Kärlekens Antarktis

Stridsberg, Sara

"Och det var juni, det var månaden för att försvinna, månaden för att bli hittad i stycken, månaden för att förlora sitt huvud, sin tunga och sitt kön." En kort stund har hon funnits i världen, med dess begär, längtan och fruktan. Tills någon valde att släcka hennes liv och sprida hennes kroppsdelar i landskapet. Men barnen finns, som en gång var hennes, Valle och Solveig, som har omhändertagits av myndigheterna och placerats någonstans längs Sverigekartan. Och föräldrarna Raksha och Ivan fortsätter att finnas, irrande genom Stockholm och den dödas förlorade värld. Och dödsögonblicket finns, det tar aldrig någonsin slut. Sara Stridsbergs nya roman berättar om den absoluta utsattheten; om grymhet, ensamhet och moderskärlek. Om det som ändå blir kvar efter att allt försvunnit. Kärlekens Antarktis är ett hjärtslitande existentiellt drama som innehåller Stridsbergs karakteristiska blandning...

Styckmördad och älskad

En mördad tjackhora berättar sin egen historia i Sara Stridsbergs nya roman om utsatta människor. På samhällets botten är känslorna av skuld och tillit lika intensiva som hos de välanpassade.

Med styckmordet på Catrine da Costa som en av flera inspirationskällor bjuder författaren oss att träda in i en värld av mörker, där drogmissbruk och hopplöshet driver människor att lämna bort sina nyfödda barn i det behjärtansvärda syftet att ge dem en framtid.

I detta mörker söker huvudpersonen Kristina hjälp av ett rovdjur till torsk att sätta punkt för hennes liv. Bilfärden från stritan, Herkulesgatan i Stockholm, till mordplatsen vid en sjö utan nåd blir hennes sista resa. Gång på gång återkommer hennes tankar till denna åktur sneglandes på mannen bakom ratten, både lättad över sitt beslut och skrämd från vettet av det som väntar när motorn tystnar.

Vore det inte för Sara Stridsbergs poetiska och magiska prosa skulle den här berättelsen vara näst intill outhärdlig att ta del av.

Men det tragiska och ohyggliga balanseras av offrets genuina moderskärlek, av hennes längtan efter en lillebror som drunknat. I Kristinas efter döden upplevelser i ett tomrum av intighet får saknaden efter mamma Raksha stort utrymme. Pojkvännen Shane, som Kristina gifter sig med och sviker när suget efter knark tar kommandot, tecknas fint och ömsint.

För precis som bokens titel säger är detta en roman om kärlek.

Jordisk och kosmisk kärlek. Förvisso även kärlekens motpol.

2019-01-11

Svår att beskriva, men den känns mörk, ibland ljus men ändå så svår.
Hon har ett språk som jag dras in i, som i en tunnel av både smärta, ensamhet och kärlek.

Nina Gustafsson

2018-11-12

Man tappar nästa andan av denna smärtsamma berättelse om ett öde som med kraftfulla steg går vägen mot avgrunden till mötes.

Fantastisk, laddad & skickligt skriven!