvekan den absolut bästa. En riktig liten pärla till bok där Koppel på ett snyggt och överraskande sätt lyckas koppla samman bokens till synes helt olika karaktärer med varandra. En fartfylld liten bok om b.la. Kungen och några galna miljöaktivister. En riktig sträckläsarbok som jag varmt kan rekommendera!
Toppbetyg!

Inte riktigt lika bra som "Vi i villa" och "Medicinen" (som var bäst av de tre) men fortfarande humoristiskt, träffsäkert och lättläst. Tre små pärlor har han åstadkommit! Hans andra böcker är en helt annan genre, spännande och obehagliga. Att Koppel dessutom är barnboksförfattare under sitt riktiga namn visar vilken bredd han har som författare!

Anna Hedenstedt

2014-01-26

I stil med hans andra två böcker i sviten. Befriande kort med mycket innehåll ändå.

2013-11-28

Nu har jag även läst den tredje och avslutande boken i Hans Koppels trilogi. Även den här boken var mycket kort, endast lite drygt etthundra sidor, och väldigt snabbläst. Men precis som dom två tidigare böckerna, ?Vi i villa? och ?Medicinen? så var den bra och tänkvärd.

Henrik R.

2011-04-28

Bra. Många olika karaktärer på väldigt få sidor; snygg ihopvävning av historier.

Eva Bohman

2011-02-25

Inte så bra som hans två tidigare böcker, det var lite svårt att komma ihåg alla inblandade personer och vem som var vem. Ändå många tänkvärda reflektioner.

Fiona *

2010-09-07

Humorn ät tråden när han nu skrivit tre på raken, kortromaner som vittnar om känsla för skenbart banala detaljer, distinktioner och tecken i tiden.

Men jag har läst det liknande i Raymond Carvers novellsamling. Sett detsamma i Robert Altmans Short Cuts. Ändå gör Hans Koppel/Petter Lidbeck det riktigt bra och det märks att han har roligt när han skriver.

Joachim Lindberg

2010-08-26

En besvikelse, inte lika rolig som de två första.

Bia Sigge

2010-07-25

Önskar jag hade Vi i villa och Medicinen i färskt minne för då kanske det vore lättare att gissa vem författaren är. Kan vara en copyrighter kanske? Eller Alex Schulman? Eller Fredrik Virtanen? Mycket bra satir hursomhelst.