Kunde varit vi

Hagmar, Pia

Johanna är tilltufsad av livet och försöker bygga upp en ny tillvaro. Hon har köpt ett förfallet torp i Dalsland, hittat ett nytt jobb som journalist på en lokaltidning och börjat hitta nya vänner i stallet dit hon flyttat sin häst. Ändå finns ensamheten där och såren från förr gör henne sårbar. Utan att riktigt förstå hur, är hon plötsligt inblandad i en komplicerad kärlekshistoria som hon inte vet hur hon ska hantera. När ett litet barn försvinner och sedan hittas död, troligen mördad, vänds tillvaron upp och ner. Johanna börjar långsamt inse att människor hon tror sig känna bär på hemligheter precis som hon själv, hemligheter som gör det omöjligt att veta vem det egentligen går att lita på. Det finns avgrunder som inte syns, avgrunder som kan resultera i de mest fasansfulla handlingar.

Anna Hallqvist

2020-06-28

en unga journalisten Johanna har flyttat till ett torp i Dalsland efter en jobbig period i livet. Här planerar hon att bygga upp en ny tillvaro för sig själv. Nytt jobb, sitt torp och nya vänner via stallet där hon har sin häst. Allt verkar flyta på bra, tills Patrik kommer in i hennes liv och saker inte blir riktigt som hon trott och tänkt sig.

Kunde varit vi börjar som en rätt okomplicerad roman i hästmiljö, med inslag av förbjuden kärlek. Men saker är inte så enkla som de verkar, och snart byter även boken skepnad och läsaren har ändrat skepnad ovh blivit en psykologisk thriller. Det kändes annorlunda, och lite extra spännande.

Jag gillade den första delen bättre än den senare ändå, då jag blev så illa berörd av själva handlingen. Detta till trots är det en rakt igenom läsvärd och välskriven bok, med bra karaktärsbeskrivningar. Jag är relativt van att läsa thrillers, gissningsvis därför hade jag tidigt på känn vem som låg bakom det hemska dådet. Ändå kunde jag inte räkna ut hur boken skulle sluta.

Ett genomgående tema i boken är ensamhet och utanförskap, detta genomsyrar både Johanna och Patriks karaktärer. En blandvändare, gick ruskigt snabbt att läsa ut.

Anna Hallqvist

2020-06-28

Spännande roman!

Varning för mindre spoilers genom recensionen!

Pia Hagmar är en van författare med en mängd barnböcker i bagaget. Kunde varit vi är hennes andra roman för vuxna. Här ligger fokus på Johanna, som flyttat till ett torp i Dalsland, och skapar sig ett nytt liv. Ändå är hon rädd för att hon aldrig ska hitta kärlek igen. Hon har sin bästa kompis, som hon inte känner att hon kan säga nej till av rädsla för att kompisen ska byta ut henne, och hon har sin häst. Men så träffar hon en gemensam kompis man och hon blir lite avundsjuk. Hon är rädd för att torpet som hon har köpt sig är mögelangripet och mannen erbjuder sig att komma och sniffa lite, eftersom han är mögelallergisk. Plötsligt står Johanna där i en komplicerad kärlekshistoria.

Som journalist är det också viktigt för henne att vara i händelsernas centrum och när ett barn försvinner skickar hennes chef henne till platsen där hon är med och upptäcker det döda barnet. Sedan kan hon inte riktigt få det ur huvudet utan börjar nysta lite i vad som händer.

Jag har faktiskt lite svårt för Johanna. Jag får inget riktigt grepp om henne och har svårt att känna med henne och lära känna henne på djupet. Det är både positivt och negativt, för jag tror lite att det är meningen. Hon verkar inte vara den som släpper någon nära, och det gäller kanske även läsaren. Men det gör också att jag inte riktigt fastnar i historien på ett fullkomligt sätt.

Persongalleriet är lagom stort och jag har inga problem med att hästarna och stallet finns närvarande. Ibland känns det lite lösryckt från berättelsen, ungefär som ”javisst ja, det finns en häst också som jag måste påminna om” men ofta får stallet och dess olika personligheter en betydande mening i att skjuta berättelsen framåt. Hade det varit mycket mer fokus på hästarna hade jag som icke hästfrälst blivit mer avig mot boken, så här känns avvägningen bra. Främst känner jag med Anna i den här berättelsen, och önskar nästan en bok med en parallellberättelse från hennes sida.

Böcker där barn far illa är alltid obehagliga och i det här fallet är det riktigt obehagligt, även om jag tidigt förstår vad det är som har hänt. Det gör inte så mycket egentligen, för det gör nästan att jag tycker att andra delen av boken är mycket mer obehaglig. Ungefär som i en skräckfilm, där man vill ropa på den som går åt fel håll och är på väg mot mördaren. Här är det Johanna jag vill skaka om och skrika: ”Men öppna ögonen då, för i helvete!”

