Kulturchefen

År 2001 utkom Christer Hermansson med den kultförklarade romanen Ich bin ein Bibliothekar! där man får följa den timide bibliotekarien Oliver C. Johanssons öden och äventyr på Södertälje stadsbibliotek. Oliver C. Johansson gick vidare sedan, han blev kulturchef i Strangeness. I romanen Kulturchefen skildras kommunal kulturadministration, programverksamhet, möten med bibliotekarier och märkliga medborgare. Vad händer egentligen i ett kulturhus? Och har inte Oliver C. Johansson förändrats dramatiskt? Kulturchefen är en absurt underhållande och egensinnig roman. Christer Hermansson, född 1963, är författare, bibliotekarie, omstridd biblioteksdebattör och kulturchef i Strängnäs kommun. Christer Hermansson har gett ut ett flertal romaner, och var senast aktuell med debattboken Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor? (2008). Läs hur allting började i den första romanen om Oliver C....

Ullis N

2010-11-16

Jag gillar humor i böcker - framför allt snärtiga dialoger.
Men det här är humor och ironi och innehåller inget annat. Jag tröttnade efter 50 sidor.

Per Eric Mattsson

2010-11-01

Jag höjer betyget till en fyra efter att ha läst om delar av boken i samband med en författarträff i Wendela Hebbes Hus i Södertälje den 31 oktober 2010 där Christer själv deltog och berättade och sjöng sina underfundiga visor. Det finns mycket under ytan i denna till synes nonsenlika roman. Jag kan inte heller låta bli att känna lite sympati för kulturchefen själv, Oliver C Johansson, visserligen en knäppgök men en ledare som vill ha ordning och reda och inser att detta med att vara chef är viktigt. Det skulle kunna bli många fina samtal om denna bok ingick bland litteraturen vid ledarskapskurser. Flera recensenter är också inne på denna tanke. Läs den.

Kenneth Olausson

2010-10-03

Ibland går man på nitar. Som när den annars habile Ola Larsmo i en recension i DN av "Kulturchefen" jämför Christer Hermansson med bl a Claes Hylinger och Magnus Hedlund och jag enbart av det skälet köper boken - trots att jag i raskt följd läst två skitböcker av mr Hermansson. Jag borde litat på mitt eget omdöme. "Kulturchefen" är inte dålig. Den är riktigt dålig. Larsmo står för min del nu för observation i skämshörnan med dumstruten på huvudet.