Krokodilväktaren

Engberg, Katrine

?Krokodilväktaren? är den första delen i den danska succéförfattaren Katrine Engbergs hyllade Köpenhamnsserie. En oavlåtligt spännande kriminalroman om svek, hämnd och övergivna barn. En tidig morgon hittas en ung kvinna mördad i sin lägenhet. Det blir inledningen på en mardröm för alla i det slitna bostadshuset. Liksom för polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner som får ta sig an fallet. Kvinnan har ett fått ett mönster ristat i ansiktet, och de vill snabbt hitta den skyldige innan vetskapen och paniken sprider sig. Men utredningen går trögt. Ända tills det visar sig att kvinnans hyresvärd håller på att skriva en deckare där mordet finns exakt återgivet. Vem kan ha läst den och låtit en grym fantasi bli verklighet?

Sabina Alm

2019-09-21

En bra debut

2019-09-02

Krokodilväktaren är den första delen i Köpenhamnsserien där Jeppe Korner och Anette Werner utreder brott. Boken släpptes i Danmark redan 2016 och gjorde stor succé. Det är lätt att förstå varför. Krokodiljägaren är en deckare som fångar mitt intresse direkt med sina intressanta karaktärer och sin spännande handling. Poliserna Jeppe och Anette är ett något omaka radarpar men författarens lyckas bra med att undvika de vanligaste klichéerna som många poliser i deckare har. Största fokuset låg på Jeppe som nyligen blivit lämnad av sin sambo, jag hade gärna lärt känna även Anette lite mer på djupet. Kanske hamnar hon mer i fokus i nästa bok?! Författaren lyckas väl med att skildra en oförutsägbar deckarhistoria där spänningen byggs upp ju längre in i berättelsen vi kommer. Mot slutet blir det nästan andlöst spännande! Boken utspelar sig i Köpenhamn där miljöerna är väl beskrivna. Jag har alltid haft ett gott öga till danska deckarförfattare och har läst Jussi Adler Olsen och Jens Henrik Jensen med stor behållning under flera år. Nu har jag fått ytterligare en dansk favorit att lägga till listan, Katrine Engberg!

2019-08-04

Har läst flera riktigt, riktigt bra debutdeckare på senare tid, detta är en av dem. Det enda jag stör mig lite på, inte bara hos Engberg, är att huvudpersonen/mannen oftast är nersupen, drogberoende eller som i detta fall psykiskt nedgången efter en skilsmässa. Vore trevligare att stöta på en stabil mordutredare. Detta kunde ha blivit en fyra annars. Men jag ser fram emot nästa i serien om Körner och Werner; språkbehandlingen är mycket bra liksom den intrikata intrigen.

Spännande, underhållande & välskriven!

2019-07-25

En bra början på en serie som helt klart lovar mer. Spännande bladvändare. Bra språk, bra intrig och visst vill man lära känna bokens huvudpersoner mer och bättre.

2019-07-04

Krokodilväktaren är den danska författaren Katrine Engbergs debutroman som kom ut 2016. Sedan dess har hon utkommit med två böcker till, och en fjärde del i bokserien kommer i september.

Men i Sverige har nu den första boken precis släppts. Och jag skulle ju tro att den boken gör succé även här i Sverige, precis som alla författarens böcker har gjort i Danmark.

Jag tycker ofta mycket bra om danska (och norska) kriminalromaner. Och den här boken var verkligen inget undantag.

Boken är mycket välskriven, riktigt spännande, otäck, oförutsägbar och har en väldigt klurig intrig.

Jag rekommenderar varmt boken till alla som tycker om nordiska kriminalromaner.

Och jag ser mycket fram emot att författarens övriga böcker förhoppningsvis också översätts till svenska. För jag skulle mycket gärna läsa mer om polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner hos Köpenhamnspolisen.