Krokas

Olofsson, Elin

| 2017

I september 1949 kommer den unga tyska kvinnan Uli Hartmann till Krokoms tågstation. På sig har hon en kappa som hon stulit av sin tidigare arbetsgivare Fru Cederstam och med sig har hon en bunt brev. Alla breven är skrivna av en Elsa Pettersson, som enligt adressen ska finnas någonstans i Krokom. Uli tänker leta reda på Elsa för att få veta vad som egentligen hände mellan henne och Ulis älskare Hansi, som deserterade och dog i Norge under kriget.Samtidigt står Elsa Pettersson i lanthandeln där hon arbetar och packar varor åt kunderna. Hon grubblar över hur hon ska göra sig av med den stora hemlighet som hotar hela hennes tillvaro.När de två kvinnorna möts förändras livet för alltid.Krokas är en roman om kärlek och ensamhet, om hemligheter och oväntad vänskap i efterkrigstidens Sverige.

Helt klart läsvärd !

A H

2020-03-29

Läsvärd

2018-12-07

Jag tyckte väldigt mycket om den här berättelsen. Att få följa de två kvinnorna både i Tyskland och Sverige och få en liten pusselbit i taget. Intressant med vad jag skulle tro är bipolär sjukdom hos en av dem och hur det påverkar henne när hon fattar beslut, på gott och ont. Det finns en värme i boken som känns in i hjärtat.

Lotta Strandberg

2018-10-14

Tycker inte om den här boken, griper inte alls tag i mig som en sån här story borde. Tillrättalagt slut.

Anna Hedenstedt

2018-10-10

Kändes lite tunn och "rak" (trots namnet); jag minns Till flickorna i sjön som krokigare och med fler trådar och lager.

Sirkka Aho

2018-09-19

Bra. Eller sådär.

Solveig Andersson

2018-01-21

Bokcirkeln första träffen jan-18
En småputtrig historia om ett alltid intressant ämne, men inget litterärt mästerverk. Prosan är inte tillräcklig stark. 3 Stjärnor!

2017-11-15

En lite tunn underhållningsroman.

Vacker, gripande och stark!