Språket är bra och flytande, boken är lättläst och om man gillar berättelser med både kärlek och en hop spänning är det här nästa bok du bör läsa!

"Kunde varit vi" av Pia Hagmar handlar om lokalreportern Johanna, som är full av längtan efter kärlek och känslor av utanförskap. Inte ens den nya hästen älskar henne tillräckligt. Men allt förändras när Johanna på omvägar blir inbjuden på fest till det perfekta paret, som har allt som hon önskar sig. Plötsligt blir hon involverad i en het kärlekshistoria och farliga saker börjar hända. Boken börjar lugnt, men blir så småningom oerhört spännande.

Jag tycker verkligen om berättelsen, särskilt under den senare delen av boken när tempot blir högt. Bra inläsning av Johanna Hovergren, hennes röst är mycket behaglig att lyssna på.

2019-12-21

Johanna köper ett torp i Dalsland där hon vill försöka komma tillbaka till livet bygga upp en ny tillvaro. Livet känns rätt ensamt, men finner sig snart inblandad i en kärlekshistoria hon inte riktigt kan hantera. När sedan ett barn dör, troligen mördad blir hon indragen både som journalist och privatperson och inser att människor runt henne kanske inte går att lita på!

Det här är en välskriven och spännande psykologisk thriller. Det som börjar som en kärlekshistoria utvecklas till något helt annat, något hemskt och mörkt.

Boken är bra, men jag har svårt för böcker där barn far illa. Det vänder sig liksom i magen. Därför har jag svårt att ta till mig historien. Pia är en duktig författare och väver ihop historien så att den känns verklig, som en film.

villa-freja.se

2019-12-08

Jag har läst flera av Hagmars barn- och ungdomsböcker och tyckt mycket om dem. Därför hade jag höga förväntningar och förhoppningar på den här boken för vuxna. Men även om jag förstår huvudpersonen Johannas känsla av ensamhet är det som om jag inte kan känna med henne. Jag kan inte leva mig in och når inte in på djupet vilket gör att jag inte lyckas komma karaktärerna nära.

Först och främst är det här ett relationsdrama där stallmiljön har en betydande del, även om jag hade önskat att den fanns där ännu mer. Mer, eller inte alls. Nu känns den mer parallell på något oförklarligt sätt. Den senare delen av boken kan mer beskrivas som ett psykologiskt thrillerdrama, men jag blir mer beklämd och ledsen än att jag finner berättelsen spännande. Jag har alltid haft svårt att läsa berättelser där barn (eller djur) far illa. Berättelsen känns också en smula förutsägbar, men jag är säker på att den kan tilltala många andra läsare. Både de som tycker om att läsa böcker om hästar, om relationsdrama och psykologiska thrillers.

Jag har tillsammans med min dotter genom åren läst och lyssnat på många av Pia Hagmars barn- och ungdomsböcker och tyckt att de är fantastiska. Boken "Kunde varit vi" är en roman med inslag av psykologisk thriller för vuxna med inslag av kärlek, ensamhet och en förälders värsta mardröm. En välskriven bok med ett språk som flyter på lätt. Bokens historia byggs upp sakta men säkert och blir mer intensiv, spännande och den fångar mig ju mer jag läser den, stundtals tycker jag dock att det är lite för mycket text som känns som utfyllnad. Det är under bokens andra halva när tempot ökar och helt oväntade händelser uppstår som gör att jag verkligen fastnar i storyn och har svårt för att sluta läsa den. En spännande bok med ett avslut som man inte hade förväntat sig.

Spännande, stark & gripande!

2019-09-23

Nej, det här är inte min cup of tea, även om boken långsamt blir bättre och bättre.

2019-09-10

Efter lite mer av 4 timmars lyssning så raderar jag den här boken från min spellista. Jag hade hoppats att det här skulle vara en spännande och dessutom mogen thriller i landsbyggdsmiljö, kanske med lite prolitärstämning, en trevlig mogen huvudkaraktär och med psykologisk spänning. Men ack så fel jag hade. "Min häst" för vuxna med omogna karaktärer som ska vara runt de trettio men som mest känns som tonåringar. Till på köpet extremt förutsägbar, jag förstår precis vart berättelsen kommer gå, osympatiska huvudkaraktärer som jag inte känner det minsta sympati för. Dessutom genusflum som inte direkt förstärker de kvinnliga karaktärerna i boken, snarare det motsatta. Nej, det här var faktiskt en stor besvikelse. Och jag tyckte inte heller att uppläsningen var så särskilt bra heller. Ingenting som jag personligen kan rekommendera, men det finns säkert personer, kanske hästintresserade unga kvinnor som kan tilltalas av denna bok.
Tyvärr, ett bottenbetyg från mig!