Kärlek och stålull: om att växa upp med en utvecklingsstörd mamma

Pipping, Lisbeth

Lisbeth växer upp med en mamma som är utvecklingsstörd och en pappa som är alkoholiserad. Hennes kärlekslösa barndom präglas av misär och vanvård - detta trots att socialtjänsten ofta gör besök i hemmet. Hur kommer det sig att ingen förstår vad som pågår? Väljer de bara att blunda för verkligheten? 'Kärlek och stålull' är en gripande skildring av ett barns utsatthet i en situation där både familj och samhälle brister. Men trots mobbning, sexuella övergrepp och en total avsaknad av omsorg lyckas Lisbeth överleva och vända sin tillvaro till något positivt. Med denna personliga och inspirerande berättelse vill hon visa att det går att övervinna motgångarna och få ett bra liv. Allt som behövs är någon som lyssnar. Lisbeth Pipping är en svensk beteendevetare, författare och föreläsare. Hennes arbete för utsatta barn har under åren belönats med flera priser.

Maria Moden

2020-12-15

En gripande uppväxthistoria med hemska ögonblick, men ändå hoppfull. Den stora frågan är Hur kunde det vara så att ingen såg?

Hemsk berättelse ur verkligheten som får mig att undra hur detta kan ske mitt ibland oss

Therese

2017-09-19

Mycket bra och välskriven bok om en svår uppväxt med en utvecklingsstörd ensamstående mamma. Boken är inte skriven het kronologiskt, vilket till en början kan var lite förvirrande men som sedan bara lyfter berättelsen.

Inger Jonsson

2015-01-14

Mycket gripande. Har haft jörmånen att få lyssna till ett föredrag som författarinnan höll. Imponerad av hennas styrka.
Vi måste alla hjälpas åt med att "se" alla barn!

Inger Jonsson

2015-01-14

Vi måste alla hjälpas åt med att "se" alla barn!

Maria Jönsson

2012-12-08

Barn i fara. Anmälan till socialtjänsten. Var inte anonym när anmälan görs för det är svårare att följa upp då. Bra bok. Trots allt inte självömkande. Vilken stark kvinna.

Gripande o fantastiskt klok bok. Att förlåta är stort. Att människor kan repa sig o gå vidare efter sånt här är helt makalöst.

Anne Lundin

2011-05-11

En oerhört gripande dokumentär om två systrars uppväxt med sin förståndshandikappade mamma. Boken väcker många känslor och funderingar och lämnar ingen oberörd...

Nathalie Parkvall

2010-06-24

Otroligt gripande berättelse. Jag sträckläste den och blev oerhört berörd. Vilken fruktansvärd barndom - att hon står på benen är ett under. Hatten av för Lisbeth!

Hanna Seven

2010-03-25

Missbedöm inte mitt betyg. Köpte boken för någon vecka sedan. Jag har inte läst den än, men såg hennes föreläsning live. Jag säger bara WOW vilken kvinna. Hon är helt enastående att höra på. Jag vågar faktiskt sätta 5 på boken med tanke på föreläsningen.

kristina johansson

2009-08-31

Läste den här boken för ett bra tag sedan men den har satt djupa spår i mitt hjärta. Läs den, du glömmer den aldrig!