Kung Caspian och skeppet Gryningen

Lewis, C S

| 1979

Eustace rusade fram mot tavlan. Edmund kastade sig efter honom och skrek åt honom att akta sig. Lucy högg tag från andra hållet. Då slog en blå våg upp kring dem och de kastades ut i tavlans hav. Så kom syskonen Edmund och Lucy ännu en gång till landet Narnia och i släptåg hade de sin besvärliga kusin Eustace. Berättelserna om Narnia omfattar sju böcker 1. Min morbror trollkarlen 2. Häxan och lejonet 3. Hästen och hans pojke 4. Caspian, prins av Narnia 5. Kung Caspian och skeppet Gryningen 6. Silvertronen 7. Den sista striden

Läste ut den tredje skrivna Narnia-boken för min 8-åring i morse. Så otroligt spännande! Jag minns inget från denna från barndomen, trots att jag läste alla böckerna. Ganska bra, eftersom den är spännande även för vuxna. Man får ju ta vissa saker med en nypa salt. Det är en saga för barn.

Per Englund

2018-12-20

I Narnia talar vissa djur medans andra inte talar. Människor och djur lever tillsammans, men samtidigt äts iketalande djur samt en del djur jagas och dödas.

Lisa Jakobsson

2013-07-28

Den här boken är ganska spännande, lite för seg för min smak. Rekommenderas för yngre läsare.