Kungen bugar och dödar

Müller, Herta

| 2005

Nobelpriset i litteratur 2009 I Kungen bugar och dödar utgör Herta Müllers eget dramatiska liv utgångspunkten i berättandet. Hon tillhörde den tyskspråkiga minoriteten i Rumänien men tvingades fly från förtrycket och förföljelserna i Ceausescus diktatur och hamnade i Västberlin. Erfarenheterna från Rumänien och Tyskland präglar bilden hon ger av sig själv och sitt komplicerade förhållande till språket och livet.

Klinga

2014-11-25

Det här är fenomenala essäer. De kom ut 2003 på tyska och blir på sitt vis läsförklaringar till Müllers ganska krävande prosa. Här möter vi hennes speciella tankevärld och överraskande humor som i romanerna men på ett mer konventionellt språk. Essän "Om vi tiger, är vi otrevliga - om vi talar, är vi löjliga" kan nog vara den bästa essä jag läst.

2011-10-05

Nobelpristagare brukar jag försöka läsa. Herta Müller tillhör inte någon av mina favoriter. Ämnet är bra och stämmningen är tät i boken men jag har svårt för när man skriver svårförståligt som Herta gör. Det blir nästan poesi eller dikter ibland. Man får ju verkligen dra ner på lästakten för att hänga med i den här boken. Gör man det tycker jag boken är väl värd att läsa men som sagt ingen favorit för mig.

Linda Åslund

2010-09-04

Jag läste inte riktigt hela - jag kan inte läsa den här typen av böcker allt i ett sträck. Men i flera av novellerna finns tankar och ord som lyser, som är värda understrykningar och funderingar, och som sticker ut långt efter att boken är undanlagd. För dessa funderingar får boken ändå ett högt betyg - därför att jag ju kan läsa boken precis som jag vill - skumma och sedan återkomma till citat och tankar (ofta om ett närmast neurotiskt förhållande till ord, vilket jag finner intressant), när jag vill.

Maria Klamas

2010-06-23

Nej men helt ärligt jag orkade inte läsa klart.... tycker förvisso om ord, men ja det kanske betydde något om jag riktigt ansträngt mig,... eller ja kanske inte, men jag gav upp, livet är för kort o de bra böckerna så många att varför ödsla tid på något som halvvägs inte är intressant o engagerande i något avseende?

Bear Edgefield

2010-02-02

Var rädd att det skulle vara en massa uppradande dravel som Coetzees pojk-äldre år. Positiv överraskning!