Kryptan

Mosse, Kate

| 2009

Oktober 1891. Léonie Vernier gör ett märkligt fynd i en skog på landsbygden – en bortglömd grav, en krypta med mystiska inskriptioner. Hon hittar dessutom en samling tarotkort som påstås kunna styra över livet och döden. Drygt hundra år senare kommer Meredith Martin till Frankrike för att forska kring kompositören Claude Debussy, men ett mystiskt foto av Léonie Vernier gör henne nyfiken på denna mystiska parisiska. Vart tog hon vägen? Föga anar Meredith att händelserna i det förflutna har bäring på nuet. När hon söker sig till skogsgläntan med kryptan inser hon plötsligt att hennes eget liv är i fara ... Kate Mosse fick sitt stora genombrott med Labyrinten (2007). Kryptan är en fristående uppföljare.

2022-03-19

Det var sommaren 2011 jag köpte Kryptan och först efteråt som jag upptäckte att den tydligen är andra delen i en serie. Eftersom jag är jag så var jag ju tvungen att hitta första delen och läsa den först, vilket jag gjorde 2014. Och gillade inte alls. Då är det inte så lockande att ta sig an nästa del, som dessutom är en tegelsten. I år tog jag med den i min utmaning Vi möts igen och jag tyckte att det var lika bra att sätta tänderna i den i början av året. Så jag har det klart, liksom.

Väldigt ofta så stör jag mig på serier som kallas fristående, men som inte är det. Här är det faktiskt tvärtom. Detta är inte, i egentlig mening, en serie. Området i Frankrike, Languedoc, är det som är gemensamt. En kvinna från förra boken har en liten biroll här, men jag kan inte påstå att jag minns henne. Det är verkligen synd att jag inte visste att de inte hör ihop mer än så, innan jag köpte och läste.

Kryptan försöker för mycket, tycker jag. Det blir för många mystiska saker som på något oklart sätt hänger ihop. I stället för spännande, läskig och gåtfull så blir det alltför ofta bara larvigt.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/03/bok-kryptan-av-kate-mosse.html

Anna Jensen

2015-09-19

Tvekade mellan tre och fyra. Inte alls lika bra som hennes första bok, men ändå absolut läsvärd och gripande.

Tobbe Fransson

2012-05-02

Borde inte fått mer än 2 men eftersom jag hade så svårt att lägga ifrån mig den så blev poängen bättre.

Cecilia Sollenby

2011-12-16

Underhållande historia men ett stort minus för den tråkiga översättning. Det finns många franska ord och fraser i boken som inte alltid är översatta!

Tina Lantz

2011-11-20

Återigen för mycket text men spänningen hålls uppe mer än i Labyrinten.

2011-09-16

Den griper inte tag och det känns som den blir inte vare sej romantisk eller spännande. Kunde också ha kortats ner.

Bengt Månsson

2011-07-19

Ganska underhållande vare sig man tror på tarotkort eller ej.

Charles Konrad

2010-09-04

Spännande. Mycket mystik. Tycker dock att författaren är lite för "ordrik". Jag tror att boken hade mått bra av att vara 20% kortare. Lite för mycket beskrivningar av miljöer mm.
Tycker att all franska kan vara lite irriterande.
Trots lite negativ kritik kommer jag att läsa Labyrinten av samma författare.

Jane Höglund

2010-09-04

Den var oerhört spännande, kunde inte lägga ifrån mig den utan verkligen läste ut den i ett svep.

Kalle Anka

2010-06-15

Hade mkt stora förväntningar på den här boken som är en av de få böcker som jag faktiskt har beställt och inte bara snubblat över. Boken uppfyllde tyvärr inte riktigt förväntningarna även om den bitvis inbjuder till sträckläsning. Den blev aldrig riktigt spännande och sidohistorien, som utspelar sig i nutid, känns bara tråkig och utdragen. Den stora behållningen är den del som utspelar sig på 1890-talet - både miljön, karaktärerna och själva historien är snyggt komponerat. Som helhet är boken dock för lång och händelselös, all inbakad franska är otroligt störande och det är något i Kate Moss berättarteknik som jag ogillar.

Sandra Katby

2010-03-08

Stundtals bra och spännande, men annars inget att hurra för.

Johanna Galenpanna

2010-01-14

Oengagerande spänningsroman. Läste nästan halva, sedan tröttnade jag helt och skummade bara igenom resten. Jag tyckte att det var som att författaren hoppats på att boken skulle filmatiseras, och anpassade texten därefter. Det är mest som en redogörelse för vad karaktärerna gör, i stil med "hon gick dit, sa så, tänkte så". Ibland kom det avsnitt som var lite mer spännande, men det var inte särskilt ofta.