Kulor i hjärtat

Naumann, Cilla

| 2009

AUGUSTNOMINERAD 2009 Kulor i hjärtat består av åtta berättelser som alla på olika sätt balanserar på gränsen mellan lycka och skräck. Berättelserna har alla samma huvudperson men vitt skilda ämnen. Tillsammans bildar de en helhet och historien om ett liv. En handlar om mystiska och skrämmande händelser under en cykelfärd i mörka kvällen. En annan om att utsätta någon för fara utan att mena det och en tredje berättar om kärlek. Pressröster om "Kulor i hjärtat" "Mitt i prick träffar Cilla Naumann med sin ungdomsbok "Kulor i hjärtat". //Texter fyllda med liv, längtan, rädsla och berusande lycka. En stor berättelse i högkoncentrat." Dagens Nyheter "Imponerande lätthet i pricksäkra noveller"// Det är monumentalt. Och i samma anda fortskrider det.//Texternas nedtonade ömsinthet förmedlar omtanke för en omvärld som sällan är begriplig, men som alltid betyder något. Det är fullständigt avväpnande.//Ärligt...

Ulla G

2013-06-01

Det är lite mysigt att läsa en ungdomsbok då och då. Denna var vanlig och tänkvärd i bra mix.

Sofies bokblogg

2010-11-06

Visst finns det fina delar i novellerna, men hur den kan ha fått Nils Holgersson-plaketten 2010 för bästa ungdomsbok och varit nominerad till Augustpriset 2009 förstår jag inte!

Lotta Berling

2010-07-17

Fristående noveller med samma huvudperson, en pojke i början av tonåren. Fina berättelser som verkligen fungerar för sig själva också. Fast jag tycker varken att titeln eller omslaget förmedlar den känsla som finns i texten.

Jennie Aagesson

2009-11-24

Fina små berättelser, men inget som stannar hos mig en längre tid.

Cecilia Peña

2009-10-31

Riktigt bra bok! Tänkvärda berättelser som berör och stannar kvar länge. Gillade det strama men effektfulla språket. Kan det vara en Augustvinnare?

Sara Kvistblom

2009-10-29