Kulla-Gulla hos Karlberg-familien

Den 12-årige, forældreløse pige Gulla kommer i huset hos den fattige husmandsfamilie Karlberg. Konen er syg, og det bliver et hårdt slid, efterhånden som Gulla må passe både børn og hjem

4, Vireda Skola

2021-10-28

Inte så jag har lärt mig

Barbara Kjellström

2017-11-11

Det var serien om Kulla-Gulla som gjorde att jag knäckte läskoden när jag var sju år. Helt underbart att få försvinna in i Kulla-Gullas värld.

Aniko Ja

2010-09-21

Fullkomligt älskade alla Kulla-Gullaböckerna. Läste ala säkerligen minst 3 gånger när jag var ung. Vet inte hur jag skulle uppleva dem som vuxen. Någon gång när tiden räcker till skall jag läsa om och se. Definitivt böcker jag kommer att rekommendera mina barn när de blir tillräckligt gamla för att läsa.

lotten zandzel

2010-09-18

Älskade att läsa dem som barn, jag fullkomligt slukade hela serien. Ibland har den nog "bagatelliserats" väl mycket precis som mycket annat som kategoriseras som "flickböcker", men faktiskt bidrog böckerna om Kulla-Gulla till att väcka mitt intresse för sociala frågor, samhälle, historia och literatur.

Jenny Li

2010-08-27

Barndomsklassiker. De första delarna slukade jag - fast jag minns att jag tyckte serien var bra lång på slutet...!

I min barndom läste jag många Kulla-Gulla böcker och jag älskade dem!