Kärlek-rädsla 1-0

Det är så mycket jag behöver lära mig.Stapla disk, hacka lök, skära jämna tomatklyftor, städa upp efter mig, dammsuga listerna.Tålmodigt försöker han lära mig.Upprepar tills jag har förstått vilket som är det rätta sättet.Suckar åt mig när jag gör fel.Eller skrattar.Vad är det egentligen som pågår bakom grannens dörr?Kärlek-Rädsla 1-0 är en berättelse om rädslans och våldets farliga krafter, om förväntningar, anpassning, lögner, ensamhet och medberoende. Men det är också en berättelse om växande självinsikt, ökad medvetenhet och om att återupptäcka sin inre kraft.Kärlek och kunskap öppnar vägen till läkning.

2017-09-10

Vad pågår bakom grannens dörr? En berättelse om rädslans och våldets farliga krafter.
Kärlek- Rädsla 1-0 är en bok som ger mig kalla kårar. Den är så obehaglig att läsa. Våldet, förtrycket och den både psykiska och fysiska terrorn maken utsätter henne för är fruktansvärd. Allt klankar han ner på. Inget som hon gör är rätt eller bra. Känner igen stora bitar utav det från mitt ex, vilket gör den än mer obehaglig att läsa. Ett ämne som skulle diskuteras i skolan, det behöver pratas om detta mer, detta våld som sker alltför ofta inom hemmets vrår. Texten är kort och intensiv vilket gör boken mycket snabb att läsa.

Gripande och stark!