Kungamordet

Holst, Hanne-Vibeke

| 2006

Är det för att de hela tiden använder ordet historisk som jag vet att den här kvällen på något sätt utgör en milstolpe? Även för mig? Är det därför som jag har gjort mig sådan möda och ändå är så nervös att jag knappt kan hålla tändaren tillräckligt stilla för att få eld på min cigarrett? Men jag har tänkt på allt. Kommit ihåg allt. Linda Lykke Jacobsen sitter och följer valrysaren framför TV:n och hör kommentatorerna tala om socialdemokraternas nederlag och om "ett historiskt kliv åt höger" men det enda hon kan tänka på är sin man, den nu avgående finansministern. För de flesta betraktare är han en briljant politiker och en självklar efterträdare till partiledarposten, men Linda ser någonting annat. Efter trettio års äktenskap kan hon läsa minsta tecken och vet när det är dags att ligga lågt - men hon vet också att det aldrig hjälper. Kungamordet - en fristående fortsättning av...

lia Hellman

2019-03-07

Jag fick noll känsla. Den åker bort från min hylla iaf.

2018-06-06

En riktigt bra uppföljare till kronprinsessan. Böckerna är ju som vanligt så mycket bättre än filmer och i det här fallet TV serien. Det är en aktuell och skrämmande bok om mäns våld mot kvinnor. Det är lika avskyvärt om det sker som hedersrelaterat våld eller i förhållanden. Jag blir lika arg och upprörd i båda fallen. Boken beskriver också på ett bra sätt och jag är övertygad om att den speglar sanningen om hur rutten politiken många gånger är. Alla ska vara så solidariska men det enda som räknas är det egna jaget och att få egen maktställning och synas. Jag har tyvärr sett TV serien innan jag lyssnar på dessa böcker så jag visste ju hur Linda hämnas men den är likafullt riktigt bra. svag 4:a.

Evelina Nilsson

2013-03-29

Mycket bra bok som är en riktig känslomässig berg-och-dal-bana. Intressant skildring av makt.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Jättebra bok som beskriver hur tragiskt livet kan vara under den vackra fasaden.

Elisabeth E

2011-02-14

Fantastiskt bra och fängslande. Väldigt skrämmande och obehaglig också. Holst briljerar och visar på att allt inte är svart/vitt utan att det finns många sätt att se på olika saker. Linda är en riktigt bra karaktär. Rekommenderas!

Annica Bark

2010-05-25

Här har Holst levererat ännu en toppenbok.

Sofia Åkerberg

2010-01-11

Den mesta rollbesättningen från Kronprisessan består med några nya inslag. Givetvis enormt välskrivet men lite splittrad den här gången -- det känns som att Holst har velat täcka in lite väl många varianter av kungamord. För här snackar vi inte ett enstaka, utan flera, det är i praktiken nästan ett kapitalt mansmord om det inte vore för att Holst faktiskt är skicklig nog att inte gå i den fällan. Det finns alltså sympatiska män , eller i alla fall inte lika osympatiska som Gert, här även om de inte blir riktigt lika njutningsfullt beskrivna. Gert och Linda känns som en vriden version av Therese och Paul i hennes andra trilogi.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Ett ämne som berör såklart. Gert slår och Linda tar emot. Ett tag. Tills hon bestämmer sig för att fly.
Men boken handlar oxå om den turkiska praktikanten som ska bli bortgift mot sin vilja, men oxå väljer att fly, in i armarna på Gert innan hon försvinner helt. Givetvis syns Charlotte i utkanten ibland oxå.
Jag har läst det mesta av Hanne, älskar Therese Skårup triologin bl a som är suveränt bra! Denna blir lite avslagen. Kanske blir det för mycket politik, kanske mixar och blandar hon för mycket. Bra språk och skarp tunga ger ett medelbetyg i allafall

Anna Dybeck

2009-10-06

Angela Kovacs läser mycket bra!