Kronprinsessan

Holst, Hanne-Vibeke

| 2003

En kväll strax före jul ringer telefonen hemma hos Charlotte Damgaard. Det är statsministern som vill erbjuda henne posten som miljöminister. Trots att hon just står i begrepp att flytta med sin man Thomas och deras två barn till Uganda kan hon inte motstå erbjudandet. Väl i maktens centrum blir hon snart varse avigsidorna: medias bevakning, politiska intriger och partivänners svek. När hennes tidigare så lyckliga äktenskap börjar krackelera tvingas hon till slut fråga sig om priset ändå inte är för högt. Kronprinsessan är en fängslande skildring av en kvinnas dubbla roller. Kan man jämka samman ett lyckligt familjeliv med ett liv i rampljuset? Hanne-Vibeke Holst - uppmärksammad för sin trilogi om Therese Skårup och den självbiografiska Min mosters migrän - har skrivit en dagsaktuell och underhållande roman som kretsar kring avgörande frågor: Vilket liv vill man leva och till...

2016-01-18

Riktigt bra. Välskriven och intressant. Hade tyvärr sett TV serien innan jag läste boken vilket tog bort en del överraskningsmoment. Som vanligt är ju boken bättre. Spegar säkert hur det politiska spelet går till. En stark 3:a

Eva Sandhammar

2011-03-26

Kul att lyssna på i bilen men personerna kändes lite grovt tillyxade.

lotte sigurd

2011-03-16

Feministiskt vinklad, oväntad upplösning, kanske lite brister i personskildringarna? Lite översättningsmissar, kanske språket flöt bättre i det danska originalet.

Elisabeth E

2011-02-06

Den här boken är riktigt riktigt fantastiskt bra! Jag läste någonstans att den skulle vara chiclit och tänkte genast att den förmodligen går i samma "lättsamma" spår som Keyes och Kinsella men icke. Det handlar om en kvinnlig miljöminister och hur man ska få allting att gå ihop med karriär och familj. Om man prioriterar den andra försummar man den ena. Hur ska man göra, vad ska man göra? Vad är rätt och vad är fel. HVH är briljant! Älskar boken!

Lars Sederlin

2011-01-20

ok,men inte mer.

En ?lättlyssnande? underhållningsroman som inte efterlämnar sig några ?djupare? spår! Blev lite besviken, då den var ytligare än vad jag föreställt mig. Läste, för 10-15 år sedan, Holst trilogi om journalisten Therese Skårup, och tyckte då att den var väldigt bra, med mycket intressanta frågeställningar angående moderskap, familj och yrkesliv, som på ett, för mig vid just den tidpunkten, mycket träffande sätt beskrev en kvinnas svåra dilemma. Kronprinsessan kommer inte att dröja sig kvar i mitt minne på samma sätt.

Sofia Åkerberg

2009-11-13

En väldigt positiv överraskning för min del -- enormt välskriven och spänningsskapande som en thriller, en frestelse som Holst hela tiden är inne och nosar på men elegant alltid undviker i sista sekunden. Charlotte var helt klart en karaktär man kunde identifiera sig med om än kanske lite väl über.kompetent i vissa lägen. Lite kul var det att den svenska ministern alltid framställdes som ett under av elegans och coolhet.