Kärlekens Antarktis

Stridsberg, Sara

"Och det var juni, det var månaden för att försvinna, månaden för att bli hittad i stycken, månaden för att förlora sitt huvud, sin tunga och sitt kön." En kort stund har hon funnits i världen, med dess begär, längtan och fruktan. Tills någon valde att släcka hennes liv och sprida hennes kroppsdelar i landskapet. Men barnen finns, som en gång var hennes, Valle och Solveig, som har omhändertagits av myndigheterna och placerats någonstans längs Sverigekartan. Och föräldrarna Raksha och Ivan fortsätter att finnas, irrande genom Stockholm och den dödas förlorade värld. Och dödsögonblicket finns, det tar aldrig någonsin slut. Sara Stridsbergs nya roman berättar om den absoluta utsattheten; om grymhet, ensamhet och moderskärlek. Om det som ändå blir kvar efter att allt försvunnit. Kärlekens Antarktis är ett hjärtslitande existentiellt drama som innehåller Stridsbergs karakteristiska blandning...

2021-06-30

En trasig människa berättar från andra sidan. Sara Stridsberg har ett underbart flöde i språket. hon beskriver ´livets svåra val för en prostituerad missbrukare. Kärleken till sina barn, till sin kärlek, till sin mamma men också till heroinet. Det är tungt och sorgligt men ändå så vackert.

Hanna Gyllberg

2020-08-19

Phu! Jobbig att läsa men oj så gripande. Väldigt fint skriven roman om att hamna snett, träffa fel människor och valet mellan droger och sina barn. Ingen feel good men än dock en bladvändare. Trots en klump i magen genom hela boken så måste jag säga att den är väldigt bra och tänkvärd.

Anna Börjesson

2020-08-09

!!!

Josefine Lind

2020-08-05

Det flöde hon får i språket är helt unikt. Måste upplevas.

Julia Gedin

2020-07-25

Hanna L

2020-06-14

Vackert språk i hennes böcker men alldeles för mörkt och ångestladdat för mig, en av få böcker som jag bestämt mig för att inte läsa klart. Varför läsa ngt så dystert, finns tillräckligt med hemskheter i riktiga livet.

Mikaela86

2020-05-08

Mycket svärta, mycket sorg. Otroligt fin och språket är fantastiskt. Jag älskade hur den fick mig att känna, även om det var jobbigt.

Erika Rehn

2020-04-30

Nattsvart men fantastisk. Fina kärleksskildringar i allt det mörka. Den första boken jag läser av Stridsberg och jag älskar hennes språk.

Maria Nilsson

2019-09-06

Tveklöst Sara Stridsbergs bästa bok. Ohyggligt bra.

Mary G

2019-07-14

Boken höll mig i ett järngrepp. Trots att den var fruktansvärt smärtsam kunde jag inte lägga den ifrån mig. Ett väldigt välkommet grepp att fokusera på personen bakom brottsoffret och inte som alltför ofta på gärningsmannen.

Sara Hellberg

2019-05-22

Så vacker i sitt elände. Lättläst med ett språk som sjunger. Lika bra som Drömfakulteten.

Birgitta Petersson

2019-05-19

En av de bästa böcker jag läst.

Henrik Johansson

2019-04-17

Så oerhört svart och mörk så att det ibland gör ont. Samtidigt så vacker och ja, kärleksfull, om än i en rätt absurd dräkt av en berättelse som tar sin utgångspunkt i ett styckmord. Överraskade mig på ett bra sätt.

Björn Öijer

2019-02-19

Styckmördad och älskad

En mördad tjackhora berättar sin egen historia i Sara Stridsbergs nya roman om utsatta människor. På samhällets botten är känslorna av skuld och tillit lika intensiva som hos de välanpassade.

Med styckmordet på Catrine da Costa som en av flera inspirationskällor bjuder författaren oss att träda in i en värld av mörker, där drogmissbruk och hopplöshet driver människor att lämna bort sina nyfödda barn i det behjärtansvärda syftet att ge dem en framtid.

I detta mörker söker huvudpersonen Kristina hjälp av ett rovdjur till torsk att sätta punkt för hennes liv. Bilfärden från stritan, Herkulesgatan i Stockholm, till mordplatsen vid en sjö utan nåd blir hennes sista resa. Gång på gång återkommer hennes tankar till denna åktur sneglandes på mannen bakom ratten, både lättad över sitt beslut och skrämd från vettet av det som väntar när motorn tystnar.

Vore det inte för Sara Stridsbergs poetiska och magiska prosa skulle den här berättelsen vara näst intill outhärdlig att ta del av.

Men det tragiska och ohyggliga balanseras av offrets genuina moderskärlek, av hennes längtan efter en lillebror som drunknat. I Kristinas efter döden upplevelser i ett tomrum av intighet får saknaden efter mamma Raksha stort utrymme. Pojkvännen Shane, som Kristina gifter sig med och sviker när suget efter knark tar kommandot, tecknas fint och ömsint.

För precis som bokens titel säger är detta en roman om kärlek.

Jordisk och kosmisk kärlek. Förvisso även kärlekens motpol.

2019-01-11

Svår att beskriva, men den känns mörk, ibland ljus men ändå så svår.
Hon har ett språk som jag dras in i, som i en tunnel av både smärta, ensamhet och kärlek.

Nina Gustafsson

2018-11-12

Man tappar nästa andan av denna smärtsamma berättelse om ett öde som med kraftfulla steg går vägen mot avgrunden till mötes.

Fantastisk, laddad & skickligt skriven!